Дайджест

Наночастинки як чоловічий контрацептив, кофеїн як мотиватор для джмелів та перше світло за чорною дірою

Вчені знайшли білок, що може «вимикатися» під дією світла, щоб досліджувати епілепсію, наночастинки, які можуть зменшувати кількість сперматозоїдів та слугувати чоловічим контрацептивом, а також домінантних самців амазонських рибок, що вирішили не напружуватися під час шлюбних ігор. Про ці та інші новини у нашому традиційному дайджесті!

Білок зворотної оптогенетики допоможе вивчати механізми епілепсії

Епілепсія є погано вивченою неврологічною хворобою, яку досить складно досліджувати. Однак, вчені знайшли спосіб наблизитися до механізмів виникнення захворювання завдяки світлочутливому білку. Головною його відмінністю від інших, що використовуються у оптогенетиці, є здатність не активізовуватися під світлом, а навпаки, «вимикатися», що і допомогло вченим дослідити мозкову активність мишей. Так при введені його нервові клітини разом із іншими світлочутливими молекулами може контролювати активність мозку, яка під час нападів епілепсії зростає.

Наночастинки використали як чоловічий контрацептив у мишей

Оскільки для чоловіків вибір контрацепції значно обмежений, вчені шукають способів розширити асортимент засобами з більш довготривалим ефектом, які не потребують хірургічного втручання та мають зворотну дію. Перспективними кандидатами на цю роль є частинки, які за потрапляння до сім'яників підвищуватимуть температуру та зменшуватимуть кількість сперматозоїдів.

На мишах поекспериментували з наночастинками оксиду заліза, які ввели внутрішньовенно та магнітами направили до сім'яників. Так вироблення сперматозоїдів порушилося та самці не змогли зачати дітей. Але вже за 60 днів фертильність відновилася і вони зачали в середньому по 12 мишенят із самками.

Астрономи вперше побачили рентгенівське світло за чорною дірою

Космічним телескопам NuSTAR та XMM-Newton разом вдалося вперше побачити як рентгенівське випромінювання може відбиватися і огинати надмасивну чорну діру. Ні, це не світло, що змогло втекти від надмасивного об'єкта, але фотони високоенергетичних частинок його корони, що формується внаслідок «поїдання» речовини чорною дірою. Взагалі корони постійно випромінюють жорсткі рентгенівські промені, однак це вперше астрономи побачили подібний проліт їх за дірою, тому розраховують використати їх для побудування тривимірної карти околиць чорної діри.

Поширення культурного знання розпочалося щонайменше 400 000 років тому

Homo sapiens відомі своїми складними соціальними мережами і передачею технологій та поведінки, що ми вважаємо особливою рисою виду. Втім, нідерландські вчені вирішили передивитися дані про свідчення використання вогню по всьому світу, що вкаже на ріст соціальної взаємодії та культурного розвитку серед попередників H. sapiens. Так з'ясувалося, що 400 тисяч років тому сталося вибухове поширення використання вогню серед різних віддалених популяцій, причому протягом відносно короткого періоду, приблизно в 50 тисяч років. Так сучасні люди були не першими, хто навчився користуватися вогнем як ознакою великого прогресу в еволюції, а цілком імовірно самі перейняли це культурне знання.

Астрономи вперше побачили формування супутника в екзопланети

Планети утворюються з газопилових хмар — протопланетних дисків, що обертаються навколо молодої зорі та «діляться» частиною своєї речовини, яка не потрапила на зірку. Втім, планетам не обов'язково забирати весь будівельний матеріал собі, тому вони можуть утворювати для себе ще один диск — навколопланетний, з якого формуються супутники. Його вченим і вдалося вперше побачити на відстані 400 світлових років від нас біля однієї з двох екзопланет зорі PDS 70, що у сузір'ї Центавра. Радіотелескоп ALMA зафіксував кільцеподібну структуру, що вказує на формування супутника, хоча її маси вистачило б на створення принаймні трьох таких, розміром з земний Місяць.

Генетичні відмінності визначили здатність адаптуватися до літнього часу

Нова робота американських вчених показала, що із переходом на літній час люди вправляються неоднаково — деякі «перемагають» у генетичну лотерею та звикають до нового режиму усього за кілька днів. 831 інтерна медичної школи вчені поділили на тих, що мали найбільшу генетичну схильність бути «жайворонками», та тих, які найбільше відповідають «совам».Так перші більш-менш пристосувалися до нового режиму вже день, тоді як «сови» все ще відчували дискомфорт навіть через тиждень після переведення годинника. Зі своїми результатами дослідники наголошують на необхідності скасування переведення годинників, щоб вберегти «сов» від дискомфорту.

«Сови» після переведення часу / GIPHY

Мобільний додаток допоможе виявити біль у котів

У співпраці з вченими-ветеринарами розробники створили додаток, який зможе виявляти настрій вашого котика за фото. Так науковці створили шкалу для визначення больових відчуттів у котів, яка заснована на виразах їхнього обличчя, а інженери навчили нейромережу співставляти візуальні маркери з фото з цією шкалою, щоб виносити оцінку. Поки додаток тестується власниками котів та ветеринарними клініками, однак винахідники планують залучити його до ветеринарної практики, щоб допомагати лікарям підбирати хворим котам знеболювальне, орієнтуючись на відчуття тварини.

Кофеїн допоміг джмелям ефективніше збирати нектар

Так само як кофеїн у чашках допомагає справлятися «совам» із переведенням годинників, з'ясувалося, що джмелів він спонукає до активнішої роботи у квітниках. Так навчені на цукрових сиропах з кофеїном лабораторні джмелі охочіше летіли до квіток зі схожим ароматом та навіть справлялися зі збором нектару краще за інших. Таке асоціювання джмелями запахів квіток може допомогти фермерам націлювати запилювачів на бажані рослини.

Домінантні самці амазонських рибок переманили самок від підлеглих самців

Бразильські біологи описали не надто виховану поведінку самців амазонських рибок під час шлюбних ігор. Так ті, що мають вищий ранг у риб'ячому суспільстві, вирішили не сильно напружуватися, щоб привернути увагу самок та скинули цю роботу на самців рангом понижче. Останні не один день кружляють у водоростях, щоб вмовити самку вивести з ним спільне потомство, а затим їх відштовхує домінантний самець та зрештою запліднює відкладену ікру. Свої спостереження вчені підтвердили і у лабораторії — в 19 акваріумах із 22 самки віддавали перевагу спаровуванню з домінантними самцями, які випливали, після того, як до них наближалися вже готові до розмноження самки. На захист менших рибок варто сказати, що ті ініціювали конфлікти на захист своїх прав після успішного залицяння, однак програвали.

Рій маленьких роботів прибрав з арени сміття та відкрив двері

Інженери спробували навчити своїх маленьких «бездумних» роботів, які рухаються за допомогою вібрації, робити якісь корисні справи. Так купку схожих на тарганів ботів об'єднували гнучкими металевими каркасами та запускали у лабіринт, де ті мали відчиняти імпровізовані двері, розчищати арену від «сміття» та долати різні перешкоди. Так з більшою кількістю учасників рій ставав набагато більш ефективним та краще організовувався, чому у майбутньому вчені планують посприяти, підселяючи керованих зовні роботів-лідерів.

J. F. Boudet et al. / Science Robotics, 2021