Patreon

Химерні ембріони з клітин людини та макаки, «жовті кульки» в Чумацькому Шляху та собачі ревнощі

Цього тижня у нашому дайджесті вчені досліджували ревнощі у собак, відповідальні за хронічний біль гени у чоловіків та жінок (спойлер: у них мало спільного), слідкували за стосунками диких оленів та корів за GPS та прикидалися леопардами, щоб уточнити особливості спілкування білоносих мавп.

Вчені виростили химерні ембріони з клітин людини та макаки

Перші химерні зародки людини та мавпи прожили до 20 днів у пробірці китайських та американських вчених. «Модифіковані» людські стовбурові клітини, введені 132 ембріонам крабоїдних макак, допомогли вченим виявити молекулярні механізми, які можуть сприяти приживанню людських та мавпячих клітин, а відсоток людських клітин у химерах залишався високим — вони дали початок різним тканинам зародків.

У чоловіків та жінок виявили різні відповідальні за хронічний біль гени

Дослідження показували, що частіше від хронічного болю страждають жінки, ніж чоловіки, але вивчення болю здебільшого все одно проводять на мишах чоловічої статі або чоловіках. Цього разу вчені вирішили порівняти генетичні варіанти 209 093 жінок та 178 556 чоловіків та виявили всього один спільний для обох статей ген, відповідальний за хронічний біль. Інші 30 виявилися специфічними та вказують на принаймні часткове пояснення болю генетичними факторами.

Чорний фосфор за дві години вбив 99 відсотків шкідливих грибів і бактерій

П’ять поширених видів бактерій, у тому числі й стійких до антибіотиків, та п’ять видів патогенних грибів вдалося знищити шару чорного фосфору. Він справився за дві години, а сам розклався за добу, що не дасть йому накопичуватися, наприклад, в організмі людини. За контакту з киснем чорний фосфор здатний розривати клітини, причому так швидко, що до нього патогенам не вийде пристосуватися. Вчені планують перевірити, чи допоможе він у антимікробному захисті, приміром імплантатів.

Дякую, вже не треба. GYPHY

Людина не дісталася всього 3 відсотків суші на Землі

За трьома критеріями незайманої людиною природи — відсутності втрат видів, цілісністю середовища та щільністю заселення тваринами, дійсно незайманими виявилися всього 3 відсотки суші. Понад 40 відсотків складають тундра, пустелі, тропічні та субтропічні луки, однак всього 11 відсотків з них віднесли до заповідних. Для збереження біорізноманіття на Землі вчені пропонують повторно заселити від одного до п’яти різних видів на ці ділянки, які ще не зазнали значного впливу людини. Це допоможе відновити екологічну цілісність приблизно для 20% наземної поверхні планети.

Астрономи дослідили «жовті кульки» в Чумацькому Шляху

Жовті бульбашки на зображеннях телескопа «Спітцер» побачили, коли досліджували компактні джерела інфрачервоного випромінювання у нашій галактиці. Вони імовірно пов'язані з областями зореутворення масивних та середніх за масою зірок. Втім, невідомо, яка частина жовтих кульок згодом дійсно сформує великі туманності. Тому астрономи обрали 516 таких кульок, проаналізували їхні маси, розміри та яскравість. Вони дійшли висновку, що принаймні 100 з них мають всі шанси стати бульбашками у хмарах іонізованого атомарного водню — з них протягом 100 тисяч років масивна протозоря нарощуватиме для себе матеріал.

Зліва зображена одна з таких жовтатих кульок, а справа — бульбашка у хмарі водню. Там може народитися зірка. NASA, JPL-Caltech

Дикі вапіті намагаються уникати корів. Це помітили за супутниками

Контактування домашніх тварин із хижими може бути небезпечним для обох — хижацтво, конкуренція та передача захворювань. Однак, імовірно, не ми одні це розуміємо, бо супутникове спостереження за коровами та GPS-моніторинг за дикими оленями вапіті показало, що останні й самі намагаються уникати корів та харчуватися подалі від них. Олені обирають собі оселище таким чином, щоб знизити можливість конфлікту з коровами навіть тоді, коли доступ до їжі обмежений, зазначають вчені, які стежили за життям обох вісім місяців.

«Габбл» побачив два подвійних квазари. Або це дві чорні діри, або подвоєння зображення

Приблизно 10 мільярдів років тому на відстані 11,4 тисячі світлових років один від одного могли існувати два квазари — дві надмасивні чорні діри. Або не могли і з імовірністю 5 відсотків побачені астрономами коливання яскравості у парі квазарів можуть виявитися двома зображеннями одного і того ж квазара. Втім, 5 відсотків це досить мало, тож ми цілком могли вперше побачити подвійну систему, де відстань між чорними дірами була б меншою за 32 тисячі світлових років. Підтвердити це зможе майбутній телескоп імені Джеймса Вебба.

Мерехтіння подвійних квазарів, художня анімація. NASA, ESA, J. Olmsted (STScI) / YouTube

Самки білоносих мавп прикликали самців захистити їх від хижака

Невеликий путівник по вигуках білоносих мавп, якщо ви у костюмі леопарда раптом вирішите з ними поспілкуватися. «Кек» у самців може говорити про те, що ви рухаєтеся, «пйов» — навпаки про нерухомого хижака, а «чіп» є універсальним, якщо ви раптом натрапите на самку. При цьому майте на увазі, що останній прикличе самців мавп на допомогу своїм самкам. Принаймні так вважають дослідники, один з яких для експерименту прикинувся леопардом — самки мавп своїм «чіп» привертають увагу та допомогу самців та цілком можуть й навіть маніпулювати ними таким чином.

Радісні крики сприйнялися людьми краще за тривожні

Можливо, ви і не помічали у себе такої здатності, однак швейцарські психологи дійшли висновку, що люди розпізнають щонайменше шість типів крику, пов'язаних із різними емоціями. Крик взагалі зручний спосіб спілкування — його легко помітити та важко ігнорувати. Однак, з’ясувалося, що наші лобова, слухова та лімбічна частини мозку все ж краще реагують у відповідь на не тривожні та позитивні крики. Щоб це з’ясувати дванадцятьох людей змусили накричати 420 записів різних емоцій від суму та болі та радості, а потім 23 інших піддослідних все це слухали, поки їм робили функціональну магнітно-резонансну томографію.

Танення криги Баренцового моря призвело до сильних снігопадів у Європі

У лютневому снігопаді в Європі 2018 року вчені звинуватили випарування 140 гігатонн води під впливом аномально високих температур з Баренцевого моря. Щороку кількість зимової криги у морі зменшується на 11 200 квадратних кілометрів, і водночас спостерігається тенденція до посилених снігопадів на великих територіях Євразії, що прилягають до Північного Льодовитого океану, особливо восени. Виявилося, що аномально тепле Баренцеве море, 60% поверхні якого були вільними від льоду, додавало до холодного північно-східного повітряного потоку до 9,3 міліметра вологи на день та до 88% загальної кількості снігу в північній Європі.

Собаки ревнують вас до інших навіть в уяві

Вчені змусили собак слухати, як їхні господарі пестять муляж собаки та флісовий циліндр і підтвердили, що собаки здатні відчувати ревнощі. До першого вони демонстрували явне невдоволення та намагалися вирватися до хазяїна у той час, як на експерименти із флісовою провокацією вони реагували не так активно. Психологи зазначають що собаки продемонстрували три ознаки ревнощів, притаманні людині, у тому числі й ревнощі в уяві, коли взаємодія відбувалася поза полем зору собак. Втім, погодьтеся, вам би також було неприємно уявляти, що ваша собака нестиме м’ячик комусь іншому.