Кишкові бактерії знизили рівні ендоканабіноїдів у мишей

Французькі вчені відкрили можливий механізм впливу кишкового мікробіому на виникнення депресивних розладів. Досліди на мишах вказують на зменшення рівнів ендоканабіноїдів у гіпокампі внаслідок зміни складу кишкових бактерій, що призводить до розладів настрою, йдеться у статті в журналі Nature Communications.

University of Glasgow

Як пов’язані депресія та бактерії?

Депресія є дуже поширеним захворюванням, на яке страждають близько 300 мільйонів людей у всьому світі. Але не зважаючи на її поширеність та пов’язані з нею економічні збитки, наука все ще не до кінця розуміє закономірності розвитку хвороби. Останніми роками активно обговорюється роль кишкової мікробіоти у виникненні депресивних станів. Це не є новаторською ідеєю, оскільки численні дослідження вже демонстрували тісний зв’язок між кишківником та мозком. Однак молекулярні механізми, які би пов’язували мікробіом та зміни настрою, залишаються незрозумілими. Дослідники з Інституту Пастера вирішили дослідити наявність та особливості такої залежності.

Які досліди проводили?

Дослідження наразі проведені на лабораторних мишах — здорових та з ознаками порушення настрою. Вивчення змін в мікробіомах кишківника цих тварин вказало, що порушення настрою можна перенести від хворої миші здоровій через трансплантацію калу. Так активні тварини можуть впадати в депресивні стани, в мозку яких знижується нейрогенез.

Подальший аналіз виявив у колишніх здорових, а тепер депресивних мишей нестачу жирів-метаболітів в крові та мозку. Ці речовини називають ендоканабіноїдами.

Про що це все говорить?

Під час попередніх досліджень впливу канабісу на організм людини, вчені з’ясували, що головна психоактивна сполука канабісу, тетрагідроканабінол, зв’язується зі специфічними канабіноїдними рецепторами в мозку. А крім того виявилося, що сам організм продукує власні канабіноїди, названі ендоканабіноїдами. Зміни в сигналізації останніх у гіпокампі раніше пов’язували з депресивними станами. Зараз французькі науковці продемонстрували, що викликані стресом зміни в кишковій мікробіоті призводять до зниження кількості жирних кислот, які є попередниками ендоканабіноїдів. Таким чином вони відкрили один з можливих механізмів впливу кишкових бактерій на виникнення депресії.

Про таке свідчать і подальші досліди. У піддослідних пригнічених тварин виявили суттєву нестачу штаму бактерій роду Lactobacilli. Але штучне підвищення його рівня призвело до зростання кількості ендоканабіноїдів у мозку мишей та зменшення у них депресивних симптомів.

Науковці кажуть, що хоча їхні досліди стосуються наразі лише мишей, з великою ймовірністю такі ж процеси відбуваються і в організмі людей. Тож подальше вивчення процесу може допомогти розробити нові методи лікування розладів настрою.

Ми багато писали про те, що бактерії в кишківнику не є пасивними жителями, а беруть участь у важливих процесах організму. Так, вони допомагають тренувати імунні клітини мозкових оболонок, впливають на розвиток мозку, захищають від смертельної радіації, підтримують нормальні цикли сну та бадьорості, допомагають покращити результати імунотерапії раку, а також впливають на ризик розвитку хвороби Альцгеймера.