У NASA завершили проєктування телескопа імені Ненсі Роман

Команда NASA повідомила, що телескоп Roman Space Telescope, названий на честь астрономки Ненсі Роман, пройшов завершальний етап проєктних і конструкторських робіт, і готовий до реалізації. Підготовку обладнання планують завершити до 2024, а запустити на орбіту не пізніше 2027 року, повідомляється на сайті агентства.

Що сталося?

NASA оголосило про завершення всіх проєктних і дослідно-конструкторських робіт з телескопом Roman Space Telescope і готується перейти до будівельних. «Після великого тестування обладнання і складного моделювання, незалежна група експертів підтвердила, що спроєктована обсерваторія буде працювати», повідомляють в агентстві. Очікується, що польотне обладнання буде готово в 2024 році, після чого почнеться складання всього телескопа і його випробування, які планують завершити до 2027. А потім ракета-носій Delta IV Heavy виведе його на другу точку Лагранжа системи Земля-Сонце, де телескоп буде працювати протягом п'яти років. Roman Space Telescope буде наноситиме на карту зірки, галактики і темну матерію, щоб дослідити формування та еволюцію космічних структур, таких як скупчення і надскупчення галактик, а також досліджувати темну енергію.

Що це за телескоп?

Кожні десять років на основі наукових досягнень, Національна академія наук США видає план досліджень з астрономії та астрофізики з рекомендаціями щодо розвитку «зоряних наук» на найближче десятиліття. В одному з таких планів одного разу з'явився і задум побудувати «космічний телескоп нового покоління», який сьогодні носить ім'я Джеймса Вебба і має відправитися досліджувати космос вже у грудні цього року. Як і століття тому, телескопи залишаються основними інструментами астрономів і астрофізиків, тож не дивно, що у шостому такому плані, в 2010 році, вищий пріоритет отримав проєкт пошукового ширококутного інфрачервоного телескопа (Wide-Field Infrared Survey Telescope, WFIRST). Він працюватиме у ближньому інфрачервоному діапазоні спектра, тож йому доручили питання про природу темної енергії, спостереження за віддаленими надновими, отримання зображень і спектрів кам'янистих планет, вивчення кометних хмар, астероїдів, газу і пилу.

Втім, на цьому схожість із телескопом імені Джеймса Вебба у WFIRST не закінчилася. По-перше, як і «космічний телескоп нового покоління», він пережив перейменування. Минулого року його вирішили назвати Roman Space Telescope — на честь Ненсі Роман, під керівництвом якої створювались супутники, обсерваторії, а також телескоп «Хаббл», послідовниками якого є і «Джеймс Вебб», і власне Roman Space Telescope. По-друге, його також спіткала, хоч і менша, але достатня кількість перешкод. Так в 2010 році була сформована робоча група для створення телескопа і вже 2016 проєкт WFIRST схвалили для повноцінного виготовлення і запуску з максимальним бюджетом у 3,2 мільярда доларів. Але вже у 2017 році НАСА опублікувало звіт, де експерти заявили про необхідність розширити бюджет. Тоді ж під сумнів потрапила і головна перевага телескопа — коронограф, з яким можливе отримання безпосередніх зображень великих екзопланет. Відповідно до початкових планів космічного агентства, будівництво WFIRST мало початися в 2019 році, проте вже у 2018 і 2019 роках влада США намагалася повністю закрити проєкт у зв'язку з переорієнтацією на реалізацію місячної програми «Артеміда».