В США дозволили ліки від ВІЛ тривалої дії, паралізованим мишам повернули здатність ходити, а кров вказала на депресивні розлади

Цього тижня у нашому дайджесті біологи слідкували за статевим життям 52 пар богомолів і з'ясували, як самці комах рятують свої голови, астрономи дивилися за вигином нашої галактики та льодовиковими періодами Марсу, а інженери дали сонячним батареям перцю та навчили дронів ділилитися заплутаними квантами.

FDA схвалило використання засобу проти ВІЛ-інфекції тривалої дії

Терапія ВІЛ-інфекцій спрямована на те, щоб завадити збуднику розмножуватися в організмі. Однак, антиретровірусні препарати потрібно приймати щоденно і регулярно, адже пропуск може спровокувати набуття вірусом стійкості до ліків. А оскільки такого суворого режиму важко дотримуватися, Управління з продовольства та медикаментів США (FDA) дозволило використання ін’єкцій від фармкомпанії ViiV Healthcare, які достатньо їх приймати всього один раз на місяць. За словами розробників, вартість препаратів приблизно дорівнює витратам на щоденні таблетовані схеми.

Модифікований білок повернув паралізованим мишам здатність ходити

Паралізованим мишам з пошкодженим спинним мозком ввели ін’єкцію з вірусами, яка змусила нервові клітини виробляти штучно модифіковану версію природного білку - гіпер-інтерлейкин-6 (hIL-6). Вона сприяє регенерації нервових клітин і простимулювала регенерацію спинного мозку у мишей так, що вже за два-три тижні після лікування вони повернули здатність ходити. Поки про використання технології для людей говорити зарано, але вчені планують перевірити, чи допоможе така терапія для більш давніх травм.

Аналіз крові вказав на депресію та біполярний розлад

Вчені прослідкували за рівнем білку BDNF (англ. Brain derived neurotrophic factor) у 215 людей, з яких 90 мали діагностовану депресію, 15 страждали від біполярного розладу, а в 14 були спроби вчинення самогубства. З точністю до 83 відсотків їм вдалося діагностувати ці захворювання - за зниженням рівня цього білку. Однак, у людей, які вчиняли спробу суїциду, кількість BDNF була приблизно такою ж, як і в здорових людей контрольної групи.

Коти оцінили подібну котячій м’яті рослину та захистилися від комарів

Це не те, що ми подумали і японські коти терлися об актинідію полігамну (Actinidia polygama), схожу за ефектами на котячу м’яту рослину, щоб захиститися від комарів. Біологи знайшли відповідальну за збуджувальну дію речовину та запропонували котикам, леопардам, рисям та ягуарам просочені нею або сольовим розчином папірці. Котячі не дурні, обрали подушечки з непеталактолом та підвищили собі рівень захисту від комах(а заодно і бета-ендорфінів). Однак, за словами вчених, це хоч і схоже на дію морфіну на людину, залежності речовина не викликає.

SciTech Daily  / YouTube

SciTech Daily / YouTube

Давні майя полюбляли тютюн з мексиканськими чорнобривцями

А от давні майя виявилися фанатами ароматизованого тютюну - археологи знайшли 14 мініатюрних посудин, де раніше зберігався тютюн з квітами, які імовірно використовували для кращого запаху. Як вважають фахівці, тютюн був найважливішою священною рослиною для ритуального та повсякденного життя у доколумбівській Америці.

WSU

Самці богомолів б’ють першими і виборюють шанс на життя після спарування

Оскільки після спаровування самці богомолів буквально втрачають голову, вони обрали тактику “бий і біжи”, щоб і гени передати, і самому вижити. Самці суттєво менші за самок, але героїчно першими вступають у бій та намагаються, хоч і не смертельно, пошкодити самку. На жаль, їхній героїзм не завжди вартий того - гарантій спаровування ніхто не давав і схоже, що самкам богомолів більше подобається їсти партнерів, аніж спаровуватися з ними.

Вигин Чумацького Шляху виявився більшим та посунув зірки

Завдяки огляду неба APOGEE та телескопу Gaia, астрономам вдалося створити тривимірну мапу зірок Чумацького Шляху, на якій чітко видно вигин нашої галактики - з одного боку її диск загинається вгору, а з іншого - вниз. Нові дані вказали, що його радіус становить 58700 світлових років, а зорі віком від 3 до 9 мільярдів років реагували на гравітаційну взаємодію та змінювали положення.

Вигин Чумацького Шляху. Adrian Price-Whelan

Марс заморожувався мінімум шість разів. Про це повідомили валуни

Льодовикових періодів на Марсі виявилося більше, ніж є мультиків про Льодовиковий період - на планеті їх було принаймні шість, а тривали вони від десятків до сотень мільйонів років. Вчені проаналізували смуги валунів на марсіанських льодовикових відкладеннях і побачили візерунки, які зустрічаються на льодовиках Землі, що може говорити про те, що Марс, як і наша планета, багаторазово накопичував лід.

Інженери дали перцю сонячним батареям та збільшили їхню ефективність

Капсаїцин, відповідальний за гостроту перцю, підвищив щільність електронів та прискорив швидкість перенесення заряду у перовскітних сонячних елементах. Вони з’ясували, що поки звичайна панель мала ефективність 19,1 відсотка, ті, що містили капсаїцин, мали ККД 21,88 відсотка. Це пов’язують із взаємодією алкалоїду з іонами свинцю в сонячному елементі, що вивільнило більше електронів для проведення струму.

Вчені виростили аналог деревини з клітин квітів майорців

Також інженери добралися і до майорців, з яких у лабораторії виростили деревину. Їм знадобилися листя квітів, регулятор росту для рослин ауксин та гормон для стимуляції поділу клітин цитокінін, і вміння рослин давати клітини практично будь-якого типу. Гель з цього всього діяв як каркас для росту клітин, які з часом “задерев’яніли”, утворивши лігніну - полімер, який відповідає за міцність деревини. Стіл поки не виростиш, але вчені вже збираються перевірити свій метод і на інших рослинах.

Дрони обмінялися заплутаними фотонами і утворили квантову мережу

Щоб ми користувалися квантовими комунікаціями, кванти потрібно навчитися заплутувати і такими заплутаними парами переносити. Ми не знаємо, чи надихалися вчені доставкою піци дронами, однак вони вирішили розмістити джерело квантової заплутаності одразу на дрон, передали її на кілометр та утворили систему, яку у майбутньому планують з'єднувати з супутниками або оптоволоконними мережами, щоб створити глобальну квантову мережу і жодна Єва ніколи не прочитала ваші листи до Боба.