У мініатюрних флягах давніх майя відшукали суміш тютюну і квітів

Дослідники проаналізували 14 мініатюрних посудин чотирьох різних форм, які використовували давні майя, та визначили склад тютюнової суміші, що в них зберігалася. Стаття про це доступна у журналі Scientific Reports. Вчені виявили понад 9000 залишкових хімічних особливостей та визначили наявність мексиканських чорнобривців (Tagetes lucida) у сумішах.

WSU

Що відомо про посудини, які використовували майя?

У корінних громадах Мезоамерики, таких як майя, існували ритуальні фахівці, або шамани, які спілкувалися з надприродними істотами та предками за допомогою змінених станів свідомості. Такі стани, зокрема, викликалися ковтанням психоактивних рослин.

Як вважають фахівці, тютюн був найважливішою священною рослиною для ритуального та повсякденного життя давніх мезоамериканських людей. Куріння було не єдиним способом споживання цієї рослини. Жування, пиття, нюхання та клізми також були загальноприйнятими формами прийому тютюну в доколумбівській Америці.

Досліджувані посудини. WSU / Scientific Reports

З огляду на те, що доступ до таких речовин був соціально обмежений, рослинні продукти, що викликали стан зміненої свідомості, швидше за все, зберігались у спеціалізованих контейнерах. Зокрема, знайдені на території майя фляги venenera є сильними кандидатами на такі артефакти. Хоча цей термін перекладається як «пляшка з отрутою», ці посудини також містили ліки, пігменти або нюхальний тютюн.

Що знайшли вчені?

Дослідники вилучили залишки речовин з колекції мініатюрних фляг майя доколумбового періоду, проаналізували їхній хімічний склад та порівняли його із набором місцевих рослин. Вчені виявили 9092 мас-спектральних особливостей, представлених сполуками та продуктами з’єднання молекул. Їхній аналіз вказав на присутність двох видів тютюну в сумішах, а також вторинного інгрідієнту, мексиканських чорнобривців (Tagetes lucida), що виконували роль ароматичної добавки.

Наявність таких залишків є яскравим для археологічних досліджень прикладом вживання наркотиків та культурних практик, пов’язаних зі зміненими станами свідомості, загалом. Це дає уявлення про постійність у використанні певних речовин, які зберегли своє значення серед корінних громад у регіоні. Подібно до інших корінних американських культур, мезоамериканські спільноти змішували психоактивні речовини з іншими продуктами. Атрибутика, пов’язана з вживанням наркотиків, виходить за рамки інструментів для приготування, вживання та зберігання речовин.