Patreon

Соціальна справедливість у мангустів, подрібнені комарі як вакцина, та як птахи «бачать» магнітне поле Землі

Цього тижня у нашому дайджесті розповідаємо про те, що допомагає птахам мігрувати та повертатися, як можна уникнути страху (спойлер: вмикнути світло) та чи дійсно можна посивіти від стресу і повернути все назад.

Гідрогелевий спрей захистив серце від спайок після операцій

Післяопераційні пошкодження серця, як-то спайки від хірургічного втручання, можуть погіршувати виживаність пацієнтів під час наступних операцій та іноді впливають на його скорочення. Однак, уникнути їх після втручання складно, адже вони утворюються, щоб «з'єднати» пошкоджену тканину. Тому вчені запропонували використовувати гідрогель у формі спрею, який перш ніж розчинитися за чотири тижні, може сформувати захисний бар'єр та запобігти утворенню спайок. Поки спрей протестували на пацюках, однак протягом п'яти років його планують вже випустити на ринок.

Завіса невідання забезпечила справедливість у групах мангустів

Існує філософська ідея, яка говорить нам про те, що якби ми не знали про свій класовий або соціальний статус та розподіл ресурсів і вигод, то люди прагнули б розподіляти їх так, щоб вигоду отримувала вся група, що зменшуватиме нерівність. Принаймні так працює у мангустів, які у групі сильно пов'язані одне з одним. Так у них навіть дитинчата народжуються в один день, а самки не розбираються, де чиї (ще б пак, стільки дітей разом), та всім приділяють однакову кількість турботи й уваги. Цю ідилію вирішили порушити вчені та посприяли народженню дещо більших у вазі дитинчат. Але і це не посприяло більшій любові до більших дитинчат, а навпаки збільшило турботу про менших. І так, що до 90-денного віку усе потомство зрівнялося у вазі й шансах на виживання.

Світлочутливий білок допомагає птахам «бачити» магнітне поле Землі

Ставили собі питання, що повертає птахів з далеких перельотів додому? Чи як вони взагалі здатні розпізнати пункт призначення? Так-от вони послуговуються магніторецепцією - вмінням орієнтуватися за магнітним полем Землі. Але вчені досі не розуміли, що саме дає птахам змогу відчувати те магнітне поле, а тому вони взялися досліджувати світлочутливий білок у пташиній сітківці.

Так з'ясувалося, що криптохром здатний давати птахам змогу певним чином «бачити» магнітні поля, а відбувається це завдяки чутливим до нього радикальним парам. У присутності світла вони утворюються через перехід електронів з однієї ділянки молекули в іншу. До речі у неперелітних кур, на відміну від досліджуваних вільшанок, подібний механізм також є, хоча і не надто чутливий.

Подрібнення комарів допоможе виробляти вакцини проти малярії

Необхідні для вакцини проти малярії спорозоїти малярійних плазмоїдів навчилися добувати із подрібнених малярійних комарів. Досі їх отримували із слинних залоз комах, що було досить складним і довгим процесом. Однак, вчені навчилися обробляти до тисячі комарів протягом двох годин і навіть отримувати «більш чисті» спорозоїди, краще відділені від інших білків. Це значно прискорить виготовлення вакцини і вже захистило від хвороби 60-70 відсотків піддослідних тварин.

Imperial College London / GIPHY

Фізики зупинили коливання у дзеркалах LIGO. Лишилося всього 11 фононів

Іноді квантова фізика - це радше про те, що ми не бачимо, але воно точно є (та часто коливається). Через постійну взаємодію атомів один з одним жодний предмет буквально не «стоїть на місці», а постійно відчуває коливання, які ми називаємо фононами. Так-от шум від них заважає точності експериментів, тому матеріали надохолоджують, щоб атому врешті-решт «заспокоїлися». Такий стан називають основним і цього разу його вперше отримали для 10-кілограмового об'єкта. Це була система центру мас 40-кілограмових дзеркал обсерваторії LIGO, що охолодилася до 77 нанокельвінів і лишилася всього із 11 фононами.

Страх зник із увімкненим світлом. Це через чутливу до освітлення амигдалу

Відповідальна за прояв емоцій, зокрема страху, амигдала виявилася світлозалежною і знизила свою активність у відповідь на побачене оком світло інтенсивністю близько 100 люкс, яке властиве у дуже хмарний день. Принаймні так відбулося у 24 учасників експерименту, які під час функціональної магнітно-резонансної томографії перебували то у світлі, то у темряві. Це дає змогу вченим замислитися про світлотерапію для хворих на психічні розлади.

Квантовий ключ пройшов 511 кілометрів між китайськими містами

Звичайне оптоволокно, яке використовують для класичного зв'язку жителі двох міст китайської провінції вдалося пристосувати для секретного квантового ключа та передати зашифроване повідомлення. Аліса у точці А відправила «листа» Бобу з точки Б за допомогою вузла-посередника. Він зміг прискорити швидкість операції, але так і не дістався вмісту повідомлення, що зберегло таємницю листування і вперше перенесло на таку відстань поза межами лабораторії.

Вживання кави пов'язали з меншим ризиком хронічної хвороби печінки

Вчені дослідили зв'язок між хворобами печінки і вживанням кави у даних 494 585 людей та дійшли висновку, що у 384 818 тих, хто її вживає, на 21 відсоток нижчий ризик набуття хронічної хвороби печінки та на 49 відсотків менше шансів померти від цієї недуги. Причому немає різниці у тому, яку каву вони споживали: розчинну, мелену чи без кофеїну - імовірно такий ефект дає вміст кахвеолу та кафестолу у каві. Тому, наприклад, ефективність еспресо видалася більшою.

Зменшення стресу спинило сивіння й повернуло волоссю колір

Наступного разу, коли хтось вам скаже «я від тебе посивію», запропонуйте їм зробити щось приємне. Це зможе покращити настрій та повернути меланін у волосся, себто колір. Такого висновку дійшли вчені, дослідивши 397 зразків волосся разом із «щоденниками стресу їхніх донорів». Вони побачили, що за посивілими ділянками волосин внаслідок стресу слідували і забарвлені - перше свідчення оборотності процесу сивіння. Причому стрес лишив волосся кольору через зміну в роботі мітохондрій, що також дослідили вперше. Однак, все ж радимо не надто стресувати, бо математична модель показала, що існує певний поріг, перед яким волосся починає сивіти безповоротно.