Руді горобці захистили гнізда від паразитів листям полину

Руді горобці в Китаї приносять до своїх гнізд листя полину, що допомагає захистити їхнє потомство від паразитарних захворювань. Про це пишуть китайські та австралійські вчені у статті журналу Current Biology.

Рудий горобець (Passer cinnamomeus) / roshilheights.com

Як лікуються тварини?

Медицина є одним із основних та найцінніших досягнень людської цивілізації. Ми пройшли довгий шлях від пошуку рослин, що можуть допомогти зменшити біль або запалення, до методів терапії вроджених захворювань та, здавалося б, невиліковних хвороб, як-от раку. Однак чи не важливішим є знання того, як запобігти виникненню хвороб. У цьому суттєво допомагає таке по-справжньому разюче досягнення людства як вакцини. Однак люди не єдині, хто має уявлення про хвороби та боротьбу з ними. Багато тварин поїдають специфічні рослини, які запобігають хворобам та полегшують протікання недуг. Вчені з Хайнаньського педагогічного університету та Університету Гріффіта у новій роботі надають докази того, що й горобці використовують методи превентивної медицини.

Що саме роблять горобці?

Дослідники звернули увагу, що в Китаї руді горобці (Passer cinnamomeus) приносять у свої гнізда листя полину Artemisia verlotorum. Це відбувається приблизно у той час, коли місцеві жителі вивішують на своїх дверях полин як частина традиції під час Свята човнів-драконів. Такий вчинок покликаний захистити людей від зла та хвороб, що, ймовірно, основане на протипаразитичних властивостях рослини. Вчені припускали, що горобці також можуть використовувати полин у гніздах з метою захисту від паразитів.

Щоб перевірити ідею, вчені встановили 48 пар шпаківень, в одні з них помістили 5 грамів полину, в інші 5 грамів бамбуку. Після того, як вони почали заселятися горобцями, дослідники щодня додавали або трохи більше полину, бамбуку або нічого. Водночас вони стежили, скільки полину приносять до гнізд самі птахи.

Гніздо рудого горобця з полином. Yang et al. / Current Biology, 2020

Які висновки зробили зі спостережень?

Досліди показали, що птахи активно шукають місця гніздування поблизу доступного полину та поповнюють знайдені гнізда свіжими листками рослини, зібраними лише на основі їхнього запаху. У гніздах із полином вчені помітили суттєво менше паразитів. Скоріше за все, це дає змогу птахам вирощувати здоровіших та повніших пташенят.

Однак важко сказати, чи горобці самі розуміють, що полин має позитивний вплив на їхнє потомство. Можливо, птахи, яким просто подобався запах рослини та які приносили їх до гнізд, мали через це вищу виживаність пташенят та, відповідно, успішніше передали свої гени прихильності до полину. На відміну від горобців, які полин не любили, мали нижчу виживаність потомства та передачу генів неприязні до полину, через що опинилися в меншості.