Дайджест

Вакцина від малярії, переваги міських бджіл, робот з пропелерами на скейті та обман риб-чистильників

Відгримів нобелівський тиждень, який, звісно, є головною подією зі світу науки. Але ми постаралися відібрати найцікавіші на свій смак новини. Тому сьогодні у традиційному дайджесті стимуляція мозку як спосіб лікування депресії, обдаровані собаки, які вивчили дванадцять нових слів за тиждень та не менш обдаровані самки риб-чистильників, які обманюють самців, поки ті їх не бачать.

Сільським бджолам довелося летіти за їжею далі за міських

Сільське господарство замінило багаті різноманіттям квіткових рослин поля на землі з одноманітною, часто малопоживною для бджіл рослинністю. Причому воно цю рослинність обробляє пестицидами, що у купі призводить до масового скорочення чисельності надзвичайно важливих для нас тварин. І на противагу уявленням про шкідливе місто, сильно змінене людьми, вчені з'ясували, що міські бджоли поживають краще за сільських. Вони розшифрували бджолині танці, якими ті передають інформацію родичам, та дізналися, що міським бджолам легше дістатися не менш якісної за сільську поживи. У середньому в міському середовищі комахи літали на відстань 492 метрів, а в сільськогосподарських угіддях — 743 метрів.

Кисневий фотосинтез виявився молодшим на 500 мільйонів років

Великій кисневій події — різкому збільшенню рівня кисню на Землі — та відповідно появі усіх аеробних організмів, у тому числі і людей, на думку вчених, варто завдячувати кисневому фотосинтезу. З його появою організми навчилися не лише утворювати кисень, використовуючи воду і вуглекислий газ, а і накопичувати його. Але, як з'ясувалося, зробили вони це орієнтовно на 500 мільйонів років раніше за Велику кисневу подію. Аналіз перенесення генів між геномами тисяч видів мікроорганізмів показав, що її зумовила масштабна експансія ціанобактерій, які уже фотосинтезували упродовж мільйонів років, поступово наповнюючи атмосферу киснем.

ВООЗ схвалила використання вакцини проти малярії в ендемічних регіонах

Малярія залишається однією з головних хвороб людства — вона загрожує 40 відсоткам населення планети, а дієвість профілактичних методів дедалі знижується. Всесвітня організація охорони здоров'я багато років наголошувала на необхідності розроблення ефективної вакцини проти малярії. І врешті схвалили вакцину проти найнебезпечнішої форми хвороби — спричиненої збудником P. falciparum, що без лікування закінчується смертю у 90 відсотках випадків.

Поки її ефективність складає 39 відсотків, але вона захищає від ускладнення малярії та є безпечною для дитячого організму. Тому її використовуватимуть у тому числі для неповнолітніх, що проживають у регіонах із високим та помірним ризиком зараження.

Двоногий гібридний робот політав і покатався на скейтборді

Метровий робот на ім'я Лео обзавівся двома ногами та чотирма пропелерами і впорався з перестрибуванням через сходи, катанням на скейтборді, сильними поривами вітру і навіть балансуванням на мотузці. Все це Лео інженери змушували робити з метою продемонструвати ефективність таких гібридних наземно-повітряних роботів, які можуть замінити нас на небезпечних роботах.

Лео долає перешкоди на скейті Kyunam Kim et al. / Science Robotics, 2021

Стимуляція мозку на вимогу позбавила пацієнтку депресії

Вчені визначили ділянки мозку з характерною активністю при депресивних проявах — особистий біомаркер депресії — у 35-річної пацієнтки та змогли покращити її стан стимуляцією мозку. Електроди реєстрували електричну активність у цих ділянках та стимулювали їх протягом шести секунд після виявлення біомаркера. Через кілька місяців депресія пацієнтки досягла ремісії, хоча досі їй не допомагали стандартні методи терапії.

Обдаровані собаки вивчили дванадцять нових слів за тиждень

Порівняно із трирічними дітьми, собаки здатні пов'язувати об'єкти з їхніми назвами. Але досі було невідомо, як довго вони здатні їх пам'ятати. Дітям, наприклад, у цьому віці це вдається приблизно на місяць. Тому шістьом бордер-колі запропонували вивчити по 12 нових назв предметів та перевіряли їхню пам'ять згодом. За тиждень після навчання собаки правильно вказували на названий предмет у 84,72 відсотка випадків. За місяць зуміли обрати названу іграшку у 61,11 відсотка випадків. І у 57,41 відсотка випадків їм вдалолся повторити успіхи через два місяці. На думку вчених, собаки здатні вивчати по 12 нових слів на тиждень, що співмірно зі спробами навчання мові у дітей.

Препарат проти раку відновив когнітивні функції мишей із проявами деменції

Вчені припустили зв'язок між хворобою Альцгеймера та проникненням небажаних речовин з крові у нервову систему, і спробували націлити проти хвороби ліки від раку. Так Вони націлені на пригнічення формування нових кровоносних судин, а отже можуть відновити захист нервової системи — гематоенцефалічний бар'єр. Як показало дослідження мозку піддослідних, у них зменшилася кількість відповідального за хворобу білку, що зумовило покращення когнітивних функцій як-то пам'ять і поведінка серед здорових мишей.

Самки риб-чистильників обманули партнерів за непрозорою перегородкою

Щоб не переривати новини про надто розумних тварин, пропонуємо одразу ознайомитися з самками риб-чистильників, які не проти вдатися до обману, якщо впевнені, що їх не викриють. Річ у тім, що паразити і відмерла шкіри інших риб їм також не здається великим делікатесом, а тому вони надають перевагу слизу. Але це вже не подобається «клієнтам» на очищення і вони можуть втекти. І це не найгірше. Оскільки самки чистильників менші за самців, вони ще й піддаються переслідуванню з їхнього за невиконання своїх обов'язків чистильниці. Але еволюція вочевидь іноді виступає за справедливість, а тому самки могли розвинути вміння підбирати найкращий момент для обману, коли їхній партнер їх не бачить.

Типовий самець риби-чистильника / GIPHY

Ріст крижаних голок під камінням змусив зібратися його у візерунок

Фізики знову причепилися до примороженого каміння і цього разу розсипали лабораторним холодильником гальку, щоб дослідити механізм її самоорганізації у візерунки, як вона це робить у холодних регіонах планети. Відтак у набори кругів, лабіринтів та стрічок камені змусив зібратися іній. Утворюючись під ними, він відрощує крижані голки, які і переміщують камінці вгору і вбік. Причому відстань переміщення залежить від того, наскільки багато каміння знаходиться у даній області.

Робот порозмовляв сам з собою і посилив довіру людей до себе

Вчені вважають, що ви би почували себе комфортніше поруч із роботами, якби він приємно виглядав, а ви мали чітке уявлення про те, чому, коли і як він працює. Навчати людей робототехніці справа марна і якась дуже дивна, щоб підвищити довіру до технологій, тому інженери спробували привчити робота до говоріння з самим собою, де він озвучує свої думки щодо того або іншого завдання. Так само як і ви можете про себе промовляти алгоритм дій на кшталт «зараз треба піти на кухню взяти чашку», робот розмірковуватиме над завданням і допоможе краще себе розуміти. Принаймні, так сталося з 27 добровольцями, які зіграли із таким роботом у гру, та після анкетування погодилися із ростом довіри до алгоритму.

Ох, ці голоси в голові / GIPHY