Коронавірус.Коротко — 31 березня

ВООЗ оприлюднила звіт щодо розслідування походження SARS-CoV-2

Експертна група Всесвітньої організації охорони здоров'я (ВООЗ) наразі не змогла дійти єдиного висновку щодо походження SARS-CoV-2, однак найімовірнішим вважає сценарій, за якого коронавірус передався від тварини до людини через тварину-посередника. Про це повідомляється у звіті, оприлюдненому на сайті організації.

Загалом дослідники представили чотири потенційні сценарії походження SARS-CoV-2, обґрунтувавши аргументи за та проти кожного з них. Одну з популярних версій, про витік нового коронавірусу з китайської лабораторії, експерти все ще називають «надзвичайно малоймовірною». Версію про те, що вірус поширився через заморожені продукти на ринку Хуанань, яка набула поширення в Китаї, автори звіту називають лише можливою. Більше довіри у вчених викликала гіпотеза про передачу вірусу до людини від тварини-резервуара, наприклад, кажана. Але найбільш вірогідним науковці називають сценарій, згідно з яким вірус спочатку передався від тварини-резервуара, як-от кажана, до іншої тварини, а та вже поширила збудника на людей.

Розслідування походження нового коронавірусу проводили 28 днів з січня по лютий 17 міжнародних експертів та 17 дослідників із Китаю. У ході роботи вчені аналізували дані, зокрема повідомлення про перших інфікованих і результати молекулярних досліджень, а також відвідували місця в Китаї, пов'язані з поширенням COVID-19, наприклад, ринок у Вухані, та вірусологічні лабораторії. Автори роботи наголошують на необхідності подальших досліджень, щоб з'ясувати більше деталей про походження SARS-CoV-2 та зрозуміти, як можна запобігти виникненню пандемій у майбутньому.

Вакцини Pfizer та Moderna захистили щеплених від ковіду в 90 відсотках випадків

Американський центр контролю та профілактики захворювань (CDC) проаналізували ефективність вакцин Pfizer та Moderna в реальних умовах вакцинації населення і дійшли висновку, що дві дози цих РНК-вакцин захищають від COVID-19 з ефективністю близько 90 відсотків. Результати опубліковані в журналі Morbidity and Mortality Weekly Report.

Під час дослідження науковці протягом грудня-березня стежили за здоров'ям 3 950 осіб з медичного персоналу, рятувальників та інших основних працівників у дев'яти локаціях Сполучених Штатів Америки. Щотижня ці люди проходили тестування на виявлення інфікування SARS-CoV-2, незалежно від наявності симптомів. Із них близько 75 відсотків отримали принаймні одну дозу мРНК-вакцини Pfizer або Moderna. Результати показують, що після двох тижнів від щеплення захворіло всього вісім людей серед тих, хто отримав лише одну дозу вакцини, а з групи повністю імунізованих — троє. Натомість із невакцинованих учасників COVID-19 підхопила 161 людина.

Аналіз авторів вказує на те, що вакцини Pfizer та Moderna через два тижні після щеплення знижують ризик інфікування ковідом на 80 відсотків за умови введення однієї дози та на 90 відсотків при вакцинації двома дозами. Раніше виробники вакцин зазначали, що згідно з клінічними випробуваннями, ефективність їхній виробів складає близько 95 відсотків. Але в тих дослідженнях не враховувалися безсимптомні випадки інфікування.

Вакцина Pfizer/BioNTech показала високу ефективність в попередніх випробуваннях на підлітках

Щеплення проти коронавірусу від фармацевтичних компаній Pfizer та BioNTech продемонструвало 100-відсоткову ефективність у попередніх клінічних випробуваннях на дітях віком 12-15 років. Про це повідомляється у пресрелізі на сайті компанії Pfizer.

Розробники перевіряли ефективність своєї вакцини на 2 260 підлітках віком від 12 до 15 років на території Сполучених Штатів Америки. Половина учасників отримувала дві дози справжніх вакцин, а інші — плацебо. У групі дітей, яким ввели плацебо, зрештою інфікувалося COVID-19 18 дітей. Натомість із тих, які щепилися вакциною, жодна дитина не захворіла, і в них виробилася велика кількість антитіл до вірусного збудника. Тому представники компанії вважають, що вакцинація цієї вікової категорії, можливо, ще ефективніша, ніж у дорослих, оскільки у цьому дослідженні продемонструвала стовідсотковий захист. При цьому жодних серйозних побічних ефектів серед дітей не виявили. Однак через малу загальну кількість зареєстрованих випадків хвороби та те, що результати не пройшли рецензування, поки що варто сприймати їх з обережністю.

Раніше Pfizer/BioNTech та Moderna повідомляли, що починають випробування своїх вакцин на дітях молодшої групи — від шести місяців до дванадцять років.

Вакцина AstraZeneca отримала нове ім'я

Шведсько-британська фармацевтична компанія AstraZeneca перейменувала свою вакцину від коронавірусу: якщо раніше вона називалася COVID-19 Vaccine AstraZeneca, то тепер має ім'я Vaxzevria. Про це йдеться на сайті Агенства медичних продуктів Швеції.

Розробники не уточнюють, чому прийняли рішення змінити назву своєї вакцини. Однак вони зазначають, що жодних інших змін, крім маркування та пакування, продукт не зазнав. Перейменування цими днями також схвалило Європейське агенство з лікарських засобів (ЕМА).

Раніше низка країн тимчасово зупинили щеплення на своїй території вакцинами тодішньої AstraZeneca через побоювання побічних ефектів у вигляді тромбозів. Однак ЕМА не знайшло причинно-наслідкового зв'язку між застосуванням вакцини та поодинокими повідомленнями утворення тромбів після щеплення, і визнало вакцину безпечною. Після цього деякі країни відновили вакцинацію препаратом.

Послідовність РНК вакцини Moderna опублікували у відкритому доступі

Група вчених зі Стенфордського університету відновила послідовність мРНК вакцини проти коронавірусу Moderna. Результати роботи вони опублікували на сайті GitHub.

Вакцина від COVID-19 розробника Moderna є РНК-вакциною. Це означає, що її головною діючою речовиною є матрична РНК, яка містить інструкції для утворення вірусного білка. Після щеплення останні вироблятимуться клітинами та слугуватимуть тренувальними мішенями для імунних клітин в організмі людини.

До цього часу послідовність РНК у вакцині Moderna не була ніде оприлюдненою, тому стенфордські вчені взяли це на себе. Вони проаналізували залишковий вміст порожніх ампул після щеплення у місцевому пункті вакцинації. Автори виділили із залишків РНК та секвенували її. Результати автори оприлюднили на сайті GitHub, але перевірити їхню правдивість наразі не можливо — вчені кажуть, що Moderna не відповіла на запит дослідників прокоментувати отримані дані, а крім того, результати не пройшли рецензування фахівцями-науковцями.

Послідовність мРНК в іншій подібній вакцині, від Pfizer/BioNTech, ВООЗ опублікувала ще восени минулого року.