Patreon

Привчені до туалету телята, марсіанське житло з крові та сліз астронавтів і музичні вподобання ще не вилуплених пташенят

Цього тижня розповідаємо, як планети-сироти можуть обзаводитися супутниками, а пташенята музикальним слухом ще з яйця. Як ми носимо каву з точки зору фізики, а також чому зорі з однієї колиски можуть відрізнятися за хімічним складом. Про те, навіщо біологи співали пташиним яйцям пісень та як привчали телят до туалету — у нашому дайджесті!

Привчені до туалету телята знизять кількість викидів парникових газів

Сільське господарство є чи не найбільшою галуззю, що відповідає за викиди метану в атмосферу — не менш шкідливого за вуглекислий газ газу. І найбільш ефективним варіантом захистити планету є скорочення цієї сфери промисловості, однак поки небагатьох вдається у цьому переконати. Тому біологи пропонують привчити тварин випорожнятися у визначеному місці, щоб фермери мали можливість збирати і обробляти належним чином екскременти навіть корів на вільному випасі. І з'ясувалося, що парнокопитні вчаться не гірше за дітей, якщо пропонувати їм ласощі, та цілком здатні ходити у туалет у визначене місце.

Neele Dirksen et al. / Current Biology, 2021

Вчені дослідили фізику безпечного носіння чашки кави у руках

Раптом вам здається, що фізикам нема чим зайнятися, і замість того, щоб шукати виходу за рамки Стандартної моделі, вони займаються кавоносінням, то ви це дарма. Насправді фундаментальні дослідження таких, на перший погляд, звичних речей, допомагають нам не просто краще їх зрозуміти, а і наділити потрібними вміннями, наприклад, роботів. У цій роботі фізики вирахували ланцюжок дій для перенесення повної рідини чашки та побудували модель, за якою, виявляється, ми з вами вміємо несвідомо перемикатися між двома режимами кавоносіння, щоб не розплескувати вміст чашки.

Яйця птахів зреагували на прослуховування пісень

Біологи вирішили наспівати птахам пісень та перевірити, чи можуть вони навчатися ще перебуваючи у яйці. І з'ясувалося, що птахи реагують на спів навіть ембріонами — у них знижується частота серцевих скорочень, що свідчить про звикання. У досліді взяли участь співочі та неспівочі птахи, і всі вони реагували на пісні зовні яйця. Однак, співочі показали більшу силу відповіді при першому прослуховування пісень навіть птахів не свого виду, а звикання ембріонів до пісень будь-якого виду було виявлено в усіх досліджених птахів. Причиною цього явище може бути підготовка ембріона до життя поза яйцем.

Протопланетні диски створили міжзоряні об'єкти замість планет

Астрономи підрахували, що кількість викинутого із призначених для утворення планет газопилових хмар сміття, цілком зможе пояснити наявність у нас міжзоряних об'єктів. Це такі тіла, що не мають батьківського тіла і ні до кого гравітаційно не прив'язані, а тому про джерело яких нам нічого не відомо. Протопланетний диск Сонця, за оцінками, містить 12-65 земних мас речовини для формування твердих тіл — його цілком вистачило б і на вісім планет, і на когось подібного кометі Борисова. Моделювання говорить, що такі тіла заберуть на себе від двох до 50 відсотків викинутої речовини диска, а отже і обмежать можливості для утворення планет, і пояснять їхню появу у наших просторах.

Житло на Марсі запропонували будувати з крові та сліз астронавтів

Доставка з Землі на Марс чи Місяць є надзвичайно довгим і економічно невигідним заходом, тому майбутнім колонізаторам варто знайти способи максимально використовувати наявні на позаземних місцях проживання ресурси. А оскільки доступний там реголіт не надто хороший матеріал для будівництва, його потрібно доповнювати якимись сполучними речовинами. І у новій роботі запропонували їхню роль віддати альбуміну з крові, кератину з волосся та нігтів, колагену зі шкіри, а також сечовині з випорожнень, сліз та поту. Обробка та використання людських ресурсів не має якихось технологічних складностей, а за підрахунками вчених, якщо астронавти здаватимуть кров двічі на тиждень, то кожен може виробити приблизно два з половиною кілограми матеріалу на місяць — стандартна цеглинка з червоної глини.

Змінений хімічний склад видав зірок-пожирачок планет

Подвійні, потрійні та інші кратні зоряні системи мають бути ідентичними за хімічним складом, адже вийшли з однієї зоряної колиски. Однак, протягом останніх кількох років спектроскопічні дослідження приносять все більше даних про хімічні відмінності між сонцеподібними зорями з однієї молекулярної хмари. І або це свідчить про різні початкові умови зоренародження, що змусить нас буквально переписати відому нам історію Всесвіту, або щось зовні підмішується у зорі. Але статистичне дослідження 107 подвійних систем сонцеподібних зір, вказало, що одна з пари просто може виявитися пожирачкою планет і, на думку дослідників, подібне відбувається з імовірністю у 35 відсотків у сонцеподібних зірок.

Білок оптинейрин захистив нервову систему від ураження вірусом герпесу

У новому дослідженні на клітинах та лабораторних мишах вдалося з'ясувати, що вірус звичайного герпесу може призводити до хвороб нервової системи — сприяти розвитку хвороби Альцгеймера, глаукоми й інших захворювань, спричинених пошкодженням нейронів. Однак, завдяки цьому ж дослідженню, їм вдалося знайти причину, чому у більшості випадків цього не відбувається — завдяки білку оптинейрину, який допомагає імунній системі виявляти вірусні частки та вчасно знешкоджувати їх, захищаючи організм від сильного розвитку інфекції.

3D-друковані деталі наділили відчуттям дотику і зіграли ними у Pac-Man

Надруковані на 3D-принтері деталі стиснулися і передали один одній про це сигнал. Здатні відчувати тиск через провідні стінки, вони вимірюють силу дотику, а вчені можуть використати це, наприклад, для створення контролера, з яким можна зіграти на синтезаторі, або джойстика для гри у Pac-Man. Щоб допомогти дизайнерам створювати механічні пристрої з таких метаматеріалів, які вимірюють свою деформацію, інженери також створили 3D-редактор, який обчислює оптимальні місця для розміщення цих деталей всередині цілої конструкції.

Jun Gong et al.

У самотньої планети без зорі знайшли кандидата у супутники

Досі планет-сиріт, що не мають батьківської зорі, вважали зовсім самотніми і супутників у них не помічали. Однак, знайдений у архівних даних телескопа «Спітцер» кандидат у супутники однієї такої — подвійної екзопланети 2MASS J1119-1137AB — наштовхнув вчених на думку, що принаймні у 10-15 відсотках випадків такі об'єкти можуть заводити собі супутників. Причому саме супутники самотніх планет можуть стати найкращими для дослідження, адже їх можна буде знаходити за транзитом повз планету, і зоря не перекриватиме спостереження своєю яскравістю.

Нагрів донорських легенів на шість градусів покращив їхню функцію

Донорські органи готують до трансплантації, зберігаючи у холодильних камерах за температури у чотири градуси. Однак, так вони можуть залишатися придатними всього 6-8 годин і при цьому мітохондрії втрачають свої функції, хоч клітинний метаболізм і уповільнюється. У новому дослідженні, завдяки легеням свиней, вдалося довести, що підвищення температури зберігання до десяти градусів веде не лише до подовження цього терміну, а і зберігає мітохондрії від дисфункції. Збережені за вищої температури легені пересадили п'ятьом пацієнтам без ускладнень.

Science Translational Medicine

Прослуховування однієї історії синхронізувало серцебиття у людей

Роман Жуля Верна «20 000 льє під водою» змушує серця людей битися в унісон. Щоправда, за умови, що вони уважно слухали розповідь. Це довело нове дослідження, де вчені слідкували за частотою серцевих скорочень під час прослуховування піддослідними фрагментів книги з метою дослідити зв'язок серцебиття зі сприйняттям та зосередженням уваги. І дійсно, з'ясувалося, що серцебиття у людей в стані уваги краще синхронізується. До того ж ті, у кого пульс збігся, краще запам’ятали історію. Це дозволило зробити висновок, що подібна частота серцевих скорочень свідчить про свідоме сприйняття оповіді.