Палеонтологи знайшли родича птерозаврів

Проаналізувавши нещодавно знайдені добре збережені рештки черепів лагерпетидів, нелітаючих попередників динозаврів, палеонтологи визначили, що ця група є сестринською для птерозаврів. На це вказують числені схожі ознаки їхніх скелетів. Така знахідка істотно скорочує часовий та морфологічний розрив між найдавнішими птерозаврами та їхніми найближчими родичами. Відповідна стаття доступна у журналі Nature.

Elenarts / Adobe Stock

Що відомо про предків птерозаврів?

Птерозаври були першими хребетними, які розвинули здатність до активного польоту. Їх не слід плутати з динозаврами — це дві різні групи, що походять від спільного предка. Птерозаври були поширені в екосистемах мезозойської ери (приблизно 252–66 мільйонів років тому), але їхнє походження залишається загадкою для палеонтологів, починаючи з ХІХ століття. Припускають, що ці літаючі рептилії є близькими родичами найрізноманітніших клад плазунів, включаючи родичів динозаврів, але між цими формами та найдавнішими, однозначними птерозаврами верхнього тріасу (першого періоду мезозойської ери) існує значний розрив.

Що знайшли вчені?

У новому дослідженні вчені роблять висновок, що найближчими еволюційними родичами птерозаврів були лагерпетиди, невеликі попередники динозаврів. Міжнародна група палеонтологів використала комп’ютерну томографію та тривимірну реконструкцію для аналізу нещодавно виявлених добре збережених кісток черепа та скелета лагерпетидів. Це дозволило виявити подібність анатомії птерозаврів та цих тварин.

Окрім того, вчені встановили, що нелітаючі лагерпетиди вже розвинули деякі нейроанатомічні особливості, що пізніше дозволили птерозаврам літати. Зокрема, на це вказують особливості їхнього черепа та внутрішнього вуха, а також видовжені кістки кінцівок.

Таким чином, це дослідження є першим кроком до надійного визначення плану тіла птерозавра.