Агресія допомогла самцям богомолів спаруватися із самкою та вижити

Австралійські вчені виявили у самців богомолів Miomantis caffra агресивну поведінку стосовно самок, з якими мають намір спаруватися. З’ясувалося, що вони часто ініціюють боротьбу із самками, щоб збільшити шанси як на копуляцію, так і на виживання. Про це пишуть біологи у журналі Biology Letters.

Чому богомоли такі жорстокі?

Статеве розмноження у тварин рідко можна назвати утішним, оскільки воно може супроводжуватися проявами агресії. Зазвичай у процесі еволюції у самців закріплюються риси, що сприяють вищим шансам на спаровування, навіть якщо вони полягають у насильстві до самки або її залякуванні. У такому разі розвиток самок йде в напрямку відбору таких ознак, що допомагають їм зменшити збитки, завдані агресивними самцями. Очевидно, це не стосується видів, що практикують сексуальний канібалізм, як-от богомоли. У цих тварин саме самці мають бути особливо обачними при бажанні спаруватися, оскільки самки полюбляють поїдати своїх партнерів до, під час або після статевого акту. І вчені з Оклендського університету справді виявили у самців богомолів Miomantis caffra тактику, що знижує їхній ризик стати обідом для партнерки. А у них це стається приблизно в 60 відсотках статевих контактів.

Чим займалися вчені?

Науковці цілодобово стежили за 52 парами богомолів Miomantis caffra в лабораторних умовах, щоб дослідити особливості їхньої шлюбної поведінки. Протягом перших 12 годин понад половини пар вступали в бійку між собою. При цьому ініціаторами виступали самці, попри те, що вони суттєво менші за самок. Дослідників зацікавили причини та результати поєдинків, тож вони проаналізували, у яких випадках самці виграють та які переваги їм надає перемога.

Що стає із самцями?

Вчені пишуть, що ключем до перемоги є завдання шкоди першому. Якщо самець виявляється швидшим та першим вражає самку, його шанси на успішну втечу складають близько 78 відсотків. А якщо самцю-богомолу дуже пощастить і він завдасть серйозної, хоч і не смертельної, рани самці в ділянці черевця, то він має всі шанси вижити. Натомість, коли він сам першим зазнає удару від партнерки — майже напевно втратить голову, у буквальному сенсі.

Самка, поранена самцем під час бійки. Dr. Nathan W. Burke et al. / Biology Letters, 2021

Але перемога над самкою ще не є гарантією спаровування: лише у двох третинах випадків копуляція справді наставала, і навіть тоді самцям вдавалося поранити самку лише в половині випадків. Схоже, самки Miomantis caffra радше прагнуть з’їсти самців, ніж спаровуватися з ними. Врешті, вони цілком можуть обійтися без чоловіків, оскільки здатні розмножуватися без необхідності запліднення. Але атака самок для самців є можливістю все ж передати свої гени наступним поколінням та заодно збільшити свої шанси на виживання після цього.

Не лише богомоли вдаються до агресії, щоб уникнути поїдання своїми самками. Самці павуків Thanatus fabricii нападають на своїх самок, кусають їх та знерухомлюють своєю павутиною перед статевим актом.