Кишкові бактерії захистили мишей від смертельної радіації

Дослідники зі США виявили бактерії в кишківнику мишей та людей, які можуть надавати певний захист від згубного впливу радіації. Як показали досліди, така можливість забезпечується метаболітами пропіонатом та триптофаном. Дослідження оприлюднене у журналі Science.

Радіація й кишкові бактерії

Радіація є згубною для людського здоров'я, але ми використовуємо її в контрольованих умовах як метод агресивної боротьби з не менш небезпечним раком. Частим побічним явищем радіотерапії у пацієнтів є шлунково-кишкові розлади, через які інколи доводиться припинити лікування. Дедалі більше цей стан пов'язують із впливом опромінення на нашу кишкову флору. А в новому дослідженні американські вчені надають докази того, що деякі бактерії кишківника можуть ще й захищати організм тварин і людини від шкідливих наслідків радіації.

Звідки такі припущення?

Науковці звернули увагу, що деякі миші переживають такі високі дози опромінення, що є вбивчими для інших. Їх назвали “елітними виживальниками” та детально вивчили. З'ясувалося, що їхній кишковий мікробіом трохи інакший, ніж у тих, хто не такий стійкий до опромінення. Особливою відмінністю була велика кількість бактерій Lachnospiraceae та Enterococcaceae.

Детальніше вивчення цих двох типів бактерій показало, що ключову роль у захисті тварин від побічних ефектів радіації, ймовірно, відіграють дві речовини, що їх виділяють бактерії - пропіонат і триптофан. Вони допомогли зменшити пошкодження променями ДНК та знизити негативний вплив на виробництво стовбурових клітин кістковим мозком.

А що досліди показали?

Дослідники вирішили перевірити свої висновки на людях. Для цього протестували групу пацієнтів з лейкемією, які отримували високі дози опромінення. У тих із них, що мали найменше негативних наслідків радіотерапії, так само, як у мишей, була найбільша кількість бактерій Lachnospiraceae та Enterococcaceae.

А коли тварини отримували безпосередньо пропіонат та триптофан, піддослідні миші набували теж більшої стійкості до радіації. Тому автори вважають їхні знахідки підтвердженням захисної дії метаболітів цих бактерій.

Надалі вчені досліджуватимуть на більших вибірках можливість використання пробіотиків з цими бактеріями пацієнтами, що лікуються радіацією.

лейкемією