Таргани-канібали повідкушували одне одному крила після спаровування

Японські дослідники простежили за розмноженням унікальних тарганів, які єдині серед відомих тварин годують одне одного своїми тілами після спаровування. Така поведінка могла розвинутися як спосіб утримати біля себе партнера, розмірковують вчені у статті журналу Ethology.

Таргани Salganea taiwanensis, один з яких має вже відкушені крила. Haruka Osaki, Eiiti Kasuya / Ethology, 2021

Що стало причиною дослідження?

Сексуальний канібалізм — добре описане в науці явище, під час якого один зі статевих партнерів з'їдає іншого. Усім відомі випадки з богомолами, у яких самки з'їдають самців, або аналогічна ситуація з павуками. Вигода самки від канібалізму у такому разі може полягати в отриманні додаткових поживних речовин для виведення потомства. У рідкісних випадках роль канібалів виконують самці, які таким чином можуть уникати спаровування із неповноцінною самкою. Але не завжди канібалізм означає вбивство, інколи самці дарують самкам вироблені їхнім тілом поживні речовини. А вчені з Університету Кюсю детально описали випадок, коли й самка, і самець годують одне одного після спаровування.

Що вивчали вчені?

Початком роботи стало виявлення вченими в лісі Окінави кількох особин тарганів Salganea taiwanensis, які мали понадкушувані крила. Щоб з'ясувати, у чому причина каліцтва комах, дослідники зібрали кілька десятків диких тарганів та згрупували їхнє вже доросле потомство у 24 пари. Потім протягом кількох днів науковці спостерігали за поведінкою тварин за допомогою відеореєстрації.

За час спостереження 12 пар тарганів встигли повідкушувати одне одному крила. Площа з'їдених крил склала близько 67 відсотків у самців та 68 відсотків у самок. Ініціатором процесу в 11 з 12 випадків був самець. Потім один з партнерів підходить до іншого та починає вилизувати його тіло, перш ніж взятися за поїдання крил. Цікаво, що у випадку, коли один з партнерів починає труситися, поїдання припиняється, а через деякий час знову продовжується. Тож для того, щоб повністю з'їсти крила, доводиться кілька разів починати процес спочатку, періодично змінюючи ролі.

Чому таргани так поводяться?

Науковці поки що не знають достеменно. Але навряд чи справа у добуванні поживних речовин, оскільки крила зовсім не багаті ними. Утім, ці таргани мають цікаву стратегію розмноження. Після того, як молоді особини знаходять собі партнера для спаровування, вони будують собі в трухлявому дереві галерею ходів, де залишаться разом на решту життя. Там самка відкладатиме яйця й разом із самцем вони доглядатимуть потомство. Японські вчені припускають, що відкушування крил може слугувати заохоченням залишитися біля партнера та доглядати потомство. Це має сенс, оскільки без крил за межами «родинного гнізда» комахи вразливіші до нападу хижаків. Проте крила також можуть заважати пересуванню вузькими ходами чи зайвий раз приваблювати різних паразитів, що несуть загрозу для здоров'я розплоду.