Екологи порівняли вплив мікропластику на ґрунти із засухою

Німецькі екологи дослідили вплив мікропластику на властивості ґрунтів. Їхнє дослідження показує, що забруднення ґрунтів пластиком може спричиняти такі ж негативні наслідки, як посуха. Про це вчені зазначають у статті журналу Journal of Applied Ecology.

brian_yuri / Unsplash

Чому на це звернули увагу?

Пластик вже давно заполонив Землю. Ним наповнені ріки, океани, гори, ґрунти та навіть живі організми й повітря. Більшу частину пластикового сміття на планеті складає мікропластик — пластикові частинки, розміром менш як п’ять міліметрів. Вони можуть створюватися такими людиною або бути уламками більших пластикових речей. Малі розміри дають пластику змогу легко проникати до всіх середовищ. Чимало досліджень виявили негативний вплив мікропластику на тварин, але суттєво менше відомо про його дію на ґрунти та рослини. Щоб заповнити прогалини у знаннях група дослідників із Німеччини провела дослідження забруднених пластиковим сміттям ґрунтів.

Як проводили вивчення?

Найперше, науковці прагнули дослідити, як мікропластик може змінювати властивості ґрунтів. Для цього вони зібрали зразки сухого суглинку, що складається переважно із піску та намулу. Відтак його перемішали із мікроволокнами поліестеру, довжиною близько 1,28 міліметра. Вчені прагнули відтворити умови помірно високої забрудненості, тому у сухий ґрунт додали 0,4 грама мікроволокон на 100 грамів суглинку. Між тим, у сильно забруднених регіонах виявляли навіть до семи грамів пластику на 100 грамів ґрунту.

У суміш ґрунту та мікропластику науковці посадили сім видів лугових рослин, щоб відтворити умови природної екосистеми. Деякі з рослин зростали в умовах хорошої вологості, а інші — в умовах посухи. В основному науковці зосередилися на вимірюванні pH, відстеженні виділення вуглекислого газу (респірація), колообігу поживних речовин та грудкоутворенні ґрунтів.

Які результати дослідження?

Дослідники пишуть, що в сухому ґрунті мікропластик збільшив грудкоутворення на 18 відсотків, pH на приблизно 4 відсотки, а затримання поживних речовин зросло на 70 відсотків. Водночас у добре зволожених ґрунтах мікроволокна призвели до зниження респірації та активності ґрунтових ферментів орієнтовно на 34 відсотки. У сухому ґрунті мікропластик не мав такого впливу на ці показники. Розкладання органіки за присутності мікропластику зростало на приблизно 6 відсотків у зволожених ґрунтах, але настільки ж зменшувалося у сухих.

Автори наукової роботи порівняли можливий негативний вплив на багатофункціональність екосистем зі шкодою, спричиненою засухою у незабруднених ґрунтах. Однак стан земель скоріше за все погіршуватиметься разом із тим, як дедалі більше поширюється людське пластикове сміття.

Детальніше про те, звідки береться мікропластик та як може впливати на довкілля, читайте у нашому матеріалі "Що таке мікропластик?".