Найбільший у світі сонячний телескоп вперше сфотографував сонячну пляму

Розташований на Гаваях сонячний телескоп імені Деніела Іноуї, будівництво якого планують завершити у 2021 році, зробив першу фотографію сонячної плями. Головне дзеркало телескопа розміром у 4 метри забезпечує спостереження за нашою зіркою із найвищою роздільною здатністю, що коли-небудь досягалася. Перші результати роботи телескопа описані в журналі Solar Physics.

Що спостерігав телескоп?

Телескоп створив зображення сонячної плями 28 січня 2020 року. Сонячні плями — це темні утворення на поверхні Сонця, які з’являються у місці проникнення ліній сильних магнітних полів крізь фотосферу зірки. Температура таких ділянок нижча за інші приблизно на 1500 кельвінів, але вона усе ще лишається високою. Пляма займає ділянку розміром 6214 кілометрів, її зображення було створене за допомогою видимих довжин хвиль світла. Оптика телескопа дозволяє роздивитися на поверхні Сонця структури розміром у 20 кілометрів, саме тому цю сонячну пляму видно настільки детально. На зображенні чітко виділяється тіньова та напівтіньова області. Кілька зроблених підряд знімків сонячної плями продемонстрували, що така структура значно еволюціонує протягом 100 секунд внаслідок конвекції речовини на невеликих масштабах.

Сонячна пляма. NSO/AURA/NSF

До цього, у грудні 2019 року, телескоп здійснив своє перше спостереження за Сонцем. Він отримав зображення гранульованої поверхні центру нашої зірки. Слід зазначити, що на той момент системи телескопа ще не працювали у повній мірі.

Поверхня Сонця. NSO/AURA/NSF

Які дослідження він буде здатний проводити?

Сонячний телескоп імені Деніела Іноуї є найбільшим сонячним оптичним телескоп у світі. Його висока роздільна здатність та чутливість дозволять астрономам вивчати походження сонячного магнетизму, механізми нагрівання сонячної корони та створення сонячного вітру, спалахи, викиди корональної маси та їхню мінливість. Втім, наукова місія телескопа поширюється і за межі сонячної астрономії. Магнітні поля існують у всьому Всесвіті і відіграють ключову роль, наприклад, у ранньому утворенні галактик. Завдяки своїй близькості, Сонце слугує лабораторією для перевірки фундаментальних фізичних процесів, що діють у всьому Всесвіті, і дає змогу їх детально вивчити.

Будівництво телескопа імені Деніела Іноуї, що тривало приблизно два десятиліття, майже закінчилося. Перші результати демонструють, що апарат досягає своїх проєктних вимог.

Сонячна пляма, яку спостерігав телескоп, була однією з перших під час нового, 25 циклу сонячної активності. Вчені передбачають, що він буде помірним, а максимальна кількість сонячних плям очікується у липні 2025 року.