Patreon

Причина вашої нелюбові до капусти, спростована асоціальність каракатиць і нова форма стосунків між джмелями і петуніями

Вчені знайшли у дітей вдесятеро більше пластику за дорослих, у мікробіомі людського рота нелюбов до капусти, а у Чумацькому Шляху шостий залишок наднової і, імовірно, другий рідкісного типу Iax. Про ці та інші новини тижня — у нашому традиційному дайджесті.

Діти спожили вдесятеро більше пластику за дорослих

Вчені дослідили аналізи шести однорічних дітей, трьох новонароджених та десяти дорослих людей та підрахували у зразках концентрацію пластику. Навіщо? Пластикові наночастинки здатні погіршити функціональність клітин легень, активувати прозапальні гени та спричинити метаболічні розлади у майбутнього потомства. Тому було б непогано розуміти, з якого віку ми за харчовим ланцюжком здатні почати накопичувати пластик всередині. Так навіть у найпершому випорожнені дітей вчені знайшли полікарбонат і ПЕТ, їх же відшукали у всіх однорічних малюків, і що вже казати — всі дорослі споживали полікарбонат.

Втім, кількість частинок ПЕТ у дітей виявилася в 10-20 разів вищою, а в новонароджених збігалася з показником дорослих. Причиною того, що травний тракт дітей сильніше забруднений пластиком, вчені вбачають у великій кількості призначених для дітей пластикових виробів, які відкидають крихітні частинки пластику, що зрештою потрапляють до травної системи.

Наявність старшого брата чи сестри пов'язали із кращою виживаністю у слонів

Вчені простежили за життям майже двох з половиною тисяч слонів та спробували визначити, чи змінюється життя тварин, якщо вони мають старшого брата або сестру. Вони звертали увагу на стать, вплив на репродукцію, а також стать і виживаність молодших слоненят у сім'ї. Так з'ясувалося, що загалом наявність старшого родича підвищує виживаність молодшого після перших п'яти років життя. Однак його вплив залежить від статі і найбільші вигоди малечі забезпечували саме старші сестри. На думку вчених, це пов'язано з їхньою допомогою матерям у догляді. Крім цього, сестри, скоріше за все, кооперуватимуться одна з одною краще в матріархальних угрупованнях слонів, ніж сестра з братом.

Наночастинки срібла допомогли бактеріям генерувати електричну енергію

Мікробні паливні елементи використовують метаболізм одноклітинних та отримують електричну енергію з хімічної. Вони не надто ефективні як генератори енергії, але привертають увагу, бо все ж є відновним її джерелом. Втім, з'ясувалося, що якщо бактеріям роду Shewanella на анод додати оксид графену і наночастинки срібла, то вони утворять щільнішу плівку і створять струму майже чотири міліампер на квадратний сантиметр. На думку дослідників, такі аноди можна використовувати у системах водоочищення — вони допомагатимуть бактеріям стічних вод організовуватися та ефективно переносити електрони, що ми вже використаємо як джерело енергії.

Мікробні ферменти в слині пов'язали з любов'ю до капусти

А от мікробіом нашої ротової порожнини виявився причиною нелюбові деяких до капусти. З'ясувалося, що річ не у тім, що з капустою щось не так, а у тім, що смак чи то звичайної, чи брюссельської, цвітної або броколі залежить від концентрації ферментів, здатних до утворення неприємних на запах і смак сполук. На це вказала слина 98 пар дитина-батько або мати, яка після змішування з цвітною капустою утворила леткі сірковмісні речовини, але у різній концентрації. І так у слині дітей, яким найменше подобається капуста, виділялося найбільше таких. Втім, у дорослих такої закономірності не виявили. Вчені схильні пояснювати це тим, що дорослі з часом могли звикнути до потенційно неприємного смаку.

Древні мая будували з вулканічного матеріалу невдовзі після виверження

Давнім поселенням мая знадобилося всього кілька десятиліть після великого виверження вулкана Тьєрра Бланка Ховен, що сталося орієнтовно в 539 році біля сучасного Сальвадору, щоб заселити та розбудувати цю територію знову. Це було найбільшим виверженням вулкану в Центральній Америці за останні десять тисяч років, однак не завадило мая набудувати численні прямокутні насипи, зокрема там розташовується структура Кампана — древня пірамідальна споруда. Вчені знайшли у них вісім шарів будівельного матеріалу з тефри — речовин, які виділяються при виверженні вулкану, причому попільний шар мая точно намагалися очистити і відділити.

Електричний заряд джмелів посилив аромат квіток петунії

З'ясувалося, що економити пахучі речовини і при цьому зберігати репродуктивний успіх петуніям допомагають позитивно заряджені джмелі, що передають електричний сигнал квітці із дотиком. Цей сигнал вказує квітці, що час посилити свій аромат, щоб не втратити запилювача, а також привернути увагу інших, адже де один джміль — там і другий. Науковці вважають, що за допомогою піддослідних джмелів, заземленого стрижня і наелектризованої кульки відкрили нову форму взаємодії між рослиною та запилювачем.

Коли між вами дійсно пролетіла іскра / GIPHY

Астрономи відшукали залишок побаченої у 1181 році наднової

У далекому 12 столітті Китай мав доволі розвинуту астрономічну науку, тому вони пильно слідкували за небосхилом і фіксували усі зміни. Так 1181 у небі з'явилася яскрава точка, яскравість якої вони порівнювали з Сатурном. Але вже за 175 днів вона зникла, тому китайські астрономи охрестили її одним зі своїх астрономічних термінів — «гостьова зоря». Вже зараз ми розуміємо, що це був спалах наднової. Але де тоді його залишок? Ідеальною виявилася знайдена 2013 року туманність — їй якраз від 350 до 1100 років і вона має потрібні координати. Причому з'ясувалося, що ця туманність бідна на водень та гелій, а тому може бути свідченням вибуху наднової рідкісного типу Iax, який ми досі підтверджували всього одного разу.

Робот самостійно скрутився у трубку і закотився на схил з вантажем

3D-принтер, рідкокристалічні чорнила і нагріта до 160 градусів Цельсію плита, подарували інженерам автономного робота, який вміє скручуватися, котитися, долати схили і перешкоди та навіть тягти за собою вантаж. Стрічка з полімеру накопичує достатньо енергії від скручування для руху і може робити це майже нескінченно за умови підтримання потрібної температури. А траєкторію її руху можна регулювати як на етапі виготовлення, змінюючи рельєф плівки під час друку, як і вже під час роботи — дотиком.

Робот везе за собою вантаж, що у 40 разів важчий за нього самого. Fei Zhai et al. / Matter, 2021

Каракатиці утворили групи й спростували свою асоціальність

У тваринному світі не рідкість, коли особини збираються в групи, щоб швидше шукати пару, підвищити шанси знайти поживу та рятуватися від хижаків. Втім, ці переваги, на думку вчених, не приваблювали каракатиць і тому їх охрестили асоціальними. Але їм довелося переглянути свій висновок — на відеозаписах помітили групи каракатиць по 5-10 і навіть 30 особин. Вони найчастіше вишукувалися у лінію чи формували сферичні структури і, як вважають дослідники, забезпечували собі кращу виживаність та навігацію під час осінньої міграції.

Сліди ніг вказали на присутність людей в Америці 21 тисячу років тому

Знайдені на півдні США людські сліди виявилися ще на кілька тисячоліть більш давніми за поширену в науці думку. Так люди могли заселити Північну Америку ще в період останнього льодовикового максимуму і лишити про це на згадку 61 відбиток ніг, причому у більшості підлітків і дітей. Поруч з відбитками ніг науковці також знайшли насіння водної рослини рупії великовусикової, якій виявилося не менш ніж 21 тисяча років, що вчені пов'язують із віком слідів. Надалі необхідно провести наступні дослідження із застосуванням інших методів датування слідів, щоб підтвердити або спростувати результати цієї роботи.

Древні сліди ніг з Вайт-Сандс, вік яких оцінили в понад 21 тисячу років. National Park Service, USGS, Bournemouth University