Дайджест

Мишачим мозком покерували дистанційно, їхні сперматозоїди відправили поштою, а синиця вкрала шерсть у сплячого ракуна

Гострочуба синиця пограбувала єнота-полоскуна поки він спав, відправлені поштою мишачі сперматозоїди змогли дати потомство, а косарики розкрили свій геном і позбулися у лабораторії довгих ніжок. Про ці та інші новини у нашому дайджесті!

Штучна підшлункова залоза допомогла пацієнтам із діабетом 2 типу

При цукровому діабеті другого типу інсулін в організмі виділяється, але недостатньо та важко піддається контролю. Не рідкісним ускладненням є ниркова недостатність, яка вимагає діалізу, що також суттєво підвищує ризик аномально низького або високого рівня глюкози в крові. Пацієнтам складно визначити оптимальне дозування інсуліну. Однак, вчені вирішили спробувати пристосувати штучну підшлункову залозу і для цієї хвороби, яку досі використовували для діабету першого типу.

Це пристрій, який може безперервно відстежувати рівень глюкози у крові та помпою для підшкірних ін'єкцій вводити інсулін із необхідним на даний момент дозуванням. Так рівень глюкози у крові пацієнтів підтримувався на бажаному рівні у середньому 53 відсотки часу. Натомість при стандартному лікуванні показник сягав у середньому лише 38 відсотків. При цьому робота штучної підшлункової залози із кожним разом краще пристосовувалася до пацієнта.

Вчені підтвердили наявність рецепторів тиску у ниркових клітинах

Майже 65 років тому вчені задумалися про те, що у наших нирках має бути якийсь механізм, що реагує на зміну кров'яного тиску і за потреби дає сигнал для виділення необхідної для його стабілізації сполуки реніну. І от у новій роботі ці рецептори тиску вдалося знайти в експериментах на тваринах та культурі ниркових клітин — за зміною тиску ззовні з'явилися хімічні сигнали до клітин, що змінило експресію гену, який і кодує білок ренін. Так за більшого зовнішнього тиску, виділення реніну зменшувалося, а за меншого, навпаки, збільшувалося, щоб стабілізувати кров'яний тиск.

Гострочуба синиця поскубала шерсть живого ракуна

Головна новина тижня звісно про нахабне посягання на шерсть живого єнота-полоскуна гострочубою синицею. Шерсть чи вовна є непоганими будівельними матеріалами для гнізд, що забезпечують, наприклад, збереження тепла. Але шерсть на деревах не росте, тож птасі, імовірно, довелося обскубати сплячого на дереві ракуна. Втім, жоден ракун під час заготівельних заходів синиці не постраждав і, здається, взагалі крізь сон не помітив, що втратив кілька пучків шерсті. Явище добування тваринами шерсті інших живих тварин науковці назвали клептотрихією (від грецьких «клепто» — красти + «трих» — волосся). Вони кажуть, що це перший науково задокументований випадок клептотрихії шерсті ракуна.

Гострочуба синиця висмикує шерсть ракуна. Richard Converse / Youtube

Пропріоцепція допомогла штучному пальцю відрізнити пластик від губки

Зазвичай відчуття пропріоцепції, себто сприйняття інформації про деформацію м'язів, що допомагає нам взаємодіяти зі світом не гірше ніж очі, забезпечуючи, наприклад, рівновагу, лишалося «шостим» відчуттям ссавців. Однак, робототехніки вирішили, що воно зіграє «на руку» роботизованим пальцям, яких набагато складніше оснастити зором і відчуттям дотику. Так подароване інженерами м'якому маніпулятору відчуття самого себе у просторі, тобто зв'язок із його положенням, дало йому змогу відрізнити вісім різних поверхонь і текстур з майже стовідсотковим успіхом.

Підшкірний бездротовий імплантат успішно просвітив череп мишей

Оптогенетика дає змогу вибірково керувати активністю нейронів, тож ідеально підходить для вивчення різних неврологічних та психічних процесів, а також лікування відповідних захворювань. Для цього їй потрібні світлочутливі білки, які імплантують над певною ділянкою мозку. Втім, це як і будь-яке втручання несе певні ризики, а також обмежує вчених необхідністю стримувати рух тварин, щоб не змістити дроти. Але створений цього разу пристрій не потребує формування отвору в черепі та імплантації в мозок — його досить помістити під шкіру голови, тим паче, що він має досить невеликі розміри. Імплантат є бездротовим, і отримує живлення через генероване ззовні електромагнітне поле, тож зміг без особливого дискомфорту для піддослідних мишей змусити їх розвертатися на місці.

Надіслані поштовими картками сперматозоїди запліднили яйцеклітини

Можете пригадати, що востаннє пересилали не електронною поштою у конверті? А от японські вчені нещодавно листувалися мишачими сперматозоїдами — у листі або прикріпленими до поштових карток. Втім, це не привід для сміху, бо науковим установам так було б набагато легше обмінюватися статевими клітинами ссавців, які досі заморожувалися рідким азотом. Полистуватися мишачими сперматозоїдами можна, якщо заморозити на папері суспензію зі статевих клітин. Вони пройшли 200 кілометрів, і з їхньою допомогою народилися здорові мишенята.

Пояс астероїдів може приховувати два транснептунових об'єкти

У пошуках даних про ранню Сонячну систему варто звертатися до головного поясу астероїдів. У ньому окрім покришених з часом об'єктів, лишилися і ті, що не надто зруйнувалися та ще зберігають на собі первісний матеріал. Власне за ними і вирішили поспостерігати вчені в інфрачервоному спектрі. Однак, замість нових цікавих астероїдів вони знайшли дивних «гостей» — 203 Помпею і 269 Юстицію, чий спектр був надто червоним для поясу астероїдів, але достатнім для транснептунових об'єктів.

Тобто будь вони звичними мешканцями, їм не вдалося б зберегти стільки органічного матеріалу на собі, адже сонячне випромінювання його б знищило. Тож вчені схиляються до думки, що ці два об'єкти закинуло поближче до нас ще на ранніх етапах формування Сонячної системи Нептуном і їх можна використати як носіїв даних про неї, які досі ми могли б отримати лише злітавши на край Сонячної системи.

Рівні нейротрансмітерів у мозку вказали на успішність у математиці

Нейротрансмітерами є ті хімічні речовини, за допомогою яких спілкуються між собою нейрони. І, наприклад, глутамат збуджує їх, а гамма-аміномасляна кислота (ГАМК), навпаки, пригнічує. Так-от з'ясувалося, що їхній рівень у мозку пов'язаний із розумінням математики. 255 учасників різного віку пройшли тест на знання математики та МРТ-сканування мозку, а затим повернулися через півтора року. Так вчені побачили, що вищі рівні ГАМК та нижчі рівні глутамату у внутрішньотім'яній борозні пов'язані з кращими математичними навичками, але у дітей. А у дорослих, навпаки, нижчі рівні ГАМК та вищі рівні глутамату.

Вчені покерували генами косариків та вкоротили їм ноги

Американські науковці вперше секвенували геном косариків та знайшли три ключові гени, які відповідають за формування довгих ніг у цих павукоподібних. Для цього дослідники відібрали кількох особин та перевіряли, що станеться із народженими у лабораторії, якщо вимикати у різних комбінаціях гени. Так їм вдалося наполовину вкоротити ноги, перетворити частину їх на педипальпи та забрати можливість ноги згинати.

Комбінація двох ліків зменшила тягу залежних мишей до алкоголю

Якщо змішати препарат, що бореться з алкозалежністю в мозку, та препарат, що перешкоджає виникненню побічних ефектів від першого, можна змусити мишей забути про свою залежність від алкоголю. У мишей не виникло жодних побічних ефектів та руйнівних бажань, навіть враховуючи, що їм дали змогу споживати алкоголь, якщо їм захочеться. Поки лишається перевірити ще самок мишей на чутливість до такого методу, а також його тривалість, однак на думку дослідників, цей спосіб допоможе і з іншими залежностями.