Patreon

Мізки вимерлих людей, дружба жирафів, вампірів та ігри для свиней

Сьогодні майже всі новини нашого дайджесту, а саме про забруднених білих карликів та їх супутників, сімейне життя тарганів та навіть про квантову заплутаність, ми примудрилися пов’язати з Днем святого Валентина. Однак, не засмучуйтеся, у кінці в нас є кілька порад від свиней та гусені, віком 100 мільйонів років, як пережити це свято сердечок і кохання.

На Марсі вперше зафіксували хлороводень

Завдяки зонду Trace Gas Orbiter астрономи вперше зафіксували молекули хлороводню на Марсі. Хлороводень є і на Землі, його формують аерозолі морської води. Проте, на Червоній планеті його досі не помічали. До глобальної пилової бурі в 2018 році. Вчені припускають, що він міг з’явитися від змішування частинок солі хлориду натрію, що підіймаються вгору під час пилових бур, з водяною парою. Втім, є і ще одна версія, яка говорить, що хлороводень є результатом «марсотрясіння», тобто якоїсь сейсмічної активності, однак тоді вони мали б знайти сірковмісні і вуглецеві гази.

Вчені покопалися у мізках неандертальців та денисівців

З’ясувалося, що зміна пари основ у всього одному гені з тих 61, що відрізняють нас від наших вимерлих родичів, потягла за собою зміни експресії ще близько 277 генів, що призвело до інакших механізмів формування синапсів. Щоб це дізнатися американські вчені порівняли геноми сучасних людей та вимерлих, а потім, щоб прослідкувати процес розвитку мозку, створили його органоїди у чашках Петрі і за допомогою технології редагування геному CRISPR замінили пару основ у людських стовбурових клітинах на версію неандертальських та денисівських. Дослідники припускають, що ці відмінності у механізмах оброблення інформації і дали нашим предкам перевагу у виживанні. Можете подякувати еволюції за ген NOVA1 і зізнатися їй у любові.

Мінімізки з неандертальським варіантом гену NOVA1. Muotri Lab / University of California, San Diego

Берилій викрив крижаного супутника білого карлика

Продовжуємо тему очевидного(і не дуже) зв’язку новин науки та 14 лютого і після мізків поговоримо про забруднених металами білих карликів. На кінцевому етапі своєї еволюції, зірки вже перестають самостійно утворювати важкі елементи, але цілком успішно можуть збирати їх з усіляких астероїдних або кометоподібних тіл. І один з таких елементів, берилій, вчені виявили в атмосфері білого карлика GALEX J2339-0424 та постановили, що він не просто самотньо вештається космосом, а швидше за все має крижаного супутника, який і забруднив його берилієм. Причому цей супутник раніше міг крутитися навколо якогось газового гіганта, а лише потім мігрувати до зірки.

Товариські самки жираф живуть довше за самітниць

Якщо ви раптом почуваєте себе як самотня самка жирафи, то краще справлятися із проблемами конкуренції, хижацтва та стресу, вам допоможе дружба! Чим не найкраща новина у Валентинів день? Швейцарські науковці провели масштабне вивчення популяції жираф та з’ясували, що самки живуть відносно довше, якщо дружать принаймні ще з трьома самками. Вони можуть ділитися одна з одною інформацією про кращі джерела їжі, допомагати виховувати дитинчат та приборкувати агресивних самців. Останні, до речі, точно не в темі й не полюбляють такі дружні взаємини.

Самка вампіра усиновила дитинча померлої подруги

І знову про дружбу. Під час дослідження вченими кажанів-вампірів, вони помітили, як дві самки, Ліліт та BD, подружилися. Вони були одна для одної головними партнерами по догляду за хутром та ділилися їжею. Однак, на певному етапі Ліліт, яка була вагітною, захворіла та померла, залишивши осиротіле 19-денне дитинча. BD ж, як справжня подруга, хоча сама не мала дітей, доглядала за дитинчам Ліліт, а після смерті подруги стала ще більше піклуватися про нього і в неї навіть з’явилося молоко.

Таргани-канібали повідкушували одне одному крила після спаровування

Це, можливо, найромантичніше, що ви можете почути цього тижня. Ні, ми не агітуємо нікого відкушувати ніякі крила у знак любові, однак ви тільки подивіться, як зворушливо починається сімейне життя у азійських тарганів. Незадовго після спарювання самець і самка надкушують крила один одного, залишаючи їх непридатними для польоту — залишки складають менше половини всього крила! Після цього всю решту життя комахи-партнери проведуть разом, не покидаючи «родинного гнізда» у трухлявому дереві, спільно доглядаючи за потомством. А чим ви ладні пожертвувати заради кохання?

Таргани Salganea taiwanensis, один з яких має вже відкушені крила. Haruka Osaki, Eiiti Kasuya / Ethology, 2021

Заплутані фотони замінили накладання хвиль для голограми

Певно, найромантичніша річ у фізиці — квантова заплутаність. Цю здатність фотонів знати про стан один одного навіть на відстані і вирішили використати вчені для створення голограми. У класичному варіанті використовують два лазерних промені, які накладаються один на одного, але навіщо фотонам накладання, якщо можна просто «відчувати» один одного і передавати зображення кота. Для квантової голограми смайлика та емблеми університету, фізикам знадобилися світлові модулятори Аліса та Боб(у квантовій фізиці інші імена рідко зустрічаються), кристал, що заплутає фотони та кілька годин на вимірювання фазових зрушень.

Куплена на eBay гусінь крейдового періоду захищалася від птахів шипами

Найдавніші гусениці, яких вчені раніше знаходили у бурштині(про eBay достеменно невідомо), були досить примітивними і не мали захисту. Але п’ята знайдена гусінь з крейдового періоду, якій не менш як 100 мільйонів років, точно до чогось готувалася та відростила по три пари шипів на верхній стороні кожного зі своїх 12 сегментів. Вчені вважають, що гусінь використовувала їх для захисту від птахів, які вже еволюціонували до того часу. А ми зрозуміємо, якщо після всього того валентинового безумства вище вам також захотілося відростити шипи.

Різноманітна будова тіла гусениць. Зліва внизу виділена будова тіла гусениць крейдового періоду та нова знайдена копалина. Joachim Haug, Carolin Haug

Свині зіграли у відеогру за допомогою джойстика

Озброїмося джойстиками і клавіатурами та дамо бій всьому сердечно-рожевому! Американські вчені підказали найкращий спосіб провести цей день і продемонстрували, що навіть свині здатні грати в просту відеогру за допомогою джойстика. Гамлет, Омлет, Ебоні та Айворі зрозуміли, що переміщення джойстика рилом пов'язане з переміщенням курсора на екрані та успішно знаходили об’єкти. Причому коли апарат видачі ласощів зламався, свині все одно продовжували правильно виконувати завдання, бо експериментатори вербально і тактильно підтримували їх.

Eston Martz / Pennsylvania State University