Палеонтологи знайшли у Тибеті рештки екосистеми віком 47 мільйонів років

Дослідники знайшли скам'янілості рослин віком 47 мільйонів років на висоті 4850 метрів у центральному Тибеті, про що вони пишуть у журналі PNAS. Ці 70 різних форм рослин належали до вологої субтропічної екосистеми. Вчені також змогли відтворити умови, у яких існувала ця екосистема.

Які умови були у тодішньому Тибеті?

Колись вважалося, що Тибетське плато було повністю продуктом зіткнення Індійської та Євразійської літосферних плит. Але виявилося, що ця місцевість мала складний рельєф ще до приходу Індії на початку палеогенового періоду (близько 66 мільйонів років тому). Цей великий регіон площею близько 2,5 мільйонів квадратних метрів являє собою суміш тектонічних масивів. Під час палеогену тибетський ландшафт складався з високого (понад 4 кілометри) гірського хребта Гангдес на півдні, навпроти якого пізніше піднімуться Гімалаї, та високогір’я Тангула на півночі. Деталі топографічної еволюції Тибету досі незрозумілі, незважаючи на десятиліття досліджень. Ізотопні склади карбонатів, видобутих з відкладень в деяких районах центрального Тибету, інтерпретуються як створені у високих та посушливих регіонах, але рештки ссавців, риб та рослин вказують на низьке та волое середовище. Враховуючи складну збірку Тибету, важко пояснити, як плато могло сформуватися настільки рано, а потім залишитися низьким під час подальшого зіткнення з Індійською плитою. Згідно з останніми даними, Тибетське плато було нижче за 2,3 кілометри у пізньому палеогені, проте потрібні більш точні оцінки.

Що знайшли вчені?

Під час Другої наукової експедиції на Тибетському плато міжнародна дослідницька група виявила надзвичайно різноманітну групу викопних речовин на висоті 4850 метрів у центральній частині Тибету. Ці скам'янілості вказують на пишний сезонний вологий і теплий ліс, який колись займав цю долину. Його назвали Шангрі-Ла. Знайдені тут 70 таксонів флори включають також перші сучасні азійські лінії рослин і представляють вологу субтропічну екосистему середнього еоцену віком близько 47 мільйонів років.

Знайдені скам’янілості. SU Tao

Ці скам'янілості не тільки фіксують різноманітний склад давньої біоти Тибету, але також дозволяють обмежити висоту його центральної частини у середньому еоцені приблизно до 1500 метрів. Вчені визначили, що ліс тут перебував в умовах мусонного клімату.