Самка равлика віком 99 мільйонів років застигла у бурштині під час пологів

Дослідники відшукали у бірманському бурштині самку равлика, застиглу під час народження п’яти дитинчат у тропічному лісі крейдового періоду. Комп’ютерна томографія дозволила встановити, що це новий викопний вид Cretatortulosa gignens. Стаття про це доступна у журналі Gondwana Research.

Adrienne Jochum et al.

Як палеонтологи вивчають викопних равликів?

Включення наземних черевоногих молюсків у бурштині, що демонструють випадки поведінки, стратегії або їхніх певних життєвих подій, зустрічаються рідко. Незважаючи на те, що равлики і членистоногі займають порівнянні зони тропічних лісів з найдавніших відомих родовищ мезозойського бурштину, равлики в основному зберігаються, просто плаваючи в бурштиновій матриці. А от комахи застигали під час спаровування, відкладання яєць, годування, а також демонстрували випадки симбіотичних стосунків. Наразі відомий один випадок збереження м’якого тіла равлика родини Cyclophoridae в бурштині крейдового періоду. Здебільшого скам’янілості черевоногих молюсків представлені висушеними черепашками, які іноді зберігають репродуктивні ознаки.

Що відшукали вчені?

Дослідники виявили перший відомий доказ живонародження повністю сформованого молодняку наземних равликів, збережений в бурштині середнього крейдового періоду (приблизно 99 мільйонів років тому) з північної М'янми. Матеріал включає повну тривимірну черепашку дорослої самки разом із м’яким тілом, що виділяє слиз, а також п’ять невеликих новонароджених равликів у отворі раковини. Добра збереженість панцира та м’яких тканин виявляють важливі подробиці щодо біологічної історії живоронародження у наземних равликів.

Adrienne Jochum et al.

Дослідники створили тривимірне моделювання самки равлика і її молодняку, використовуючи комп’ютерну томографію. Виявилося, що вони представляють новий вид Cretatortulosa gignens, що належить до родини Cyclophoridae. В’язкий слиз, що з’єднує тіло матері із найбільшим і, скоріш за все, останнім з новонароджених равликів, вказує на те, що це саме акт живонародження, а не, наприклад, просте збереження тіл равликів поруч одне з одним чи полювання дорослого равлика на молодняк.

Зображення за допомогою комп’ютерної томографії. Adrienne Jochum et al.

У той час як багато груп прісних і морських черевоногих молюсків живородні, більшість наземних равликів є яйцекладними. Тропічний ліс середини крейдового періоду на території нинішньої М’янми був вологим і ворожим, повним хижаків, паразитів та конкурентів. Для наземних равликів більша частина життя проходила на постійно вологому лісовому грунті, де вони харчувалися гнилим листям та неживою рослинністю. Живородність тоді, ймовірно, була оптимальною стратегією розмноження, адже молодняк, що розвивався в організмі самки, був захищений від впливу навколишнього середовища. Потомство було меншим, що підвищувало шанси на індивідуальне виживання та доступність ресурсів.

Враховуючи, що деревна смола є джерелом їжі для равликів, досліджена палеонтологами самка могла вивести потомство біля джерела їхнього першого прийому їжі, однак потрапила в пастку та врешті-решт скам'яніла в бурштині разом з молодняком.