Універсальну вакцину від грипу випробували на людях, жир сприяє росту ракових клітин та ґрунт з астероїда Рюгу

Маса вироблених людьми речей перевищила біомасу, психоделік без галюциногенного ефекту допоміг залежним мишам, птерозаври знайшли своїх родичів, розбився прототип Starship (але Маск не сумує). Ці та інші новини читайте у нашому щотижневому дайджесті.

Жирна дієта посприяла зростанню ракових пухлин

Вже тривалий час вчені пов’язують ожиріння із великою кількістю різних онкологічних захворювань: в основі механізмів, відповідальних за розвиток пухлин при ожирінні можуть лежати метаболічні зміни або хронічні запальні стани у хворого. Дослідникам з Гарвардської медичної школи вдалося показати, що одну з ключових ролей у ході захворювання може відігравати харчування - у піддослідних мишей з надмірним споживанням жирів пухлини розросталися швидше, а кількість вільних жирних кислот була меншою. Це може свідчити про те, що ракові клітини надмірно споживають жири та не залишають майже нічого для імунних CD8+ T-клітин, які можуть знищувати злоякісні.

Універсальна вакцина проти грипу пройшла перші випробування на людях

Відносно надійний захист від грипу нам забезпечує вакцинація. Однак, кожного року потрібно розробляти нову вакцину, адже віруси дуже швидко мутують, а зокрема - голова їхнього білку гемаглютиніну. Проте ніжка цього білку мутує значно рідше, а тому є сенс націлитися саме на неї при розробці універсальної вакцини - що і зробили дослідники з Медичної школи Ікана та першими дійшли до випробувань на людях. Хоч і про ефективність вакцини говорити поки зарано, у 65 учасників досліду антитіла до білка вірусу грипу зберігалися принаймні 18 місяців та у жодного не виявили побічних ефектів від щеплення.

Маса створених людиною речей перевищила загальну біомасу планети

Цього тижня ми писали про те, як палеонтологи знайшли скам'янілості рослин віком 47 мільйонів років на висоті 4850 метрів у центральному Тибеті. Так-от якби вони й досі росли там, то маса всіх створених людиною речей все одно б перевищувала загальну біомасу — вагу всіх живих організмів на Землі. Науковці з Ізраїлю підрахували, що порівняно з масою штучних об’єктів, таких як автомобілів, будівель, пластикових виробів, маса всіх живих рослин та істот від крихітних бактерій до величезних китів, є істотно меншою. Так вага будівель та інших об’єктів інфраструктур перевищує вагу дерев та кущів, а вага пластику вдвічі перевищує вагу всіх тварин. При цьому щотижня людиною виробляється така маса об’єктів, скільки важить населення Земної кулі.

Найбільший у світі сонячний телескоп вперше сфотографував сонячну пляму

Редакція не несе відповідальності за можливі асоціації та не натякає на жодні збіги, але цього тижня вчені отримали дані з сонячного телескопа та з’ясували, що 28 січня 2020 на Сонці з’явилася одна з найбільших сонячних плям нового, сонячного циклу. Насправді проводити паралелі дійсно не варто - подія цікава іншим. Це перша детальна фотографія сонячної плями, зроблена з найбільшого у світі сонячного телескопа - телескопа імені Деніела Іноуї, який будували близько 20 років. Головне дзеркало телескопа розміром у 4 метри забезпечує спостереження за нашою зіркою із найвищою роздільною здатністю, що коли-небудь досягалася, а тому з його знімками ми розгледіли і тіньову та напівтіньову області плями, і те, як вона еволюціонує протягом 100 секунд, переносячи речовину.

«Хаябуса-2» доставила на Землю ґрунт з астероїда Рюгу

6 грудня у безлюдній частині Австралії біля поселення Вумера впала капсула діаметром близько 40 сантиметрів з ґрунтом. Вона прилетіла відстані близько 300 мільйонів кілометрів та вдруге принесла на Землю матеріал з астероїда. Не подумайте, що Агентство аерокосмічних досліджень Японії захотіло нам ще щось принести наприкінці 2020 - ґрунт з астероїда Рюгу є дійсно цікавим матеріалом для дослідження. Метеор з подібним складом згорів би в атмосфері, не діставшись поверхні Землі. Тож подібних зразків ми ще не бачили, хоча вони сказати, чи містив астероїд органічні сполуки та воду на ранніх етапах формування Сонячної системи та чи лишилися вони дотепер. Обіцяємо, що це був останній жарт про 2020.

SpaceX провів перший тестовий суборбітальний політ прототипа Starship. Ракета розбилася при посадці

Менш приємною вийшла посадка розробки Ілона Маска - розбився прототип багаторазової системи космічного запуску Starship. SN8 піднявся вгору на висоту 12.5 кілометрів, зайняв вертикальне положення, а після знову перевернувся, почав вертикально опускатися і, торкнувшись платформи, вибухнув. Повідомляють, що це сталося через низький тиск у резервуарі для палива, який призвів до занадто високої швидкості приземлення. Однак схоже, що Ілона Маска все ж можна привітати - у Твіттері він оцінив тестовий майже семихвилинний політ позитивно та зазначив, що зібрав усі потрібні дані. Не баг, а фіча!

Палеонтологи знайшли родича птерозаврів

До речі про фічі. Виявляється, що птерозаври навчилися літати завдяки нейроанатомічним особливостям нещодавно знайдених палеонтологами їхніх родичів - лагерпетидів. Лагерпетиди хоч і не літали, однак, схоже, що мали схожу з птерозаврами будову внутрішнього вуха, яка посилює відчуття рівноваги і допомагає у польоті. В результаті вчені дійшли висновку, що лагерпетиди є сестринським видом для птерозаврів, у якого вже почалася еволюція в сторону здатності літати.

Руді горобці захистили гнізда від паразитів листям полину

Від найдавніших плазунів до сучасних: виявилося, що разом з людьми, уявлення про хвороби та боротьбу з ними мають і руді горобці. Вчені звернули увагу, що приблизно у той час, як у Китаї жителі вивішують на своїх дверях полин на Свято човнів-драконів, руді горобці приносять у свої гнізда його листя. Причому роблять вони це з тією ж метою - захищатися від зла і хвороб, адже у гніздах із полином вчені помітили суттєво менше паразитів. І хоч горобці навряд чи прикрашають так свої житла свідомо, можливо, через їхню прихильність до рослини, потомство отримувало ті ж гени, краще виживало та поширювало їх далі, а пташенята тих, хто полин не любив, залишалися у меншості. Якщо хочете слідувати прикладу горобців, то почитайте наш матеріал “Просто приклади подорожник. Чи не варто?”, щоб краще орієнтуватися у лікарських рослинах.

Заразний рак зробив тасманійських дияволів менш соціальними

Тасманійські дияволи до речі також борються із хворобами подібно до нас - вони обирають соціальне дистанціювання. Серед тварин дуже поширена заразна форма раку - пухлинна хвороба морди тасманійського диявола. І вчені помітили, що вона значно впливає на їхню соціальну поведінку: хворі тварини, що взагалі-то як вид є доволі агресивними та часто вступають у бійки, з прогресуванням хвороби дистанціюються та менше кусають інших. Ізоляція, звичайно, має іншу причину - хворі дияволи часто мають складнощі з харчуванням, а тому уникають контактів з родичами, щоб зберегти енергію, однак дослідники з’ясували, що така поведінка знизила імовірність передачі хвороби іншим. Будь як диявол та зберігай дистанцію.

Аналог психоделіка знизив тягу залежних мишей до алкоголю та героїну

А мишей від наркотичної та алкогольної залежності вилікував аналог психоделіка. Щоправда, попередньо вчені позбавили речовину всіх її галюциногенних ефектів, створивши аналог, однак всього одна доза препарату посприяла зниженню тяги мишей до алкоголю та героїну. Причому вони навіть не захотіли знову повертатися до залежності(а їм пропонували). Також дослідники вирішили просто так не лікувати мишей та перевірили і антидепресивні властивості розробленої речовини. Миші поплавали у басейні, що їм не дуже подобається, але доза табернанталогу заспокоїла їх.