Запуск космічного телескопа Джеймса Вебба запланували на грудень

Багатостраждальний телескоп «нового покоління», наступник «Габбла», космічний телескоп імені Джеймса Вебба отримав нову дату запуску. NASA повідомляє, що основні його елементи успішно дісталися космодрому у Куру, звідки вже 18 грудня телескоп відправиться на орбіту ракетою Європейської космічної агенції Ariane 5.

NASA / Chris Gunn

Кого запускають?

«Габбл» відмінно справляється зі своїми задачами, однак за 31 рік роботи на орбіті пережив цілий ряд поломок та кілька поколінь нових технологій на Землі. Поки що NASA не оголошувало, скільки ще пропрацює телескоп і востаннє подовжило його роботу у червні цього року, але паралельно вже 14 років намагається запустити на орбіту його наступника — телескопа імені Джеймса Вебба. Ідею запуску телескопа імені Джеймса Вебба астрономи виношують вже 25 років — тоді стало зрозуміло, що нам необхідні більші потужності, більші дзеркала, нижчі частоти для ще більш прискіпливого дослідження ще більш далеких зір та екзопланет, які тоді почали відкривати. На орбіту він мав потрапити ще 2007 року, однак з того часу перетворився на проєкт ціною понад десять мільярдів доларів та рекордсмена з перенесень.

Джеймс Вебб має 18 гексагональних дзеркальних елементів, які разом майже втричі більші за діаметр головного дзеркала «Габбла», а також величезну сонцезахисну складну конструкцію. яку за розмірами можна порівняти з тенісним кортом. З усього обладнання, що супроводжуватиме телескоп, а це і камера ближнього і середнього інфрачервоного діапазону, спектрографи і датчики точного наведення, саме ці дві конструкції порушували плани астрономів. Для роботи телескоп після запуску має розкласти свій захисний екран та розгорнути дзеркала, і з цим він найгірше справлявся на випробуваннях. Конструкція пережила редизайн 2016 року та не пройшла перевірку незалежною комісією, та врешті розробники змогли поєднати дзеркало із сонцезахисним щитом та намітити запуск на березень 2021. Намітити і відкласти через пандемію. І лише наприкінці серпня у NASA повідомили, що телескоп завершив всі свої випробування і має пройти лише всі тести після подорожі на космодром у Куру.

Це остаточна дата?

Звісно, що сказати із упевненістю складно, однак ракета, з якою він потрапить у космос, Ariane 5, пройшла пробний запуск у липні та зупинилася у Куру. Телескоп має пройти тестування на сумісність із нею та злетіти 18 грудня 2021. Затим йому знадобиться принаймні пів року на те, щоб «освоїтися» на другій точці Лагранжа системи Земля-Сонце та розгорнути свої елементи і налаштувати обладнання. Для розгортання 20-метрового телескопа на відстані у півтора мільйона кілометрів над Землею потрібно 50 основних розгортань і 178 механізмів. І вже після того, орієнтовно протягом п'яти-десяти років, приноситиме нам дані про Сонячну систему, далекі галактики та ранній Всесвіт в інфрачервоному діапазоні.