Ліки проти артриту допомогли боротися зі стійкими бактеріями

Вчені з Гонконгу з’ясували, що ліки проти ревматоїдного артриту можуть посилити дію антибіотиків та зробити їх знову ефективними навіть для боротьби із бактеріями, що стійкі до сучасних антибактеріальних препаратів. Потенційно винахід може допомогти частково розв’язати проблему антибіотикорезистентності. Про це написали вчені у статті журналу Nature Communications.

Що передувало відкриттю?

Хоча віруси цьогоріч перетягнули на себе велику кількість уваги, не варто забувати, що бактерії можуть бути навіть небезпечнішими. Антибіотики були одним із найважливіших наукових відкриттів XX століття, які дозволили забути про високу смертність від деяких бактеріальних інфекцій. Проте за десятиліття надмірного використання цих препаратів, їхня ефективність стала різко падати. Бактерії еволюціонують та розвивають стійкість майже до всіх наявних антибіотиків. Якщо цю проблему не розв’язати, вже скоро ми можемо знову потрапити у “темні віки” медицини, де навіть незначні інфекції знову можуть стати смертельними. Щоб уникнути цього сценарію, науковці з Гонконзького університету зайнялися пошуком рятівних ліків серед уже відомих медичних препаратів.

Що знайшли дослідники?

У процесі пошуків вони з’ясували, що речовина ауранофін, яка застосовується для лікування ревматоїдного артриту ще з 1980-х років, сприяє відновленню вбивчої ефективності двох антибіотиків останньої лінії. Одні з них називаються карбапенемами, їх використовують, коли збудник інфекції стійкий до лікування всіма іншими антибіотиками. А антибіотик колістин використовують у саму останню чергу через його можливі серйозні побічні ефекти. На жаль, бактерії розвивають резистентність і до цих препаратів.

Але в дослідах зі стійкою до антибіотиків кишковою паличкою E. coli виявилося, що ауранофін пригнічує два ключові ферменти, які надають бактеріям стійкості до вищезгаданих препаратів - метало-бета-лактамази (MBL), яка розщеплює карбапенеми, та фермент мобілізованої стійкості до колістину (MCR).

Що експерименти показали?

При поєднанні ауранофіну з колістином або одним із карбапенемів, меропенемом, антибіотики знову стали боротися з бактерією. Навіть більше, ефективна доза знизилася у 32-64 рази, у порівнянні зі звичайною дозою в медичній практиці. Завдяки цьому така комбінація може знизити частоту побічних ефектів при лікуванні.

У дослідах на мишах, інфікованих антибіотикорезистентними бактеріями, науковці з’ясували, що ауранофін із колістином вбиває у десять разів більше бактерій у печінці та селезінці мишей, ніж застосування самого антибіотика. При цьому кожна лікована комбінацією тварина вижила після п’ятиденного лікування, попри те, що всі вони мали загальносистемну інфекцію стійкою до антибіотиків кишковою паличкою.

Вчені планують і надалі займатися вивченням цього механізму, в надії знайти розв’язання проблеми антибіотикорезистентності.

Шукаючи альтернативу наявним антибіотикам, вчені розглядають чимало варіантів. Так, потенційні антибіотики вже знаходили в осиній отруті, пропонували боротися зі стійкими бактеріями антивітамінами та виявили середньовічні ліки, вельми ефективні для боротьби з антибіотикорезистентними біоплівками.