Щорічний потік космічного пилу на поверхню Землі оцінили у 5 тисяч тонн

Дослідники проаналізували мікрометеорити і сферули, знайдені біля антарктичної станції Конкордія, визначили їхні розміри і кількість, та екстраполювали ці дані на усю поверхню Землі. Виявилося, глобальний щорічний потік позаземного пилу складає близько 5200 тонн. Стаття про це доступна у журналі Earth & Planetary Science Letters.

Cécile Engrand, Jean Duprat

Що відомо про космічний пил?

Окрім звичайних метеоритів, на Землю потрапляють мікрометеорити та міжпланетний пил, частинки якого мають розміри, менші за міліметр. У відкладеннях на дні океанів дослідники знаходять космічні сферули — невеликі тверді округлі частинки, які утворюються, коли метеороїди, потрапляючи в атмосферу, нагріваються, плавляться та випаровуються. Як розплавлені, так і цілі мікрометеорити збирали на Землі в багатьох місцях: на дні морів, у пустелях, в осадових породах та полярних крижаних шапках. Але походження, склад та кількість космічного пилу, що потрапляє на нашу планету, усе ще залишається предметом дискусій. Такі матеріали складно знаходити та ідентифікувати.

Протягом останніх двох десятиліть дослідники шукали позаземні частинки біля французько-італійської станції Конкордія в Антарктиді. Для цього вони збирали сніг на глибині від двох метрів і більше, щоб уникнути будь-яких слідів забруднення людською діяльністю, та розтоплювали його у резервуарах. У результаті вони змогли зібрати 1280 нерозплавлених мікрометеоритів та 808 космічних сферул, і проаналізувати їхні характеристики.

Зліва направо: розташування станції, вид із неї, танення снігу в резервуарі для видобутку мікрометеоритів. J.Rojas et al.

Діаметр частинок складав від 30 до 350 мікронів. За підрахунками дослідників, щорічний потік мікрометеоритів становить 2,7 мікрограм на квадратний метр, а сферул — 5,2 мікрограми на квадратний метр. Таким чином, щорічний глобальний потік позаземного пилу на поверхню Землі становить 5200 тонн. Відповідний потік вуглецю, що переноситься цими частинками, коливається від 20 до 100 тонн на рік. Близько 25% цього потоку, що досягає поверхні Землі у незміненому стані, несуть частинки з надзвичайно високою концентрацією вуглецю, які походять від комет. Справді, моделювання підтвердили, що більшість позаземних частинок походять від комет родини Юпітера. Проте симуляція також демонструє, що потік космічного пилу має бути набагато більшим. Науковці пояснюють це тим, що або існують дуже крихкі частинки, які неможливо зібрати у використаний спосіб, або ж фактична кількість дрібних міжпланетних частинок на відстані однієї астрономічної одиниці від Землі може насправді бути меншою, ніж очікувалося.

Космічні сферули та мікрометеорити. J.Rojas et al.