Patreon

Вакцина проти астми, павучий страх та житло раків-самітників

Цього тижня розповідаємо, як ваш мозок відреагує на нову додаткову кінцівку, про нову гіпотезу на пояснення сну та як іноземні найманці, про яких забув Геродот, допомогли древнім грекам у битві при Гімері.

Вакцина проти астми показала ефективність у дослідах на мишах

Перші досліди пройшла вакцина проти астми, яка змушує організм виробляти антитіла до білків запалення, що утворюються у дихальних шляхах. Так у 90 відсотків мишей успішно сформувалися антитіла до бажаних запальних молекул вже через шість тижнів, а у 60 відсотків вони залишилися і через рік. Також вчені намагалися спровокувати алергічну астму у тварин і вакцина показала, що може діяти і як терапевтичний, і як профілактичний засіб.

Павуків відлякали хімічні сліди рудих мурах-мірмік

Часто кажуть, що «вони бояться тебе більше, аніж ти їх» і це зовсім не допомагає, коли небажаним гостем вдома з’являється павук. І якщо у їхньому страху щодо нас впевнити принаймні себе складно, то тепер ми точно знаємо, що павуки бояться мурах. Бояться так, що навіть уникають місць, якими ступали лапки мурах рудих мірміків. Так біологи запустили кілька видів мурах у контейнер, щоб вони там «натоптали», а потім побачили, що всі чотири види павуків надавали перевагу маршрутам, якими не ходили більш агресивні мурахи, руді мірміки. Поки незрозуміло, чим саме ці мурахи так відлякують павуків, але імовірно павуки так уникають переспективи стати жертвою цих комах.

Навіть помірне випивання пов'язали з погіршенням здоров'я мозку

Вчені проаналізували результати опитування щодо споживання алкоголю і розміри мозку та його здоров'я, оцінені під час МРТ-сканування понад 25 тисяч добровольців. Навряд для того, щоб зіпсувати вам настрій, але щоб прояснити суперечливі результати про наслідки впливу алкоголю на мозок. І так вони помітили, що споживання алкоголю було лінійно та негативно пов'язаним із показником здоров'я мозку.

Причому безпечної для мозку дози не виявили, незалежно від типу алкогольного напою, а випивання більшої кількості алкоголю протягом тижня пов'язали із меншою щільністю сірої речовини. Це ще не причинно-наслідковий зв’язок, однак майте на увазі, що у 25 378 людей спиртне пов'язали зі змінами до 0,8 відсотка об'єму сірої речовини.

Астрономи змоделювали формування зірок у гігантських молекулярних хмарах

Загалом ми розуміємо, як відбувається народження зірок — газ у зоряних колисках не може встояти перед гравітацією, у протозорі відбувається термоядерна реакція і з’являється повноцінна зірка. Однак, зорі рідко народжуються у невеличких молекулярних хмарах із масами від 100 до 1000 сонячних, а ці процеси вже нам моделювати набагато складніше. Ви спробуйте врахувати всі чинники від магнітогідродинаміки до молекулярної фізики на таких масштабах. Але новий інструмент STARFORGE так може і вже змоделював зореутворення у гігантській молекулярній хмарі масою близько 20 тисяч сонячних. Тому попереду зірки масою до 0,1 сонячних!

Формування зірок у гігантській молекулярній хмарі, маса якої більша за сонячну в 20 тисяч разів. Mike Grudić / YouTube

Іноземні найманці допомогли древнім грекам у битві при Гімері

Що Геродот, що Діодор Сицилійський, описуючи битви греків із карфагенянами, наполягали на тому, що перемоги над ворогом були заслугою виключно їхніх співгромадян. Однак, геохімічне дослідження решток людей із античних масових поховань свідчить, що може грекам і допомагали їхні ж земляки, але разом із іноземними найманцями з різних частин Середземномор'я. Так грекоцентризм розбився о стронцій та кисень у зубній емалі 62 осіб із поховань, які вказали, що у першій битві за Гімеру близько дві третини солдатів були немісцевими, а в другій — лише близько чверті.

Роботизований додатковий палець змінив сприйняття тіла мозком

Якщо раптом ви замислювалися над тим, щоб нажити собі додаткову кінцівку, то можете не хвилюватися — ваш мозок до цього якщо не готовий, то принаймні не проти. Вчені подарували 20 добровольцям надрукований на 3D-принтері Третій великий палець, який приводився у рух бездротово за допомогою тиску великих пальців ніг, на яких розташували сенсори. Так добровольці за п’ять днів тренувань навчилися їм користуватися, а МРТ-сканування показало, що у сенсомоторній корі стала представлятися ще одна кінцівка. Тож наш мозок без проблем вміє пристосовуватися навіть до «зайвих» частин тіла.

UCL

Функцію снів пояснили через гіпотезу перенавчання мозку

У більшості наших новин, пов’язаних зі сном, ми підкреслюємо, що поки сновидіння для нейронауковців лишаються одними із найзагадковіших біологічних вмінь нашого мозку. Ми припускаємо, що з’являються вони не лише у нас, не розуміємо, чому ми їх взагалі бачимо, а тим більше не знаємо, чому у сни нам являються ну дуже дивні речі. Тепер з’явилася нова гіпотеза, де американський вчений порівнює наш сон із навчанням штучних нейромереж.

Так, на його думку, мозок генерує дивні версії реальності у снах, щоб наш мозок не перенавчався отриманим за день досвідом. Так дивний сон має вносити певний хаос у інтерпретації всього сприйнятого за день та допомагати мозку «не замилювати око» однаковими даними, а узагальнювати буденний досвід і навчатися.

Раки-самітники віддали перевагу темним мушлям

Біологи запропонували ракам-самітникам самим обрати собі мушлю, у якій вони потім проводитимуть своє життя та ускладнюватимуть задачу тим, хто хотів би їм поласувати. Досі ми вважали, що для комфорту цим тваринам потрібен лише придатний розмір та форма (ну і бажано, щоб мушля була цілою).

Однак, з’ясувалося, що якщо 96 ракам запропонувати обрати між чорним та білим, або червоним і жовтим будиночком, то вони схилятимуться до більш темних відтінків. Причому перевага не завжди залежала від кольору фону. А отже вчені не виключають, що тварини мають і власні уподобання щодо нерухомості. Хоча радше рухомості, враховуючи, що свої будиночки вони носять з собою.

Равлик Губки Боба Гері Вілсон-молодший точно мав смак / GIPHY

Кількість первісних чорних дір у даних LIGO та Virgo оцінили у 27%

Астрономи проаналізували каталоги даних про злиття чорних дір із інтерферометра Virgo та обсерваторії LIGO, та дійшли висновку, що 27 відсотків з них були первісними — сформованими у ранньому Всесвіті. Підтвердити, що ці 24 чорні діри дійсно первісні, дозволять детектори гравітаційних хвиль третього покоління, такі як телескоп Айнштайна та Cosmic Explorer.

Контролер із пензлика допоміг погладити кота у віртуальній реальності

Люди бідкаються, що віртуальну реальність вони тільки бачать, а інженери розводять руками, бо передати дотик — справжній технологічний жах. Можна передати звук та запах, а от спробуйте передати текстуру, рельєф, м’яку або навпаки жорстку поверхню. Тому вчені запропонували можливий підхід для тих, кому окулярів буде замало — дати у руки пензлик. Так він може змінювати висоту своїх щетинок і доволі реалістично дозволити погладити віртуального кота, причому розрізняючи його вуха або живіт, або обрати собі наволочку на дотик у віртуальному магазині.