Patreon

Сріблясті та перламутрові хмари на Марсі, слониха Келлі і тортилья та рекордно точна атомна світлина

Цього тижня розповідаємо, що спільного між мозком і сім’яниками, про нитки, які запам’ятають музику з вашої вечірки (і запишуть відео), а також про чорну діру в центрі нашої галактики, яка може нею не бути. Ці та інші новини у нашому дайджесті.

Описано генетичну природу дитячого бічного аміотрофічного склерозу

Вчені дослідили ДНК хворих дітей на рідкісне захворювання нервової системи, яке характеризується дегенерацією та загибеллю великої кількості нейронів, що регулюють рухи м'язів. У всіх пацієнтів із бічним аміотрофічним склерозом вони помітили подібні зміни в одній і тій же частині одного гену. Мутація перешкоджає роботі механізму, що захищає нейрони від ферментів SPT. Ліків від цієї хвороби немає, однак тепер вчені пропонують націлюватися саме на цей мутований ген, активність якого вже вдалося приглушити короткою молекулою інтерферуючої РНК.

«К'юріосіті» побачив сріблясті та перламутрові хмари на Марсі

Після заходу Сонця у кратері Ґейл роверу вдалося побачити кілька видів хмар. На них вчені чекали з кінця січня й цього разу отримали знімки з чорно-білих навігаційних камер. Сріблясті хмари були яскравими одразу після заходу Сонця, а за ними з’явилися мерехтливі перламутрові хмари, кольорів яким додав інструмент Mastcam. Зазирніть у новину і побачите те, що могли б, підвівши голову на Марсі.

NASA, JPL-Caltech, MSSS

У людей цимане помітили сповільнену вікову атрофію мозку

Урбанізація не зачепила індіанський народ цимане з півночі Болівії, тож більшість їхньої активності зосереджена на збиральництві, полюванні та рибальстві. І хоч плем’я має обмежений доступ до сучасної медицини, з’ясувалося, що окрім серцево-судинних захворювань вони не знайомі і з віковим скороченням об’єму мозку. Воно відбувається повільніше, ніж у жителів сучасних міст, а вчені пов’язують це з їхнім способом життя, що покращує здоров’я і серця, і мозку.

Вчені дослідили, як слониха Келлі з’їла тортилью

Біологи вперше показали, як слони можуть хапати їжу за допомогою втягування повітря хоботом. Для цього провели серію експериментів із 34-річною африканською слонихою Келлі, якій пропонували брукву, салат та крихку тортилью. З’ясувалося, що ці тварини здатні вдихати зі швидкістю понад 150 метрів на секунду, що в 30 разів швидше за чхання в людей - цьому допомагає розширення ніздрів. Вони ж до речі допомогли Келлі підняти чіпс тортильї не зламавши його.

Зірки навколо Стрільця A* не підтвердили переконання астрономів у його природі

Минулорічну «Нобелівку» з фізики присудили за дослідження чорних дір, а зокрема за відкриття надмасивного компактного об’єкта в центрі нашої галактики - Стрільця A*. Ми вважаємо його чорною дірою і цьому насправді нічого не заперечує. Окрім руху 17 зірок навколо нього, відповідно до якого за походження цього масивного радіоджерела можуть відповідати ядра темної матерії. Так астрономи вважають, що не менш імовірним сценарієм народження Стрільця A* може бути об’єднання «даркіно», тим паче, що це краще пояснює рух хмари газу G2 та зірки S2 у центрі галактики.

Роботів навчили не довіряти своїм навчальним моделям

З’ясувалося, що найкращим способом підготувати роботів до самостійного життя у світі поза лабораторією, є навчити їх сумніватися у тому, чого їх навчали. Так маніпулятор набагато ефективніше справився із завданнями у 150 випадково згенерованих середовищах — вдома і під капотом машини. Недовіру вчені компенсували алгоритмом, який допомагає роботу «відкотитися» до тієї фази завдання, де навчальній моделі ще можна було довіряти.

Можливо, щось схоже відбувається у «голові» робота, коли він намагається виконати завдання / GIPHY

Тканину навчили зберігати інформацію. На неї записали музику

Інженери розробили цифрове волокно, яке за допомогою звичайної голки можна буде вшивати в одяг. Повідомляється, що такий «перепрошитий» светр витримає до десяти циклів прання та навіть запише пісню, під яку ви у ньому танцювали. У нього також можна вшити нейромережу, яка б аналізувала вашу активність, а у майбутньому інженери планують додати і мікроконтролер - поки светр керується невеликим зовнішнім пристроєм.

Атом сфотографували із рекордною роздільною здатністю

Метод птихографії вдалося пристосувати і до тривимірних структур, де вченим вдалося побачити положення атомних домішок у речовині (і навіть найлегшого атома оксигену) та виміряти відстань між ними. Попередній рекорд із точності зображення фізики поставили у 2018 році. Новий метод, що може об’єднувати кілька знімків структури та спирається на розсіяні атомами електрони, знизив у два рази розмитість зображення.

Вчені вказали на подібність білкового профілю мозку та сім'яників

Дослідження показало, що наш мозок і чоловічі статеві залози поділяють принаймні 13 тисяч білків, а нейрони та сперматозоїди однаково мають здатність активувати інші клітини. Автори вважають, що висока подібність білків мозку та сім'яників може пояснити зв'язок між порушеннями роботи цих органів. Знову агітуємо зазирнути у новину, щоб детальніше прочитати, що спільного між цими двома органами.

Робота навчили повторювати емоції і посміхатися у відповідь

Замість того, щоб вчити робота повторювати за чужими виразами обличчя, а потім вчити його обирати якусь одну емоцію з невеликого асортименту, інженери вирішили спочатку наділити робота лицьовими м’язами та дати йому навчатися самостійно. Єва вивчала можливості свого обличчя за допомогою двох нейромереж, а потім усміхнулася у відповідь розробнику та навіть повторила міміку Джиммі Феллона.

Creative Machines Lab / Columbia Engineering