Patreon

Мандрівні гени стійкості до антибіотиків, застиглі у льоді та бурштині тварини і таргани із інфрачервоними камерами

Привіт! На зв'язку nauka.ua та наш щотижневий дайджест. Ви могли пропустити історію про 24 000-річну коловертку з вічної мерзлоти, що відтанула та розмножилася, про чорну діру, яка може підтримувати життя галактик-супутників та про роботизованих тарганів, які зможуть брати участь у пошукових операціях.

Аналіз крові зміг вказати на дієвість терапії раку за першу добу

Часто, щоб оцінити, чи працюють протиракові препарати, лікарям необхідні тижні на обстеження. Однак, на динаміку лікування можна буде поглянути вже за перші 24 години - вчені навчилися відстежувати ріст пухлин за виділеними нею везикулами. Реакцію злоякісних клітин на препарати із точністю 95 відсотків вдалося побачити у 106 пацієнтів.

Туристи привезли з-за кордону нові гени стійкості до антибіотиків

190 нідерландців відправилися подорожувати Азією та Африкою і привезли з собою нові гени стійкості до антибіотиків, поширені в місцях відвідування. Тож зі своїх подорожей разом із магнітиками можна привезти своїм місцевим бактеріям стійкість до антибіотиків.

Чорна діра врятувала галактики-супутники від згасання

Астрономи поспостерігали за більш як 124 тисячами галактик-супутників і помітили, що ті галактики, яким пощастило опинитися поруч із чорною дірою, зберегли активне зореутворення. Зазвичай їм заважають масивні галактики, супутниками яких вони є, адже ті перетягують на себе потрібний зіркам газ. Однак, енергія та маса викидів чорної діри цілком здатна нівелювати це і не дати галактикам згаснути.

Раннє прокидання пов'язали з вищим ризиком депресії у «сов»

Оскільки весь світ чомусь живе за режимом «жайворонків», яким комфортно прокидатися та лягати рано, «сови» відчувають дискомфорт і бажають першим позмінного графіка. Результати нового дослідження показали, що через неузгодженість біологічних годинників із робочими, коли необхідно прокидатися раніше за обід, можуть виникати депресія і тривожність.

Тарганів наділили інфрачервоною камерою та запропонували шукати людей

Інженери вирішили, що модифікувати когось, хто вже вміє сам бігати та долати перешкоди, набагато легше, ніж створювати такого робота. Тому вони взяли мадагаскарського таргана, навчилися керувати його рухом за допомогою електродів, подарували йому інфрачервону камеру та відправили на пошуки людей. Комахи мають допомагати рятувальникам у пошкоджених землетрусами будівлях і у майбутньому обзаведуться ще і GPS-трекером.

24 000-річна коловертка з вічної мерзлоти відтанула та розмножилася

Далеко, у вічній мерзлоті Сибіру, близько 24 тисяч років тому жила коловертка. Так сталося, що її захопило льодом і вона мала б назавжди у ньому лишитися. Якби не вчені, які розкопали її та заморожену повернули до життя. Древня коловертка майже нічим не відрізняється від сучасних родичів, хіба що розмножилася у такому поважному віці.

LYUBOV SHMAKOVA

Тайгові кукші не повелися на обман сусідів

Знаєте історію про хлопчика, який кричав «вовки»? Так-от здається, невеликі пташки тайгові кукші також її знають і не реагують на сигнали тривоги від незнайомців чи птахів-сусідів. Інші птахи можуть просто вводити вас в оману і «залякувати», щоб першими дістатися до їжі. Тож наші герої вирішили відкликатися лише на сигнали від своїх родичів, чого і вчать своїх дітей.

Ранні амфібії темноспондили повернулися до життя у воді

Палеонтологи уважніше роздивилися хребет вимерлих ще у палеозої тварин та виявили, що вони мали наземних предків і кілька разів знову поверталися у водне середовище. Деякі збільшували кількість хребців, щоб бути більш гнучкими та плавати, у той час як інші навпаки характеризувалися більш жорстким з’єднанням хребців.

Низькі дози веселющого газу полегшили симптоми депресії

Веселющий газ взагалі використовується як анестетик, однак завдяки короткотривалому ейфоричному ефекту назва за оксидом азоту закріпилася все ж інша. Вчені вирішили допомогти 24 пацієнтам зі стійкою до лікування депресією та інгалювали їх протягом трьох місяців. Вже після першої сесії у 85 відсотків добровольців знизилися депресивні системи. Також важливо, що не було відчутної різниці між лікуванням з більшою концентрацією речовини, а тому лікування не має викликати шкідливих побічних ефектів.

Самка равлика віком 99 мільйонів років застигла у бурштині під час пологів

І наостанок знову розкажемо історію із давнини. Майже так само, як і коловертка із Сибіру потрапила у лід, у тропічному лісі крейдового періоду у бурштин потрапила самка равлика. Ми її знайшли та застали за пологами: поруч було п'ятеро дитинчат, поєднаних слизом із матір'ю. Досі таких побутових подробиць життя равликів ми не знаходили, тим паче, що більшість сучасних наземних равликів надають перевагу відкладанню яєць.

Adrienne Jochum et al.