Дайджест

Робот не приховав розчарування від людини, фізики виміряли час життя бозона Хіггса, а котів запропонували тестувати на психопатію

Цього тижня розповідаємо про генних інженерів, які змогли вивести потомство мишенят зовсім без самців, і вчених, які знайшли у «Віагри» лікувальний ефект проти хвороби Альцгеймера (ризик захворювання зменшився на 69 відсотків). А також маємо два обов'язкових до перегляду відео, де таємничий гігантській (і схожій на капелюх) медузі вдев'яте пощастило натрапити на океанологів, і неприкриті емоції робота від зустрічі з людиною (спойлер: радості небагато).

Повернення «Габбла»

Поки до обіцяного NASA запуску наступника «Габбла» лишилося трохи більше тижня, сам космічний довгожитель пережив ще одну поломку, вшосте отримав продовження свого контракту і врешті повністю відновив роботу всіх своїх інструментів. Останнім з безпечного режиму повернувся спектрограф телескопа. На ньому першим і протестують нове програмне забезпечення для «Габбла», яке допоможе не припиняти роботу телескопа навіть за втрати інструментами синхронізації, що стало причиною збоїв цього разу.

Кліматологи прогнозують дощі в Арктиці вже в 2060 році

Кліматична модель нового покоління пришвидшила перехід сніжної Арктичної погоди до дощової — за новими прогнозами дощі змінять сніги у 2060 році, що на 20 років раніше за попередні передбачення. Це призведе до радикальної зміни екосистеми регіону, де випадання дощу на сніг призведе до зледеніння та зникнення джерел їжі для арктичної фауни, а також до зменшення снігового покриву, який потрібен Землі для захисту від сонячного випромінювання.

Втім, перехід Арктики до більш теплого та вологого клімату також призведе до збільшення популяції перелітних птахів / GIPHY

РНК-вакцина знизила ризик інфікування ВІЛ у макак і мишей на 79 відсотків

Вакцина, яка використовує мРНК із закодованою інструкцією для тренування імунної системи на боротьбу зі збудником ВІЛ, пройшла випробування на мишах та макаках. Після курсу імунізації в усіх тварин виявили нейтралізувальні антитіла, а після примусового інфікування вірусом, статистичний аналіз показав, що імунізація знизила ризик захворювання при контакті з вірусом на 79 відсотків.

Океанологи вдев'яте зустрілися з гігантською медузою. На відео вона схожа на дементора у капелюсі

Думки редакторів щодо рідкісної гігантської медузи Stygiomedusa gigantea розійшлися, але автор дайджесту вважає, що нам вкрай пощастило, що це створіння не полюбляє траплятися на очі. Завдяки дистанційно-керованому підводному апарату науковцям інституту океанаріума затоки Монтерей вдалося дев'ять разів впіймати S. gigantea, а за 120 років вона зустрічалася не більше сотні разів. На глибині 990 метрів медуза потрапила у кадр з її метровою шапкою і чотирма ротовими лопатями, які можуть виростати до десяти метрів у довжину.

Імовірно, ви вже багато разів цього тижня зустрічали цю медузу у своїй стрічці, але вона дійсно приковує погляд. MBARI (Monterey Bay Aquarium Research Institute) / YouTube

Бозон Хіггса прожив трохи більше за передбачення Стандартної моделі

Колаборації фізиків, що працює на Великому адронному колайдері вперше вдалося експериментально виміряти час життя бозона Хіггса. Час життя однієї з найголовніших частинок Стандартної моделі, яка наділила всі інші масою, співпав у рамках експериментальної похибки з передбаченням моделі. Дані отримали за другий сезон роботи колайдера, та за наступні третій-четвертий планують підвищити точність експериментів з детектором.

Менший ризик хвороби Альцгеймера пов'язали із вживанням «Віагри»

Американці проаналізували дані про 7,23 мільйона пацієнтів та з'ясували, що ті з них, хто приймав «Віагру» для лікування еректильної дисфункції, виявилися менш схильними захворіти на хворобу Альцгеймера. Принаймні шестирічний ризик виявився на 69 відсотків нижчим у порівнянні з тими, хто препарат не приймає.

Досліди з клітинами показали, що відомий під торговою маркою «Віагра» силденафіл сприяє росту відростків нейронів та зменшує вироблення патологічних тау-білків, пов'язаних із когнітивними порушеннями при хворобі Альцгеймера.

Цвях у п'яті британського скелета підтвердив схильність давніх римлян до розп'яття

Археологи відкопали 48 людських скелетів часів, коли частина Великої Британії була провінцією Римської імперії, та відшукали в п'ятці одного з них цвях. Чоловік віком 1700-1900 років став першим фізичним свідченням розп'яття давніми римлянами на території Великої Британії та четвертим відомим у світі.

Кров охочих до бігу мишей замінила біг неактивним

Протягом 28 днів вчені змушували половину з групи піддослідних мишей бігати колесом. Але тим нема на що жалітися, адже у них, на відміну від своїх малорухливих родичів, суттєво зросла виживаність клітин мозку. Це може пояснити кращі результати цих тварин у тестуванні на пам'ять та навчання.

Втім, причина жалітися з'явилася у ході другого етапу експерименту. Так вчені вирішили перелити плазму крові мишей-бігунів мишам, які до фізичної активності не вдавалися, і ті отримали ті самі переваги. Переливання плазми крові мишей, що активно користуються біговим колесом, спричинила в гіпокампі малорухливих такі зміни, якби вони самі регулярно займалися бігом. Одна з ключових ролей у цьому належить збільшенню рівня білка кластерину в крові — його ж помітили і у крові піддослідних людей після збільшення активності.

Генні інженери навчилися виводити потомство вибіркової статі

Інструмент редагування геному CRISPR-Cas9 дозволив вибірково провокувати загибель ембріона окремої статі на якомога більш ранньому етапі і таким чином за бажанням розводити особин лише чоловічої або лише жіночої статі. Підхід виявився вкрай успішним: у 36 виводках, у яких сумарно народилося 130 дитинчат, не було жодної самки, а в другому ідентичному з 36 виводків, у яких народилося 120 дитинчат, не було жодного самця. Причому дитинчат однієї статі народжується навіть більше, ніж зазвичай, всупереч очікуванням отримати зниження числа потомства. Вчені сподіваються, що завдяки результатам їхньої праці вдасться зменшити кількість зайвих жертв у науці та тваринництві.

Спосіб визначення психопатії у людей пристосували до котів

Вчені пристосували модель психопатії у людей, із такими ознаками як сміливість, підлість та розгальмованість, до 549 котів та виокремили 21 тему їхньої поведінки, пов'язану з основними рисами психопатії, серед яких: пошук уваги (наприклад, кіт поводиться неслухняно, якщо на нього не звертають уваги) чи безстрашність (наприклад, кіт відвідує небезпечні місця, не зважає на небезпеку).

Результати вказують, що людська триархічна модель дійсно підходить для оцінювання психопатії котів, хоча до неї варто додати ще два фактори — недружелюбність до людей та недружелюбність до інших тварин. Ймовірно, це відбиває несоціальну природу котів, у порівнянні з приматами. За ними вчені розробили опитувальник, за яким у власників котів з'явиться можливість визначати особистісні риси своїх улюбленців.

Робот з посмішкою протягнув людині руку, незважаючи на невдоволення нею

І наостанок залишили вкрай емоційного людиноподібного робота Ameca, створеного розважати людей. У короткому ролику розробники показали як вона «прокидається» і простягує руку операторові, однак замість радості чи принаймні нейтральних емоцій, у робота надто явно простежувалися нотки невдоволення. Ми можемо зрозуміти, чому Ameca не сподобалося побачене після пробудження, але чому вона посміхнулася операторові за кадром з такою неприязністю — невідомо. Чи то сам оператор викликає такі враження, чи то люди загалом.

Хіба це схоже на радість від знайомства? Так Ameca відреагувала на оператора / Engineered Arts