Кофеїн допоміг джмелям ефективніше збирати нектар

Дослід британських вчених показав, що кофеїн допомагає джмелям краще асоціювати запах конкретної квітки із винагородою у вигляді нектару, а також сприяє покращенню фуражування комах. Це може допомогти фермерам націлювати запилювачів на бажані рослини, йдеться у статті вчених у журналі Current Biology.

Wikimedia Commons

Звідки ідея вивчати вплив кофеїну на комах?

Багатьом людям важко починати буденну роботу, якщо їхній ранок не почався з чашечки кави. Головним чином, це обумовлено присутністю в напої стимулятора нервової системи кофеїну. Він має здатність бадьорити, а тому може дати необхідний поштовх для підвищення продуктивності. Але кофеїн має стимулювальну дію не тільки на людей. Схоже, подібним чином він впливає, наприклад, і на бджолиних. Дослідження останніх років показало, що при наявності вибору ці комахи віддають перевагу харчуванню на квітках із вищим вмістом кофеїну. Проте тоді залишилися незрозумілими причини такої поведінки комах. Вчені припустили, що бджоли могли відвідувати кофеїнізовані квітки, просто щоб отримати чергову дозу допінгу. У новій роботі дослідники з Грінвічського університету вирішили детальніше розібратися у ставленні комах-запилювачів до кофеїну.

Як вивчали це питання?

Вчені створили в лабораторії синтетичну речовину, яка імітує натуральний запах квіток полуниці. Її додали до цукрового сиропу та помістили як поживу до гнізд лабораторних земляних джмелів (Bombus terrestris). Однак у сироп приблизно половини гнізд вчені також додали невелику кількість кофеїну. Третя група джмелів споживала звичайний, не ароматизований та не кофеїнізований цукровий сироп.

Відтак, коли комахи ознайомилися та скуштували запропонованого корму, їх випустили досліджувати ділянку, на якій було розставлено вісім штучних квіток, які виділяли цукровий сироп. Половина з них пахнули як квітки полуниці, а решта — ліналоолом, сполукою, яка надає аромат багатьом іншим квіткам. Що важливо, нектар жодної з квіток-годівниць не містив кофеїну.

Як поводилися джмелі?

Контрольна група джмелів, яким до цього згодували звичайний, неароматний цукровий сироп, не віддавали перевагу якомусь конкретному типу штучних квіток. Вони відвідували годівницю із полуничним запахом у 44,8 відсотках випадків. Джмелі, які до цього живилися звичайним сиропом із запахом полуниці, у дослідах обирали штучні квітки з таким же запахом вже у 60 відсотках випадків. Натомість комахи, які споживали полуничний сироп з кофеїном, аж у 70,4 відсотках випадків літали саме до годівниць, які виділяли запах квіток полуниць. Що цікаво, ця група джмелів з часом краще за інших навчилася швидко облітати бажані квітки. Утім, ефект був тимчасовим, і невдовзі вони теж стали менш вибагливі до аромату квіток.

Науковці припускають, кофеїн міг підвищити мотивацію джмелів. Але для кращого розуміння впливу цієї речовини на комах, потрібно провести додаткові вивчення. З цієї роботи також випливає висновок, що підгодовування джмелів кормом з кофеїном у гніздах допомагає їм краще асоціювати певний запах квіток із винагородою у вигляді нектару. Ця інформація може допомогти покращити роботу фермерів, стимулюючи кофеїном роботу джмелів, яких розводять для запилення рослин, та спонукаючи їх відвідувати конкретний тип квіток.