Patreon

Гідрогель відновив мозок пацюків, миші допомогли вивчити галюцинації та первозданна комета Борисова

Цього тижня у нашому дайджесті знову новини про інвазійні види (і знову погані), а також про 5 тисяч тонн космічного пилу на Землі, синє морозиво з капусти та позіхання левів.

Гідрогель допоміг відновитися нейронам після травми мозку в пацюків

Нервову мережу пацюків вдалося відновити за допомогою «мозкового клею» з гідрогелю, який імітує природну міжклітинну матрицю та підтримує мозкові клітини. Він здатний зв'язуватися із білками, що покращують виживання та відновлення мозкових клітин після травм. Ін’єкція такого матеріалу у пошкоджений серйозною травмою мозок лабораторних пацюків допомогла тваринам одужати вже через вісім-десять тижнів.

Збитки від інвазійних видів сягнули майже 1,3 трильйона доларів

Може здатися, що шкода від тварин надходить лише якщо вони оселяються у Австралії — кролики, коропи і навіть котики. Однак, інвазійні види, яким у новому місці нічого не заважає розмножуватися, є глобальною загрозою всьому світові. І науковці вирішили підрахувати, у скільки нам обходяться комфортні умови переселенців. 850 наукових досліджень, які разом охопили 2 419 оцінок витрат за останні 47 років, показали, що економічні збитки, завдані інвазійними видами, склали 1,28 трильйона американських доларів. Причому витрати на них подвоюються приблизно кожні шість років. Поки їхати на коропів вчені не закликали, однак закликають вживати активніших заходів для боротьби з видами-вселенцями.

Витрачені на крабів з побережжя США гроші. Спроби їхнього викорінення збільшили їхню кількість втричі. GIPHY

Щороку на Землю прямує 5 тисяч тонн космічного пилу

У снігу близ станції Конкордія в Антарктиді на глибині від двох метрів науковці назбирали 1280 нерозплавлених мікрометеоритів та 808 космічних сферул й поширили це на всю поверхню Землі. Так вони з’ясували, що менших за міліметр частинок космічного пилу та мікрометеоритів щороку до нас потрапляє близько 5200 тонн. Моделювання показали, що найбільше нас «запилюють» комети родини Юпітера. Причому, можливо, вчені не все зібрали та підрахували і на підході до Землі космічного пилу набагато більше.

Мишам дозволили допомагати у вивченні галюцинацій

Поки вчені не розібралися із нейробіологічними основами виникнення галюцинацій у тому числі й через те, що на тваринах такі явища досліджувати складно — вважалося, що мозок тварин працює дещо іншим чином, ніж у людей. Втім, американські науковці вирішили дати тваринам другий шанс та знайшли спосіб залучити мишей до дослідження. Так психічно здорових добровольців-людей та піддослідних мишей навчили повідомляти про почутий сигнал. І з’ясувалося, що миші, так само як і люди, чують сигнал навіть коли його не було, якщо дуже на нього очікують. Причому цьому передувало підвищення рівня дофаміну й так за допомогою мишей, вчені припустили, що антипсихотики, які блокують дофамін, зможуть владнати із галюцинаціями.

Коли ти допоміг розібратися із галюцинаціями тим, що тебе змусили бачити галюцинації. GIPHY

Пил на кометі Борисова залишився недоторканним з моменту її утворення

Перша помічена нами комета, комета Борисова, що утворилася біля іншої зірки виявилася ще й найбільш «оригінальною». З часу її народження у протопланетному диску зорі й протягом подорожі нашою Сонячною системою, вона не стикалася з жодною зіркою окрім Сонця й лишилася недоторканою. Тож матеріал, з якого вона утворена, є первозданним та мало чим відрізняється від складу середовища ранньої Сонячної системи. Зараз комета повертається у міжзоряний простір.

Червона капуста змусила морозиво посиніти

Можливо, ви і ніколи не задумувалися, однак у природі синіх кольорів дуже мало і швидше за все це змішані червоний з фіолетовим. Тому вчені радше звертаються до синтетичних барвників, які їх водночас непокоять тим, що мають потенційну шкоду для довкілля та організму людини. Втім, американські науковці не здалися на шляху до синього морозива та відшукали природний блакитний пігмент з групи антоціанів у червоноголовій капусті. З ним вони розфарбували морозиво і глазур на пончиках та шоколадних цукерках, які зберігали свій яскравий колір протягом 30 днів у звичайних умовах.

Посиніле завдяки капусті морозиво. Вчені підозрюють, що за допомогою знайденого ферменту його можна буде і «озеленити». Rebecca Robbins / Mars Wrigley Global Innovation Center

Модифікованих бактерій огородили гідрогелем від диких

Іноді вчені вдаються до модифікації деяких бактерій, щоб ті могли виконувати цікаві корисні функції як-то очищення навколишнього середовища, сповіщення про наявність у ньому, наприклад, важких металів. Однак, випускати їх у вільне, хоч і корисне, плавання дещо небезпечно — деяких бактерій для їхньої ж ефективності можуть наділити стійкістю до антибіотиків, а ті у свою чергу можуть випадково поділитися своїми вміннями з іншими. Тому вчені запропонували ховати такі лабораторні бактерії у гідрогелеві сфери, через які зможуть проникати молекули, але не такі великі, як білки чи ДНК, що становить небезпеку. Добровольцем у експерименті стала кишкова паличка, якій поручили шукати кадмій у річковій воді. Вона із завданням справилася й при цьому із капсули не вибралася.

Позіхання лева змусило інших позіхнути і йти за ним

Позіхальні флешмоби у автобусах дорогою на роботу зранку також непокоять і вчених. Вони не розуміють, який у цьому дійстві сенс та чи є якась соціальна складова у подібних перформансах. Але спостерігати за людьми, певно, вже не так цікаво, тому італійські дослідники вирішили послідкувати за 19 левами, які не гірше за людей люблять діяти згруповано. Так з’ясувалося, що у них позіхання також має заразний характер. Й навіть більше — воно змушує тварин не лише позіхати, а і повторювати дії заводія. Так якщо один із левів позіхнув, а другий повторив за ним, то якщо потім перший встане й піде — так само встане й піде другий.

Барани-домінанти не зацікавили овець

Вчені поспостерігали за вівцями й дали змогу 28 самкам обрати собі партнера. Так з’ясувалося, що тварини надають перевагу самцям з нижчого рангу в ієрархії — проводять з ними втричі більше часу та вдвічі частіше спаровуються. Поки достеменно невідомо, що саме подобається вівцям у підлеглих партнерах — їхній більш м’який характер або внесок у підтримання важливого генетичного різноманіття спільноти.

Новий вид динозаврів виявився головним хижаком давньої Патагонії

Палеонтологи відкопали у Патагонії скам’янілість одного із представників абелізаврових динозаврів. Ним виявився динозавр розміром до 5 метрів із сильним укусом, гострими зубами, великими кігтями і тонким слухом — словом, набір для успішного хижака. Однак, вся річ у тім, що це не просто ще один динозавр з родини, а новий вид, який мав кращі здібності за інших абелізаврових. Так вчені припустили, що співіснування двох видів родини в одному місці, вказує на їхню першість серед хижаків екосистеми.

Jorge Blanco