Дайджест

Мумії левенят з Сибіру, пастки для риби від карибських афалін та мишаче омолодження пересадкою калу

Першу фазу клінічних випробувань пройшла вакцина з моноклональними тілами проти малярії та забезпечила піврічний захист, робот-хамелеон пройшовся трьома різнокольоровими поверхнями і злився з ними, а раніше відомий вид північноамериканських рослин виявився хижим. Про ці та інші новини тижня традиційно у нашому дайджесті!

Моноклональні антитіла на пів року забезпечили захист проти малярії

Перша фаза клінічних випробувань показала, що моноклональні антитіла до фрагмента білка малярійних плазмодіїв запобігають зараженню малярією у людини навіть при одноразовому введенні. До дослідження залучили здорових людей у віці від 18 до 50 років, які ніколи не хворіли на малярію та не проходили вакцинацію проти неї. Учасників контрольовано піддали укусам інфікованих малярійними плазмодіями комарів та протягом пів року проводили їм ПЛР-тестування на предмет виявлення інфікування малярією. Жоден із дев'яти учасників, які отримали моноклональні антитіла, не захворів на малярію, навіть коли інфікування проводили через 36 тижнів після ін'єкції. Натомість у п'ятьох із шести учасників контрольної групи виявили інфекцію на восьмий або дев'ятий день після інфікування.

У вічній мерзлоті Сибіру знайшли чудово збережені мумії левенят

У 2017 і 2018 роках в багаторічній мерзлоті Якутії випадково знайшли дві мумії печерних левенят, яких назвали Борис і Спарта. Обидва лежали поруч всього у 15 метрах один від одного на глибині приблизно 10-12 метрів, разом із рештками інших тварин. На думку дослідників, левенята померли приблизно в одному віці. Однак радіовуглецеве датування вказало, що вони не з одного виводку: Спарта народилася орієнтовно 28 тисяч років тому, а Борис — на багато тисячоліть раніше, приблизно 44 тисячі років тому. Мерзлота надзвичайно добре зберегла тварин, на Спарті збереглася шкіра, хутро на ній, зуби, вібриси на морді та навіть внутрішні органи, що робить її чи не найкраще збереженою твариною льодовикового періоду.

Спарта. The Siberian Times

Миші-матері навчили молодих самок доглядати за дитинчатами

Активність гормону окситоцину, що пов'язаний із народженням дітей, лактацією та формуванням прив'язаності до дітей, виявилася відповідальною і за прищеплення навичок материнства і недосвідченим батькам. Щоб це з'ясувати, дослідники поселили разом матір з новонародженими мишенятами, незайману самку, а також дитинчат без матері.

У такій компанії у незайманих самок поруч із матерями з'явилося бажання доглядати за дитинчатами. Вивчення активності мозку тварин показало, що коли незаймана самка бачила або чула стривожених мишенят поза гніздом та спостерігала за поверненням їх до гнізда матерями, це стимулювало у неї вироблення окситоцину. Але якщо заблокувати вироблення гормону, то ефект зникав.

Карибські афаліни загнали рибу в намулові пастки

Афаліни загалом відомі своїми полювальними навичками, підлаштовуючись під середовище, та вигадуючи різноманітні способи впіймати собі здобич. Однак, за карибськими афалінами затоки Четумаль-Коросаль вперше застали за формуванням пасток для риби з намулу. Це кільце з намулу, яке дельфіни утворюють власним хвостом, з якого риба, вистрибуючи, потрапляла прямо «до рук» тварині.

Так само роблять дельфіни Флоридської затоки, але з'ясувалося, що подібна ідея вочевидь незалежно з'явилася і у карибських афалін. Причому останні на відміну від флоридських дельфінів, ці не ловили рибу в повітрі, оскільки та не вистрибувала із води. Можливо, це зумовлено різними видами риб, на які полюють дельфіни двох локацій.

Eric A. Ramos et al. / Marine Mammal Science, 2021

Астрономи порахували валуни на Меркурії. Їх виявилося замало

Дослідники зібрали три тисячі знімків Меркурія з місії MESSENGER з метою пошукати на планеті сліди зіткнень з тими ж метеоритами. Валуни для кам'янистих планет та загалом космічних об'єктів є звичною справою — це уламки породи. Втім, з огляду на знімки, у значно більшого Меркурія таких у 30 разів менше, ніж у нашого Місяця. Астрономи розробили три теорії на пояснення того, куди подівалися валуни Меркурія. Так або товстий пиловий шар не дає утворювати брили каміння, або вони швидко руйнуються через більший вплив Сонця та більші потоки космічного пилу. Звісно такий кількісний аналіз не є достатньо точним через обмеженість вихідних даних, однак дає нам можливість трошки більше зрозуміти про рельєф планети.

Раніше відомий вид північноамериканських рослин виявився хижим

Вважається, що хижацтво принаймні одинадцять разів незалежно виникало у різних груп рослин, яких тепер нараховується кількасот видів. Таку хижу натуру мають не лише рослини екзотичного вигляду, а і цілком звичайні на вигляд квіти. Сумніваємося, що білу квітку родини Тофільдієвих ви б прийняли б за хижу. Біологам ця ідея також не подобалася, бо здатні захоплювати комах волоски на стеблі знаходилися надто близько до квітки і рослині було б не дуже вигідно ловити своїх же запилювачів.

Проте сумніви вчених щодо харчування рослини посилилися після молекулярно-генетичного дослідження, яке наблизило рослину до хижих. Тому вони вирішили згодувати їй плодових мушок і за ізотопами азоту таки впіймали ту за поїданням. Тож она є першою відкритою частково хижою рослиною (оскільки липкі волоски наявні лише в період цвітіння) із Частухоцвітих.

Ні, рослина так не виглядає, але ж і не просто собі фотосинтезує на болотах / GIPHY

Складна синхронізація нейронів забезпечила скорочення кишківника

Шлунково-кишковий тракт часто називають «другим мозком» з огляду на те, що він власною нервовою системою, названою ентеральною. Втім, досі навіть з такою назвою, ми були не певні, як орган здійснює часову та просторову взаємодію численних нейронів та інших клітин, щоб забезпечити просування вмісту кишківника. Але експерименти з мишачим кишківником вказують, що в основі лежить складна скоординована робота тисяч збудливих та гальмівних нейронів, які активуються одночасно. Це цілий нейрональний механізм скорочення товстого кишківника, який сприяє пересуванню через нього його вмісту, тож зважаючи на складність роботи мережі, назва цілком виправдана.

Домашні коти віддали перевагу не працювати заради їжі

Домашнім котикам пощастило і за їжу їм боротися зазвичай не доводиться. А ми і самі раді нагодувати свого улюбленця, тим паче, що він так нявчить. Але іноді хазяїв щось змушує ускладнити котам життя, і вони починають ховати їжу в різних місцях будинку або використовувати іграшки-головоломки з відсіком для корму, звідки тварина добуватиме собі його. Втім, з'ясувалося, що такі ігри котам не до вподоби і вони їм більше подобається їсти зі звичайної тарілки. Кожен із піддослідних, незалежно від статі, віку чи інших ознак, з'їдав більше корму саме з неї, а не з іграшки. Це стосувалося і тих кількох котів, що вже були знайомі з подібною іграшкою. Восьмеро навіть не спробували докласти зусиль, щоб здобути собі корм. Однак, не варто називати їх лінивими — радше за все такі вигадки просто не викликають достатньо зацікавленості. Тож це не кіт з еволюцією розлінився, а ми не можемо вигадати йому цікавіший обід.

Або так, або вигадайте щось цікавіше, щоб пробудити у котів мисливців / GIPHY

Трансплантація калу молодих мишей сповільнила старіння мозку в старих

Ми багато писали новин про трансплантацію калу і не дарма: кишкову мікробіоту вчені називають важливим регулятором імунної системи та навіть здоров'я мозку її господаря. Тож вчені вирішили дослідити зв'язок кишкового мікробіому та старіння мозку у мишей і пересадили зразки фекальної мікробіоти від молодих мишей віком три-чотири місяці мишам віком двадцять місяців, які вважаються пристарілими. Після цього піддослідні пройшли обстеження роботи їхнього організму, зокрема мозку. Так, окрім того, що у старих мишей кишкова мікробіота стала виглядати більш «молодою», вони продемонстрували покращення здатності навчатися та запам'ятовувати, чого не відбувалося з їхніми ровесниками контрольної групи.

Робот-хамелеон змінив дорогою три кольори і сховався у траві

Активний камуфляж ще одна складна для інженерів тема, яка змушує їх із заздрістю дивитися у бік хамелеонів та каракатиць. Ті можуть швидко підлаштовуватися під середовище та діють згідно із усіма правилами маскування. У своїй роботі вчені спробували наздогнати тварин та створили схожого на хамелеона робота (особисто мені він схожий на крокодила, але нехай), який змінив собі три кольори поки рухався. У цьому йому допомогли наліпки із рідкокристалічними чорнилами, що реагують на температуру. Конструкція дає змогу навіть відтворювати різні візерунки, а якщо замінити матеріал наліпок, то з'явиться більший діапазон кольорів.

NPG Press / YouTube