Супутникове спостереження вказало на взаємодії корів та диких вапіті

Американські екологи використали супутникове спостереження за коровами та GPS-моніторинг за дикими оленями вапіті, щоб з'ясувати, як ці тварини співіснують на одній території. Аналіз показав, що олені обирають місця для випасання таким чином, щоб не конкурувати з коровами, йдеться у статті журналу Biological Conservation.

Umkehrer / Getty Images

Чому це вивчали?

Одним із важливих завдань охорони природи є повернення видів у місця, які вони колись населяли — реінтродукція. Але зробити це буває непросто, позаяк на заваді можуть стати природні чинники та людська активність. При цьому ризики стосуються не тільки успішного приживання видів на колишніх територіях, а й підтриманню необхідних людських діяльностей. До останніх можна віднести й сільське господарство поблизу дикої природи, як-от пасовища. Воно підвищує ймовірність контакту домашніх та диких тварин, що може загрожувати як першим, так і другим. Але вивчення взаємодії диких та домашніх тварин допомагає краще зрозуміти, як відбувається хижацтво, конкуренція та передача захворювань між ними. Науковці з Каліфорнійського університету Санта-Барбари в новій роботі зосередилися конкретно на дослідженні впливу змінених людиною ландшафтів, пасовищ, на реінтродукованих копитних на півночі Каліфорнії.

Яким було дослідження?

Вчені взялися досліджувати, як взаємодіють реінтродуковані в 1990-х роках каліфорнійські олені вапіті (Cervus canadensis nannodes) та корови, з якими вони живуть у досить тісній близькості. Вони обидвоє належать до жуйних парнокопитних тварин і мають подібну дієту, через що можуть конкурувати, а це не було б нікому вигідно.

Щоб розібратися у спвіжитті цих тварин, науковці проаналізували переміщення оленів за допомогою даних з надітих на них нашийників із GPS. Однак ці дані були зібрані ще раніше, а для правильних висновків взаємодії диких та домашніх тварин, необхідно мати інформацію і про популяцію корів у той самий час. Вчені отримали її із високоякісних архівних супутникових зображень. Протягом восьми місяців роботи автори проаналізували 31 зображення корів та зробили понад 27 тисяч нотаток про них.

Супутникові зображення вапіті (зліва) та корів (справа). UCSB

Які результати вчених?

Виявляється, вапіті навчилися обирати для харчування інші території, подалі від пасовищ. Олені обирають собі оселище таким чином, щоб знизити можливість конфлікту з коровами навіть тоді, коли доступ до їжі обмежений, зазначають автори. Але разом із тим вони не уникають великої рогатої худоби на пасовищах, які часто використовують. На думку вчених, це вказує на те, що вапіті звикли до присутності корів через просторовий розподіл ресурсів.

Окрім покращення розуміння взаємодії цих тварин, дослідники вважають, що їхні результати наочно демонструють можливість використання супутникових зображень для вивчення співіснування й інших тварин на спільних територіях, а також поширення хвороб серед них.