Дуже низькокалорійна дієта змінила склад кишкового мікробіому

Дослідження американських дослідників показує, що харчування зі значним дефіцитом калорій призводить, окрім зниження ваги, до істотних змін у кишковому мікробіомі. Така дієта спричиняє зменшення різноманіття та чисельності бактерій зі зростанням кількості патогенних Clostridioides difficile. Про це йдеться у роботі науковців у журналі Nature.

Polina Tankilevitch / Pexels

Як на це звернули увагу?

Харчування лежить в основі досягнення та підтримання здорової ваги тіла. Для боротьби з ожирінням важливою умовою є дотримання гіпокалорійного харчування, тобто такого, що забезпечує дещо менше надходження калорій до організму, ніж він їх витрачає. Здебільшого лікарі рекомендують вживати близько 1500-1200 калорій на день, що дає змогу впевнено й повільно скидати вагу. Утім, іноді буває потреба у більшому обмеженні калорій, наприклад, коли схуднути необхідно швидше. У такому разі лікарі можуть виписувати дуже низькокалорійну дієту. Вона полягає у тому, що пацієнтам дозволяють з'їдати лише 800 або менше калорій на день, зазвичай у рідкій формі, на період від декілька тижнів до кількох місяців. Це ефективний підхід для зменшення ваги у людей із важким ступенем ожиріння. Однак мало відомо вплив подібної дієти на кишковий мікробіом людей. Зважаючи на те, яку важливу роль відіграють кишкові мікроби у функціонуванні організму, науковці Каліфорнійського університету в Сан-Франциско вирішили дослідити це питання.

Як вивчали вплив дієти на мікробіом?

Науковці долучили до дослідження вісімдесят жінок із надмірною вагою або ожирінням. На початку дослідження всім учасницям, серед іншого, провели аналіз фекальної кишкової мікробіоти. Протягом наступних 16 тижнів за ними спостерігали дослідники, розділивши їх на дві групи. Жінки із першої дотримувалися екстремальної дієти зі споживанням всього 800 калорій на день у рідкій формі. Учасниці другої групи харчувалися таким чином, що це не змінювало їхньої поточної ваги. Після чотирьох місяців науковці знову провели дослідження кишкового мікробіому піддослідних та порівняли результат із попереднім.

Що стало з мікробіомом після дієти?

Учасниці з експериментальної групи, яким обмежили калорійність раціону, як і очікувалося, скинули вагу. Але увага вчених була прикута до змін, що відбулися в мікроміомі. Аналіз показав, що після жорсткої дієти в учасниць суттєво збіднішало біорізноманіття мікробів кишківника, і загалом бактерій було значно менше, ніж раніше.

Тоді вчені вирішили перевірити, що буде, якщо трансплантувати зразки мікробіоти цих учасниць мишам, які не мали власних мікробів. Без змін у харчуванні ці тварини втратили у середньому 10 відсотків своєї ваги. Натомість вага мишей, яким перенесли зразки мікробіому жінок до початку дієти, не змінилася.

Крім схуднення, вчені помітили, що у піддослідних значно більша ніж зазвичай кількість бактерій Clostridioides difficile у кишківнику. Ці мікроби в нормі населяють кишечник у невеликій кількості, але за певних умов, наприклад, після антибіотикотерапії, можуть істотно збільшуватися в чисельності та призводити до запалення й важкої форми діареї. Кількість клостридій зазвичай регулюється через метаболізм жирів, але позаяк люди на дієті їли мало жирів, то контроль за C. difficile послабився. Бактерія, своєю чергою, теж змінила свій метаболізм та стала споживати більше вуглеводів, залишаючи менше своїм хазяїнам.

Художнє зображення Clostridioides difficile. Photo Library / Alamy Stock Photo

Цікаво, що вчені не виявили кишкових розладів внаслідок збільшення чисельності C. difficile ні в учасниць, ані в мишей. Проте у тварин все ж спостерігали невелике запалення. Тому науковці не виключають можливості, що при продовженні дотримання дієти з дуже низькою калорійністю запалення та потенційно небезпечна для життя діарея могли б розвинутися.

Надалі автори роботи планують детальніше вивчити роль C. difficile у схудненні, а також дослідити, як різні поширені типи дієт впливають на кишковий мікробіом та здоров'я людини.

Зараз також популярною є дієта, яка полягає в періодичному голодуванні протягом 16-24 годин. Але нещодавно вчені показали, що такий тип харчування є не дієвішим за звичайне обмеження кількості спожитих калорій за день без голодувань. Зокрема, це стосується дієти 16/8, яка дозволяє людям харчуватися лише під час восьмигодинного вікна протягом дня. Так само, дієвість не знайшли для 14 поширених харчових добавок та процедур для схуднення.