Вчені розробили новий потенційний метод імунотерапії раку

Художнє зображення Т-клітини, що руйнує ДНК та вивільняє ліки. my SCImage / 2020 EPFL

Вчені зі Швейцарії продемонстрували нову потенційну технологію імунотерапії раку, заснованій на використанні механічної сили Т-лімфоцитів. Вони створили мікрочастинки з протираковим препаратом, що вивільняється лише тоді, коли Т-клітини фізично пошкоджують частинки під час контакту з раковими клітинами. Дослідження описане в журналі Material Horizons.

У чому суть імунотерапії раку?

Наш імунітет вміє боротися з раковими клітинами інколи навіть краще за розроблені нами ліки. Щоправда, їй треба в цьому допомогти та підштовхнути до роботи. На цьому принципі й ґрунтується методика імунотерапії раку. Але її недоліком є те, що вона працює лише у приблизно 20 відсотків пацієнтів, а решта не реагує на таке лікування. При цьому використання сильніших препаратів може призвести навіть до смертельної надмірної реакції імунної системи. Але вчені з Федеральної політехнічної школи Лозанни запропонували можливий метод імунотерапії, який посилює вбивчу можливість імунних Т-клітин лише в присутності ракових клітин. Це означає, що лікування може стати ефективнішим та безпечнішим.

Яка ідея вчених?

Т-лімфоцити мають природну здатність знищувати ракові клітини, а імунотерапія може доставити в організм хворого ліки, які цю здатність посилять. Коли Т-лімфоцит контактує з раковою клітиною, то починає виділяти небезпечні для неї хімічні речовини та застосовувати фізичну силу.

Науковці розробили пористі кремнієві мікрочастинки, в пори яких помістили протираковий препарат та запечатали за допомогою дволанцюгової молекули ДНК. Суть в тому, що при контакті з клітиною раку Т-лімфоцит стискає її та мікрочастинку і цим розбиває ДНК-кришку, вивільняючи лікарський засіб лише в момент контакту з хворою клітиною. Завдяки цьому є можливість зменшити токсичний вплив протиракової терапії на організм хворого.

Наскільки це ефективно?

Поки що науковці перевірили дієвість методики у невеликому дослідженні, щоб продемонструвати потенціал технології. У дослідах на культурі людських клітин та на лабораторних мишах такий тип імунотерапії, що базується на використанні механічної сили імунних клітин, значно посилив протиракову дію Т-лімфоцитів.

Надалі вчені планують зменшити розмір частинок до нано рівня, випробувати інші лікарські препарати, а також створити двоступеневу систему. Вона полягатиме у приєднанні Т-лімфоцита до наночастинки, яка зі свого боку, контактуватиме з раковою клітиною, що може покращити дієвість технології.

Раніше науковці демонстрували, що покращити результат імунотерапії можуть навіть кишкові бактерії, а в іншому дослідженні спинити розвиток пухлин допомогли антитіла, націлені на білок, яким ракові клітини захищаються від імунної системи.