Вчені прогнозують помірну активність Сонця під час нового 11-річного циклу

Зображення демонструє різницю між Сонцем під час сонячного максимуму (ліворуч, квітень 2014 року) та під час сонячного мінімуму (праворуч, грудень 2019 року). NASA, SDO / phys.org

Зображення демонструє різницю між Сонцем під час сонячного максимуму (ліворуч, квітень 2014 року) та під час сонячного мінімуму (праворуч, грудень 2019 року). NASA, SDO / phys.org

Вчені підтвердили, що 25 цикл сонячної активності розпочався у грудні 2019 року та передбачають, що цей період буде схожим на попередній. За прогнозами, у липні 2025 року під час піку активності кількість сонячних плям на Сонці досягне 115, що нижче за середні показники. Втім, помірність циклу ще не виключає ризик екстремальної космічної погоди. Дослідники NASA та Національного управління океанічних і атмосферних досліджень США представили свої прогнози щодо циклу під час публічної події, про що повідомляє прес-служба NASA.

Що таке 11-річний цикл сонячної активності?

Сонце переживає цикли, на початку яких кількість сонячних плям швидко зростає, а потім поступово зменшується. Сонячні плями — це темні утворення на поверхні Сонця, які асоціюються із сонячною магнітною активністю та можуть вказувати на сонячні спалахи чи коронарні викиди. Цикл триває приблизно 11 років. Новий період починається, коли попередній досягає свого мінімуму. Цикли сонячної активності відкрив Генріх Швабе у 1843 році. Надихнувшись його роботою, Рудольф Вольф встановив періодичність циклів та зміг відслідкувати їх до 1755 року. Цикл 1755-1761 років позначають як перший. Таким чином, новий цикл став двадцять п’ятим за рахунком.

Чому про початок нового циклу повідомили лише зараз?

Новий цикл розпочався у грудні 2019 року, але не був підтверджений одразу, оскільки кількість сонячних плям постійно змінюється. Щоб уникнути помилок, вчені відстежували їхню кількість впродовж 13 місяців, щоб переконатися, що мінімум і справді наступив.

Яким буде новий цикл?

Попередній сонячний цикл був найслабшим за останні 100 років. Вчені прогнозують, що новий період буде майже ідентичним йому. Кількість плям досягне свого піку в липні 2025 року. Передбачається, що їх буде 115, тоді як під час особливо активних сонячних циклів ця цифра зазвичай перевищує 200. Те, у яких широтах з’являються перші сонячні плями, також вказує на інтенсивність циклу. Наразі сонячні плями фіксуються у низьких широтах, а не ближче до полюсів Сонця, що є ще одним показником того, що майбутній цикл буде помірним.

Отже, Земля у безпеці?

Незважаючи на спокійний попередній цикл, у 2012 році Сонце створило один з найбільших спалахів за довгий час. Якщо б він зачепив Землю, це серйозно порушило б роботу електроприладів.

Неактивні сонячні цикли впливають на космічне сміття на орбіті Землі. Воно накопичується більш швидкими темпами, збільшуючи ризик зіткнення із супутниками та космічними апаратами. Так відбувається через меншу кількість сонячних штормів, які під час активних циклів змушують сміття потрапляти у атмосферу Землі та згоряти. Окрім того, слабкий сонячний цикл дозволяє космічним променям проникати глибше в атмосферу Землі. Це зачіпатиме не тільки роботу літаків, а й електроніку.