Наявність старшого брата чи сестри пов'язали із кращою виживаністю у слонів

Група дослідників з Фінляндії, Великої Британії та М'янми з'ясувала, що наявність старшого сиблінга — брата або сестри — позитивно впливає добробут молодшого у довгостроковій перспективі за умови їх спільного вирощування. При цьому наявність старшої сестри супроводжується більшої кількістю вигод, ніж старшого брата, ймовірно, через її допомогу матері у догляді за молодшим потомством. Про це написали вчені у Journal of Animal Ecology.

Що досліджували науковці?

Сімейне середовище має вирішальну роль у житті людини, але не менш важливим воно є і в тваринних угрупованнях. Зокрема, на добробут особини впливає наявність сиблінгів. Нерідкісними є випадки, коли сиблінги конкурують між собою, особливо у тварин, для яких властивий статевий диморфізм. Зважаючи на поведінкові, морфологічні, фізіологічні та інші відмінності між самками та самцями, дитинчата однієї статі можуть отримувати більше уваги за інших. Особливо це помітно у видів, що народжують по одному дитинчаті за раз, але довгий час опікуються ним. У такому разі в сім'ях можуть жити сиблінги з суттєвою різницею у віці, і молодші з них можуть опинятися обділеними увагою, у порівнянні з більшими та домінантнішими старшими. Утім, іноді наявність сиблінгів супроводжується й вигодами. Наприклад, вона може спонукати до кооперації, що підвищує виживаність та загальний добробут потомства, особливо в соціальних видів. Проте довготривалий ефект від наявності братів або сестер все ще не до кінця зрозумілий. Внести ясність у питання спробувала група вчених з Університету Турку, Університету Глазго, Оксфордського університету та Міністерства природних ресурсів і збереження довкілля М'янми, тому провела вивчення індійських слонів (Elephas maximus).

Чому саме слони?

На думку вчених, слони добре підходять для вивчення впливу сиблінгів на добробут потомства в довгостроковій перспективі. Ці тварини мають значну середню тривалість життя (близько 60-70 років у природі) і народжують по одному дитинчаті у середньому з інтервалом у п'ять років. У слонів вже у ранньому віці проявляється статевий диморфізм у розмірах та вазі — самці більші за самок, а також агресивніші, але при цьому залишаються у сімейних групах до досягнення орієнтовно десятирічного віку, після чого поступово виганяються з неї. Водночас самки залишаються у своїх сім'ях на все життя та демонструють кооперацію між собою. Це наштовхнуло вчених на думку, що у слонів наявність старшої сестри має позитивний ефект на молодше потомство, тоді як наявність старшого брата — негативний.

Як вивчали слонів?

Перевірку своєї гіпотези науковці провели на групі індійських слонів, за якими спостереження ведеться вже протягом десятиліть. Це напівдикі слони з поселень лісорубів у М'янмі, які вдень використовуються як верхові й тяглові тварини, але вночі можуть вільно пересуватися в лісах та взаємодіяти з дикими слонами. Люди не втручаються у їхнє розмноження, й слоненята вирощуються своїми матерями до віку чотирьох-п'яти років, після чого їх беруть на навчання до людей. Через те, що люди не контролюють усі аспекти життя цих слонів, як домашніх тварин, вони мають більше спільних рис із дикими слонами.

Тож вчені проаналізували інформацію про 2 344 слонів, народжених між 1945 та 2018 роками. Вони звертали увагу на наявність у цих тварин старшого сиблінга, його стать та вплив на репродукцію, стать і виживаність молодших сиблінгів.

Як впливає на слонів наявність братів та сестер?

Науковці виявили, що загалом наявність старшого сиблінга підвищує виживаність молодшого після перших п'яти років життя. Однак його вплив залежить від його статі, статі молодшого сиблінга та від того, чи вирощуються вони разом. Так, наявність старшої сестри супроводжується більшими вигодами. Наприклад, її пов'язали з більшою масою тіла молодшого сиблінга-самця при їх спільному вирощуванні. Так само, старші сестри мають вплив на вік першого розмноження їхніх молодших сестер, дещо прискорюючи його, та підвищуючи їхню тривалість життя. Проте виживаність самців, навпаки, дещо знижується, якщо вони вирощуються зі старшою сестрою.

Вчені висновують, що наявність сиблінга справді має вагоме значення в життєвій історії тварин. Більшу користь від наявності старшої сестри автори схильні пояснювати можливою її допомогою матері в догляданні молодшого потомства. Крім цього, сестри, скоріше за все, кооперуватимуться одна з одною краще в матріархальних угрупованнях слонів, ніж сестра з братом. Це може пояснити потенційно позитивний вплив старших сестер на репродукцію молодших сестер та дещо нижчу виживаність молодших братів. Хоча не виключено, що останнє зумовлено тим, що за наявності старшої сестри самці переймають стратегію «живи швидко, помирай молодим», за якої вигода від набору маси тіла в ранньому віці може перетворюватися на шкоду у старшому віці.