Дайджест

Успішна пересадка нирки свині людині, поїдання карликовими галактиками ще менших галактик та робот-гепард, який навчився приземлятися на лапи

Цього тижня розповідаємо, як вчені знайшли зв'язок між вживанням психоделіків і здоров'ям серця та пояснення кращому запам'ятовуванню подробиць стресових подій. А також, як допомогти роботу приземлятися на лапи та збільшити час життя органоїдам — все це у нашому традиційному дайджесті.

Нарізані мозкові органоїди прожили рік і допомогли дослідити склероз

Мініатюрні версії мозку виявилися більш ефективними, нарізаними на скибки. У такому разі рідина з поживними речовинами омила більшу площу органоїда, і дала більше часу на дослідження розвитку аміотрофічного бічного склерозу з лобно-скроневою деменцією. 587 тонких скибок вказали на пошкодження ДНК та накопичення токсичних білків, а відтак і на імовірні ліки проти хвороби.

Нирку генномодифікованої свині успішно пересадили людині

Генетична модифікація свині допомогла імунній системі жінки прийняти нирку від тварини. Одну із нирок пацієнтки замінили на свинячу, під'єднавши орган до її кровоносної системи. Він залишився зовні тіла для спостереження на три дні та справно виконував свою функцію. Для цього свиню позбавили непритаманного приматам вуглеводу, який раніше провокував відторгнення органів у таких операціях.

Вживання канабісу виявили за швидким тестом слини

Новий пристрій підключається до смартфона та менш ніж за п'ять хвилин визначає концентрацію в слині тетрагідроканабінолу — психоактивної речовини канабісу. Досі необхідно було звертатися до лабораторій за хроматографією зразків крові або сечі, але тепер вміст ТГК можна вловити у слині за допомогою камери смартфона і підключеного до неї пристрою із мембранними датчиками. Тест зумів виявити ТГК в слині усього за три хвилини, а поріг чутливості складає 0,17 нанограма на мілілітр.

Мозок не допоміг людям обрати найкоротший шлях до мети

Якщо вам здається, що ви найкраще з усіх вмієте прокладати маршрут і дійсно знаєте найкоротший шлях (так, саме через цю лісову стежку наліво), то доведеться це спростувати. На основі даних GPS-маршрутів, які складали реальні люди, вчені з'ясували, що люди справді не пристосовані прокладати найкоротший із можливих маршрутів.

Натомість ми плануємо траєкторії таким чином, щоб вони на початку якомога більше були спрямовані в напрямку до пункту призначення, навіть якщо початок дороги під більшим кутом означає коротший шлях. Науковці вважають, що їхня робота є доводом на користь гіпотези про походження такого мислення із заощадливості мозку.

Карликова галактика не відмовилася з'їсти ще меншу карликову галактику

Астрономи дослідили кулясті зоряні скупчення у нашій сусідній галактиці — Великій Магеллановій Хмарі — та відшукали за ними сліди раніше з'їденої галактики. Вчені звернули увагу на одне скупчення, яке значно відрізнялося від інших. Моделюючи його минуле, вони дійшли висновку, що Великій Магеллановій Хмарі одного разу пощастило з'їсти свою сусідню, але ще меншу галактику, а отже поглинання галактик властиве не тільки таким великим об'єктам, як наш Чумацький Шлях.

Стрес змінив спосіб формування спогадів та краще пов'язав подробиці

Стресові спогади відрізняються від спогадів, що сформувалися в нейтральних умовах. І з'ясувалося, що емоційна складова ситуації змінює спосіб формування спогадів про неї — об'єкти зі стресової ситуації були сильніше пов'язані одне з одним і явно відрізнялися від таких зв'язків за кращих умов. Це з'ясували завдяки добровольцям, яких змусили пройти симуляцію співбесіди з роботодавцем. Тестування епізодичної пам'яті показало, що предмети і вирази обличчя експериментаторів учасникам запам'яталися краще, ніж контрольній групі, яка взяла участь у розмові у більш приязній манері.

Кишкові бактерії самі синтезували чоловічі гормони та знизили ефективність лікування раку простати

Для лікування раку простати чоловіків позбавляють здатності виробляти чоловічі гормони, що допомагає уповільнити ріст або у деяких випадках навіть зменшити розміри пухлини. З часом така терапія втрачає свою ефективність і з'ясувалося, що річ у кишкових бактеріях. Завдяки мишам вчені дійшли висновку, що з таким лікуванням раку збільшується кількість кишкових бактерій, здатних до вироблення чоловічих гормонів із молекул попередників. Так вдасться знайти більш індивідуальний підхід до лікування та збільшити його ефективність.

Вживання психоделіків пов'язали зі здоров'ям серця та метаболізму

Вчені виявили зв'язок між вживанням психоделіків та серцевим і метаболічним здоров'ям. За даними щорічного Національного опитування щодо вживання наркотиків та здоров'я у США, вони помітили, що респонденти, які повідомили, що хоча б раз у житті пробували психоделіки, мали на 23 відсотки менші шанси на хворобу серця протягом останнього року, ніж у тих, хто заперечував вживання психоактивних речовин.

Суттєвим обмеженням цього дослідження є неможливість встановити причинно-наслідковий зв'язок не зважаючи на кореляцію, а тому, імовірно, на результати міг вплинути неврахований фактор. Ми не знаємо, чи спонукає вживання психоделіків до способу життя, пов'язаного із кардіометаболічним здоров'ям, а тому вчені закликають інших науковців до дослідження цього явища.

Робота-гепарда навчили приземлятися на лапи подібно коту

Інженери розв'язали задачу кота, що падає, для чотириногого робота Mini Cheetah та допомогли йому приземлитися на ноги при падінні з триметрової висоти. Для цього робота взули у набиті п'ятицентовими монетами черевики та наділили нейромережею, яка допомогла роботу коригувати свої дії у польоті.

ND Robotics / YouTube