В очах виявили потенційний біомаркер хвороби Альцгеймера

Дослідники виявили у склистому тілі ока пацієнтів біомаркер нейродегенеративних змін NfL, аналіз якого може допомогти діагностувати хворобу Альцгеймера задовго до появи перших симптомів. Досліди показали, що його рівні корелюють із рівнями інших показників хвороби. Про це написали американські вчені у статті журналу Alzheimer’s Research & Therapy.

Що це за новий біомаркер?

Попередні дослідження показали, що аналіз білка нейрофіламентного легкого ланцюга (NfL), який виділяється лише при ураженні клітин мозку, в крові та спинномозковій рідині можна використовувати для діагностики нейродегенеративних захворювань, наприклад, хвороби Альцгеймера. Багато науковців сподіваються, що це може допомогти виявляти такі порушення роботи мозку навіть за кілька років чи десятиліть до перших симптоматичних проявів. У недавньому дослідженні американські вчені вперше показали, що NfL можна виявити навіть в очній речовині й вона корелює з іншими біомаркерами хвороби Альцгеймера.

Як це дослідили?

Науковці зібрали зразки склистого тіла з очей 77 пацієнтів із середнім віком 56 років під час рутинної операції. Під час подальшого вивчення матеріалу вчені успішно виявили NfL у всіх 77 осіб. Цікаво, що підвищений рівень білка NfL був пов’язаний із високими рівнями й інших біомаркерів хвороби Альцгеймера, наприклад бета-амілоїдом та тау-білком. Чи не найголовнішим є те, що рівні NfL не є пов’язані із захворюваннями очей або іншими, зокрема, діабетом. Це дає змогу припустити, що кількість білка безпосередньо пов'язана із нейродегенеративними станами.

Які обмеження?

Головним обмеженням і темою наступних досліджень для авторів роботи є те, що результати стосуються вивчення склистого тіла ока. Для цього дослідження науковці використали зразки, добуті під час проведення операцій, але такий спосіб явно не підійде для діагностики. Вченим потрібно знайти неінвазивний метод. У наступних роботах вони перевірятимуть, чи можна виявити NfL у більш доступних рідинах, наприклад, сльозах.