«Габбл» припинив роботу через збій. Він у безпечному режимі

Через проблеми з синхронізацією інструментів, NASA довелося перевести «Габбл» у безпечний режим. Поки команда розбирається з проблемою, наукові спостереження призупиняють, повідомляє агентство на своїй офіційній сторінці у Twitter.

Harlow Innovation Park / Twitter

За 31 рік роботи, справжній космічний довгожитель телескоп «Габбл» встиг пережити цілий ряд поломок та кілька поколінь нових технологій на Землі. Поки тут, на Землі, ми вже після п'яти років його роботи, плануємо запускати апарати нового покоління для ще більш прискіпливого дослідження ще більш далеких зір та екзопланет, «Габбл» безупину приносить нові дані. За час своєї роботи він став головним у дослідженнях як фундаментальних космологічних питань на кшталт уточненої сталої Габбла, так і високоякісні зображення поверхонь планет та спектрометричні дані про далекі екзопланети і галактики.

Втім, поки NASA вже 14 років намагається запустити на орбіту його наступника, паралельно агентство і не поспішає оголошувати, скільки ще «Габбл» пропрацює на орбіті. Востаннє йому подовжили строк роботи у червні цього року, хоча вже 2009 року припинили його технічне обслуговування — у рамках місії «Атлантіс» STS-125 NASA вп'яте і востаннє встановлювало нові акумулятори, змінювали датчики та вдосконалювали камеру зі спектрографом.

Цього понеділка, 25 жовтня, у NASA прийняли рішення знову перевести телескоп у безпечний режим. За повідомленням у Twitter, наукові інструменти «Габбл» втратили синхронізацію. Команда повідомляє, що поки проблема не буде вирішена, телескоп залишиться у безпечному режимі, а сама апаратура знаходиться в хорошому стані.

Втім, NASA вже завершило проєктування телескопа імені Ненсі Роман, а підготовку обладнання планують завершити до 2024, що запустити обсерваторію на орбіту не пізніше 2027 року. А головний наступник «Габбла» — телескоп «нового покоління» імені Джеймса Вебба — отримав нову дату запуску вже на 18 грудня цього року.

Всього за рік своєї роботи nauka.ua опублікувала понад 15 новин про здійснені «Габблом» відкриття. Він зафіксував орбіту екзопланети, схожу на рух Дев’ятої планети, яку астрономи марно шукають вже кілька років поспіль, щоб пояснити аномалії транснептунових об'єктів. І «Габбл» допоміг побачити, як темна пляма Нептуна рушила на південь до екватора, а потім розвернулася назад на північ. Він спостерігав зародження шторму на іншому газовому гіганті Сонячної системи, Юпітері, та допоміг побачити зміну пір року на Сатурні.

Фото в анонсі: Harlow Innovation Park / Twitter