Комп’ютерна модель передбачила ризик розвитку хвороби Альцгеймера

Robina Weermeijer / Unsplash

Шведські науковці розробили комп’ютерну модель, яка може передбачувати ризик розвитку хвороби Альцгеймера протягом наступних двох або чотирьох років. Для цього вона використовує результати аналізу крові на виявлення двох специфічних білків у пацієнтів з помірним погіршенням пам’яті. Дослідження опубліковане у статті журналу Nature Aging.

У чому полягає проблема діагностування хвороби Альцгеймера?

Сучасні методи діагностування хвороби Альцгеймера є недосконалими. Поки що вони дають змогу виявляти захворювання, коли людина вже проявляє явні когнітивні порушення, що значно погіршує прогноз лікування, у порівнянні з раннім діагностуванням. Внести певною мірою точність можуть позитрон-емісійне сканування, але воно є доволі вартісним, та відбір спинномозкової рідини для аналізів, що є інвазивною процедурою. Зважаючи на це, багато науковців працюють над розробленням альтернатив, покладаючи великі надії на рутинний аналіз крові. Ідея полягає в тому, щоб виявляти в крові сліди токсичних білків тау та бета-амілоїду, залучених у розвитку хвороби Альцгеймера, або ж інших біомаркерів, пов’язаних із пошкодженням мозку. Науковці з Лундського університету розробили один із таких потенційних тестів для раннього виявлення деменції.

Що розробили науковці?

Вчені зосередилися на визначенні в крові двох речовин — фосфорильованого тау-білка та тонкого поліпептидного нейрофіламента. Ці сполуки раніше вже розглядали як можливі біомаркери хвороби Альцгеймера. Визначали їх у дослідах, до яких залучили 573 учасників, які скаржилися на помірну втрату пам’яті, і мали середній вік 71 рік.

Після обстеження крові учасників на наявність тау-білка та нейрофіламента дослідники застосували створену ними комп’ютерну модель. Вона використала дані тестування, щоб передбачити, у кого з пацієнтів виникне деменція, спричинена хворобою Альцгеймера, протягом наступних чотирьох років.

У наступних дослідах вчені вдосконалили свою розробку. Вони створили онлайн-інструмент, який включає дані про вік, стать, результати когнітивних тестів та поєднує їх із результатами аналізів крові. Таке обстеження дає змогу прогнозувати виникнення хвороби Альцгеймера протягом наступних двох років, пишуть дослідники.

То це вже новий метод діагностики?

Хоча автори наголошують на високій точності розробленого ними методу діагностування та прогнозу, дослідження наразі має деякі обмеження, на яких вчені й самі наголошують. Приміром, поки що дослідження проведене на відносно малій та одноманітній кількості людей, тож необхідно провести масштабніші вивчення технології. Наразі науковці кажуть, що їхня розробка демонструє можливість використання інструменту, який в сучасному вигляді можна застосовувати у наукових дослідженнях.

Біомаркери хвороби Альцгеймера знаходили не тільки в спинномозковій рідині та крові. Вчені вже повідомляли, що знайшли такі речовини навіть у носовому слизу та тканинах ока.