Дайджест

Сеча як джерело енергії та наркотична загроза для риб, таємниця «дзену» від каменів та дружні вечері кажанів-вампірів

Цього тижня розповідаємо, як хіміки навчилися ефективно синтезувати гідроген із сечовини та планують використати стічні води як джерело енергії, а екологи звинуватили сечу учасників музичного фестивалю «Ґластонбері» у забрудненні річки кокаїном і МДМА. А також, як математики допомогли розібратися із хвостами динозаврів, фізики врешті з'ясували, де камені знаходять дзен, і як ваша самотність впливає на довіру до інших — у нашому традиційному дайджесті!

Макіяж за підказками нейромережі обійшов систему розпізнавання облич

Новий алгоритм підкаже, який макіяж варто нанести, щоб не попастися системам розпізнавання облич. Так спершу він імітує такі системи і шукає якісь особливі риси вашого обличчя, на які могла б звернути увагу справжня така. Затим, маючи в арсеналі лише природні відтінки, пропонує вам макіяж губ, брів або контуринг обличчя. 20 добровольців, що скористалися допомогою алгоритму, знизили точність розпізнавання свого обличчя системою з 47,5 до 1,2 відсотка. І при цьому їм не довелося ліпити на обличчя якісь наліпки, одягати спеціальні окуляри чи порушувати роботу системи цифровим вторгненням.

Готуєшся спускатися у метро у 2033 році / GIPHY

Двоногі динозаври під час бігу гойдали хвостом

3D-модель динозавра триметрового целофіза мала пробігти зі швидкістю у 6,25 метра за секунду, як це робив його справжній відповідник близько 215 мільйонів років тому. Втім, вона ледве добігала 5,5 метрів за секунду і так змусила вчених засумніватися у ролі хвоста у динозаврів або у тому, що вони про них знають. Невідповідність розв'язали дуже швидко. Модель отримала рухомий хвіст, який міг узгоджено із задніми кінцівками відчутно гойдатися із боку у бік, і так наздогнала за характеристиками справжнього целофіза. Тож реконструкції із численних художніх та документальних фільмів, у яких хвіст лишається нерухомим, вводили вас в оману — хвіст мав рухатися як у кенгуру.

Кажани-вампіри злетілися на дружню вечерю

Якщо на нашому сайті у пошуку ввести слово «кажани», то вам відкриється величезна кількість описаних нами досліджень, де вчені знаходили у цих тварин незвичайні соціальні звичаї. На цей раз з'ясувалося, що окрім соціального дистанціювання та сюсюкання з дітьми, кажани-вампіри схильні до дружніх вечер. Так зоологи помітили, що самки звичайних вампірів надають перевагу харчуватися кров'ю корів з найближчих пасовищ разом, причому саме зі своїми подругами та родичками. Втім, самці є набагато менш соціальними, тому їм невідомі переваги дружніх вечер — економія часу і зусиль на укус, а також захист від конкурентів, що також претендують на здобич.

Типовий вечір самок кажанів-вампірів / GIPHY

Новий спосіб окиснення сечовини перетворив її на джерело енергії

Хіміки спробували окиснити сечовину за допомогою каталізатора із фероціаніду нікелю і добилися майже 90 відсотків ефективності. Навіщо? Сечовина у великій кількості присутня у стічних водах. Вона не є небезпечною речовиною, але цілком здатна брати участь у окисно-відновлювальних реакціях, що є хімічним джерелом енергії. Причому напряму отримувати з неї так енергію менш вигідно, аніж синтезувати екологічно чисте паливо — гідроген. Вчені обрали як каталізатор фероціанід нікелю, один із варіантів барвника берлінська лазур, та побачили, що він запускає двоступеневий механізм реакції окиснення. Так електролізер із сечовиною обійшов традиційний з водою та потребував у 35 разів менше енергії.

Недовірливість зробила людей більш самотніми

Німецькі вчені обрали 42 людини за показниками самотності та запропонували їм пограти у гру на довіру в апараті МРТ. На початку та кінці експерименту дослідники брали зразки слини та крові, щоб протестувати рівень окситоцину як маркеру довіри, та кортизолу як маркеру стресу. З'ясувалося, що самотні респонденти менш позитивно оцінюють спілкування з іншими людьми та рідше обирають довіряти іншій людині. Цей зв’язок пов’язаний зі змінами в мозковій активності — аналіз активації острівцевої кори показав нижчу активність у ділянці, яка відповідає за формування довіри. Також, у самотніх людей приємна розмова викликала менший викид окситоцину у порівнянні з контрольною групою, та загалом вони нижче оцінювали цей досвід. Більш того, самотні люди тримали дистанцію зі співрозмовником в середньому на 10 сантиметрів довшу.

Людські тканини серця відновили скорочення після розмороження

Потенційно допомогти збільшити обмежений час придатності донорських органів після їх вилучення з тіла може глибоке замороження, яке здатне зберегти тканини протягом років. Втім, якщо заморожувати вчені вміють, то розморожувати органи так, щоб крига не пошкодила їх, було складним завданням. Поки американські дослідники не спробували метод ізохорного суперохолодження на серцевих тканинах, вирощених у лабораторії. У середньому 50-65 відсотків тканин добре пережили замороження й відновили спонтанне скорочення після зігрівання за температури 37 градусів Цельсія.

Камені відкинули тінь та виростили собі крижаний п'єдестал

Пара французьких фізиків вирішили розібратися із тим, як камені примудряються «входити у дзен» та балансувати на тонкій крижаній ніжці. Для цього вони заморожували металеві диски у лабораторії, імітуючи зимове сонячне світло. Так з'ясувалося, що дзен каменів не залежить від їхніх власних характеристик, а потребує лише гладкої і чистої крижаної поверхні, яку підігріває сонце. Тінь, яку утворюють камінчики, зупиняє сублімацію криги і так дає змогу виростити собі п'єдестал.

Металевий диск у лабораторії, що імітував дзен-камені для фізиків. CNBS

Перші 900 мільйонів років на Венері визнали придатними для життя

Планетологи змоделювали перші 900 мільйонів років на Венері, коли Сонце було менш гарячим, а передбачувані океани на її поверхні ще не встигли випаруватись, і дійшли висновку, що на планеті могли існувати механізми, які б підтримували клімат. Навіть без тектонічної активності, подібно Землі, вона могла підтримувати придатні умови протягом достатнього для появи життя часу (це приблизно 10 мільйонів років за умови рідкої води і температури менше за 450 кельвінів). Втім, після вода все ж вступила б у реакцію з вуглекислим газом з вивержень вулканів та саме через відсутність тектоніки плит поступово перетворила б Венеру на ту «теплицю», якою ми знаємо її зараз.

Учасники музичного фестивалю «Ґластонбері» у десятки разів піднял рівні кокаїну і МДМА у річці поруч

Вчені зібрали зразки води з річки Вайтлейк, що протікає поруч із популярним британським музичним фестивалем «Ґластонбері», де 2019 року на The Killers, The Cure і Майлі Сайрус зібралося більш як двісті тисяч людей. Так вони виявили, що разом із сечею у річку потрапили МДМА, кокаїн та його метаболіт бензоілекгонін. Концентрації кокаїну і бензоілекгоніну вниз за течією були приблизно в 40 разів вищими, ніж вгору за течією, а МДМА — в 104 рази. Такої кількості досить, щоб спричинити загрозу річковим жителям: від порушень роботи ендокринної системи до фрагментації ДНК.

Прекрасний новий світ британських риб після фестивалю / GIPHY

Птахи із меншими очима виявилися частішими жертвами підкидання яєць

Орнітологи з'ясували, що птахів-паразитів приваблюють менші очі інших птахів. Так вони мають більше шансів непомітно підкинути своє яйце на виховання, адже менші очі зумовлюють гірший зір. Але еволюція дама справедлива, а тому дає птахам-жертвам можливість поступово збільшувати очі, щоб захищати себе від перспективи незапланованого батьківства. Втім, гніздові паразити не пасуть задніх і поступово роблять свої яйця схожими на яйця інших птахів за кольором та формою. Така собі коеволюційна боротьба за право перекласти відповідальність.