Patreon

Телескоп Джеймса Вебба пройшов випробування, черепаха вполювала пташеня, а оси побудували флуоресцентні гнізда

Цього тижня розповідаємо, як нарешті наступник «Габбла» зустрінеться зі своєю ракетою та коли чекати на його зустріч з орбітою, що змусило жаб ага навернутися до канібалізму, а також, що об'єднує людських дітей із дитинчатами кажанів. Ці та інші новини у нашому традиційному дайджесті!

Ліки проти лейкемії позбавили мишей фіброзу легень

Фіброз легень є складним і маловивченим захворюванням, за якого легеневі тканини поступово заміщуються рубцевими, та провокують серйозні ускладнення. Досі немає ефективних препаратів, які давали б змогу вилікувати хворобу, а ліки для сповільнення її розвитку часто мають обмежену ефективність. Втім, здається, що американським вченим вдалося знайти мішень, на яку можна буде націлити ліки проти захворювання. Так препарат проти лейкемії, що здатний ініціювати програмовану смерть клітин, пристосували до імунних клітин макрофагів у легенях мишей, і тим самим повернути легеням нормальну архітектуру.

Космічний телескоп Джеймса Вебба завершив випробування

Цю новину поки сміливо можна називати головною космічною новиною тижня, адже покликаний продовжувати справу «Габбла» і «Спітцера» телескоп імені Джеймса Вебба нарешті готують до відправки. Так, поки лише через Панамський канал на космодром Куру, але це вже значно більше, ніж ті 14 років очікування. Запуск телескопа «нового покоління» намітили на листопад цього року — йому лишилося пережити подорож та ще кілька тестувань перед запуском.

ESA

Лазерний різак розпізнав 30 різних матеріалів

Лазерне різання взагалі дуже зручна технологія, адже дає змогу точно налаштовувати параметри, береться майже за всі матеріали, та залишає набагато менше сміття по собі. Втім, ваша робота може бути даремною та іноді навіть небезпечною, якщо ви переплутаєте матеріал. Акрил від ПВХ на перший погляд розрізнити складно, але нарізання лазером першого для майстра несе загрозу токсичних речовин. Від цього рятуються маркуванням, однак інженери знайшли зручніший спосіб — повісити це завдання на сам різак. Так невелика додаткова конструкція із камерою та навченою на різних знімках нейромережею дала різаку змогу самостійно розрізнити 30 видів різних матеріалів від паперу до заліза, а затим підлаштувати до них параметри роботи чи повідомити про токсичність.

Альдабрська гігантська черепаха вполювала пташеня

Найбільш войовничими свідченнями поведінки черепах досі служили мультики про черепашок-ніндзя. І це не дивно, бо уявити собі неповоротку черепаху за полюванням досить складно. Втім, біологам все ж вдалося довести, що ці плазуни не такі прості, як здається. Гігантську альдабрську черепаху на одному з Сейшельських островів впіймали за полюванням на пташеня крячка, якого з кількох спроб змогла вхопити за голову, а потім доїсти. На основі цього єдиного спостереження вчені не можуть сказати, наскільки поширеною є описана поведінка, та чи навмисне так роблять черепахи, але за словами очевидців, вони не вперше ловлять плазунів за подібними заняттями.

Та сама черепаха. Anna Zora

Дитяче лепетання кажанів та людей виявилося подібним

Біологи вирішили порівняти лепетання людських дитинчат та кажанів, і дійшли висновку, що і ті, і інші, намагаються таким чином повторювати звукові склади, які використовують дорослі. Маленькі кажани навіть вчили пісню, яку самці використовують для привернення самок та відлякування самців від своєї території. Утім, до часу завершення вигодовування молоком жоден із дитинчат кажанів не освоїв усього репертуару з 25 складів. Це вказує на те, що вони продовжують вчитися у старшому віці. Також з'ясувалося, що як і людські діти, кажани лепечуть і на самоті, а отже видавані ними звуки свідчать не лише про комунікацію з матір'ю.

Холодні дороги і тротуари знизили температуру повітря у містах

Вчені створили алгоритм, здатний оцінити користь від заміни звичайних асфальтових покриттів на світловідбивальні, що самоохолоджуються. Він враховує всі аспекти й навіть збільшення витрат палива автомобілів, що рухатимуться новим покриттям. І так вдалося вирахувати, що така заміна знизить температуру повітря у двох американських містах принаймні на два градуси. Взаємодія охолоджувальних тротуарів із рештою інфраструктури міста веде до зниження і викидів парникових газів. А оскільки часто за дорожню інфраструктуру відповідає саме місто, дослідники пропонують владі звернутися до нового алгоритму та підрахувати вигоду і для своїх міст, щоб витягнути їх з теплового острова.

Ефект міського теплового острова описує явище, коли у містах температура значно вища, ніж у сільській місцевості / GIPHY

Конкуренція в Австралії зробила жаб ага більш схильними до канібалізму

І ще трошки про незвичний для нас через стереотипи раціон тварин, щоправда, цього разу амфібій. Очеретяні жаби досить непогано розселилися Австралією. Причому їм там, як інвазійному виду, так добре, що місцями чисельність у водоймах перевищує населеність їхніх рідних місцин. Але добре не всім. З'ясувалося, що через обмеженість ресурсів пуголовки аги нерідко вдаються до поїдання яєць та менших родичів. Причому біологи зазначають, що більш схильними до такої поведінки є саме австралійські популяції, пуголовки яких навіть пристосувалися реагувати на хімічні речовини, які виділяють їхні менші родичі невдовзі після того, як вилупилися.

Оси побудували флуоресцентні гнізда

Біологи озброїлися ультрафіолетовими ліхтариками та відправилися в'єтнамськими лісами на пошуки яких-небудь створінь, що вміють світитися. У процесі дослідження в нічних джунглях вони натрапили на яскраво зелений об'єкт, що виявився гніздом паперових ос-поліст. Як згодом з'ясувалося, подібну флуоресценцію демонструють щонайменше представники чотирьох видів цих ос. Світіння обумовлене хімічним складом шовку, який виділяють оси під час заляльковування. Флуоресценція може забезпечувати личинкам необхідне для розвитку освітлення у часто пахмурних джунглях.

Гніздо та особини ос P. brunetus під білим світлом (зліва) та ультрафіолетовим (справа). Willy Daney de Marcillac et al. / J. R. Soc. Interface, 2021

Різний доступ до продуктів відбився на дієті чоловіків і жінок Геркуланума

Цього тижня сталося більше новин про чиїсь дієти, ніж зазвичай. Цю, наприклад, принесли археологи, які проаналізували рештки сімнадцяти жертв виверження Везувію та розібралися із їхнім раціоном. Вони дійшли висновку, що харчування жителів давнього Геркуланума можна знайти гендерну нерівність — жінки споживали значно менше риби та злаків за чоловіків. Хоча натомість більше м'яса, яєць та молочних продуктів. Це пов'язують із різним доступом до продуктів, адже чоловіки мали більше привілеїв у суспільстві, раніше звільнялися від рабства, та займалися рибальством і мореплавством. Утім, рештки деяких чоловіків також вказали на нестачу таких продуктів, тож є сенс говорити і про важливість соціального статусу для дієти.

Історія поширення антибіотиків збереглася у ротовій порожнині ведмедів

З масовим виробленням антибіотиків у 1940-х, а також масовим їхнім споживанням, речовини стічними водами поширилися навіть дикими природними середовищами. Одними з мешканців таких, які ще і періодично виходять на контакт з людиною, є ведмеді. У них вчені і вирішили пошукати відповіді на питання, наскільки людина збільшила антибіотикорезистентність у природі. 82 зразки зубного нальоту із ведмежих зубів, що належали знайденим між 1842 та 2016 роками тваринам, вказали на історію використання антибіотиків людьми.