Patreon

Кратер Чиксулуб і динозаври, користь від театру мурашиних левів та кладовище домашніх тварин у давньому Єгипті

Цього тижня ми торкнулися теми спілкування між людьми, отримали невтішні висновки, але пораділи за давніх єгипетських котів, вміння мурашиних левів та нові здобутки ігрового штучного інтелекту і каракатиць. Про перемогу у «Помсті Монтесуми», «зефірний тест» для каракатиць і віртуальне читання листів епохи Відродження читайте у нашому дайджесті.

Іридій пов’язав утворення кратера Чиксулуб із масовим вимиранням динозаврів

Вчені зібрали зразки ґрунту у давньому кратері Чиксулуб, що у Мексиці, та помітили аномальний вміст іридію. Цей елемент зазвичай з’являється у мантії та корі планет, якщо його принесе який-небудь примітивний астероїд. І здається, у кратері Чиксулуб він з’явився 66 мільйонів років тому, якраз на межі крейдового та палеогенового періоду, коли сталося масове вимирання динозаврів. У подальших дослідженнях вчені планують побачити події, які відбувалися безпосередньо після удару, а також їхній вплив на світ у перші місяці і перші тисячоліття кайнозойської ери.

Алгоритм набув власного ігрового досвіду та побив людей у «Помсті Монтесуми»

Розробники з Uber вирішили, що дослідницькі та ігрові таланти штучного інтелекту значно обмежуються тим, що він не вміє заробляти власного досвіду. Так кожний новий рівень відомих серед алгоритмів ігор з приставки Atari, штучний інтелект має ніби проходити заново, кожного разу шукати нове рішення для вже побачених перешкод. Тож новому алгоритму Go-Explore крім мотивації для навчання вирішили подарувати й пам’ять, щоб він міг повертатися у пам’яті до рішень, які вже бачив раніше та не вигадував велосипед. Ігровий досвід дав змогу новенькому Go-Explore побити людський рекорд у складній для ШІ грі «Помста Монтесуми», а також допомогти роботу у симуляції поставити чашку на місце. А ви говорили, вони тільки в ігри вміють грати!

Internet Archive

Каракатиці пройшли «зефірний тест»

У своєму дослідженні біологи вирішили випробувати каракатиць на здатність до самоконтролю: як довго зможуть чекати головоногі на смачну винагороду і не піддаватися меншій спокусі. З’ясувалося, довго, бо всі шість піддослідних проявили терплячість та очікували на смачну живу креветку до 50-130 секунд — подібно до шимпанзе, воронів та папуг. Вміння чекати нагородило каракатиць й у наступному експерименті на асоціації. Найшвидше вчилися ті, що в попередньому досліді були готовими найдовше очікувати на живу креветку.

Люди виявилися нездатними вчасно завершувати розмови

Американські психологи виявили принаймні 117 людей, яким довелося терпіти свого співрозмовника набагато довше, ніж би їм цього хотілося. Це трохи менше половини з усіх піддослідних психологів, з чого останні зробили висновок, що ми вміємо тягнути розмови до останнього і чомусь не припиняємо їх, коли цього хочуть усі учасники бесіди. Тепер вам, можливо, стане легше від думки, що ви можете так само набриднути вашому співрозмовнику, як і він вам. І нехай совість не мучить вас за відмовки про невимкнену праску.

Мурашині леви позбавляються від хижих птахів, вдаючи смерть

До речі про відмовки з невимкненими прасками та вигаданими «важливими» дзвінками. Мурашині леви доволі ефективно відволікають від себе увагу хижаків, вдаючи з себе мертвих. Театр одного актора помітили біологи під час зважування личинок комах та вирішили змоделювати їхнє непросте життя. Так вчені вирахували оптимальну стратегію полювання для потенційного птаха-хижака і з’ясували, що їм набагато зручніше переслідувати когось «більш живого». Втім, науковці застерігають, що хоч мурашині леви і вміють «вмирати» на час від 15 хвилин і до години, їм варто якось варіювати цей час, щоб не натрапити на падальників або не привчити хижаків вираховувати час «воскресіння».

У Єгипті розкопали кладовище домашніх тварин віком близько двох тисяч років

Втім, навіщо нам способи, як завершити обридлу бесіду, якщо ще у І столітті нашої ери люди придумали, як цих бесід і не починати. Археологи знайшли одне з найстаріших кладовищ домашніх тварин, де було поховано 536 котів, 32 собаки, кілька мавп та навіть пустельний сокіл. Поряд з ними були і нашийники, намиста з каменю, склу, або мушель, а ветеринар підказав археологам, що у тварин ще й був непоганий раціон. Так вчені дійшли висновку, що вже тоді тварини приручили людей та змусили двоногих годувати їх рибою та піклуватися. Заводьте котиків, а не розмови.

Скелети древніх людей вказали на еволюцію людей і патогенів пліч-о-пліч

Раніше за котиків ми навчилися заводити собі збудників туберкульозу, трепонематозів та прокази. Але як би це не звучало, судячи з усього ми еволюціонували разом: збудники ставали менш загрозливими, а люди більш стійкими. Таку собі командну роботу вчені дослідили за допомогою відмітин на кістках та зубах 70 тисяч людських скелетів віком від 7250 років до нашої ери й до сьогодення. Але не недооцінюйте вклад росту санітарії та покращення харчування.

Рентген допоміг віртуально прочитати закриті листи епохи Відродження

Уявіть собі француза зразка 1697 року, який обережно складає лист своєму двоюрідному брату так, щоб лише він міг його прочитати. Такі були методи шифрування в епоху Відродження — прямокутні, багатокутні, ромбоподібні, з печаткою та без. Це все способи складання листів так, щоб і конверт не використовувати, і щоб чужі очі не втручалися у ваше листування. Але повернемося до француза. Через 300 років його лист знайшли у скрині поштмейстера дослідники з MIT та просканували стоматологічним рентгеном.

Цих даних виявилося достатньо, щоб алгоритм зміг прочитати вміст листа, не розгортаючи його. Так вчені просканували 577 стосів листів, яких ніколи не торкалися, та дійшли висновку, що від методу «складати і закріплювати» люди досить швидко перейшли до «скласти і приклеїти» — така-от еволюція методів шифрування. У листі француза Жака Сеннака до речі було повідомлення про смерть.

Чорну акулу назвали найбільшою хребетною твариною з біолюмінесценцією

Ми звикли, що у глибині моря, десь у темряві, серпневими вечорами, світиться щось схоже на планктон. Це реброплави. Однак, не вони одні люблять генерувати видиме світло, і цього разу вчені вперше задокументували люмінесценцію у трьох глибоководних видів акул, зловлених біля Нової Зеландії. Найбільша з них, чорна акула розмірами до 1,5 метра, виявилася і найбільшою серед тих, хто може світитися у темряві. Ми звичайно вітаємо тваринку, однак ще варто з’ясувати, чому разом із животом у неї світиться і спинний плавник.

Генетичну мутацію пов'язали з меншою чутливістю до холоду

І завершуючи тему комунікації, пропонуємо вам новину, яка допоможе з високою імовірністю знайти партнера для спільних занять моржуванням. Вчені знайшли ген, мутація у якому допоможе вам набагато краще переносити холод. Щоправда, для цього вони змусили 42 чоловіків по 20 хвилин сидіти у холодній воді, але ж все у славу науки. А на сайтах знайомств можете вказувати, що шукаєте людину із мутацією у гені ACTN3 для спільних занять у приємній холодній атмосфері.