Дайджест

Гумор одномісячних дітей, тривога мозку навіть після усвідомлення безпеки та мікробіом м'ясоїдних бджіл

Цього тижня розповідаємо, як краще жартувати з одномісячними дітьми, як покращити довготривалу пам'ять джмелям, а також як спровокувати жіночу агресію запахом. Про розлучення альбатросів внаслідок потеплішання моря, нововідкриті гліальні клітини серця, а також покращені золотом антибіотики — традиційно читайте у дайджесті.

Відкрито новий тип клітин у серці. Вони регулюють серцебиття

Вчені дослідили роль гліальних клітин серця на мишах, рибках даніо реріо та людських серцевих тканинах та з'ясували, що такі допоміжні клітини нервової системи впливають на частоту і ритм серцевих скорочень. При вилученні клітин із усього серця, вихідного тракту або шлуночка, в ембріонів піддослідних рибок спостерігалася аритмія з прискореним серцебиттям, яке в людей зазвичай описують як шлуночкова тахікардія.

Тож автори припускають, що відкриті ними клітини допоможуть краще зрозуміти та лікувати вроджені хвороби серця, які супроводжуються розладами серцебиття.

Одномісячні діти оцінили смішні гримаси. Дворічних же більше розсмішили слова

У рамках дослідження почуття гумору вчені попросили батьків оцінити почуття гумору їхніх дітей — наскільки їм видаються смішними батьківські жарти. Так з'ясувалося, що половина досліджених дітей сприймали гумор з другого місяця, причому найбільше цінували лоскотання, смішні вирази обличчя та головний жарт у батьківському арсеналі — «ку-ку».

Після року дітям виявилося цікавим те, що заведено називати неслухняністю: дражніння, лякання і туалетний гумор. Дворічкам же велике значення мали мовні жарти: неправильне називання предметів і безглузді слова. Діти цієї вікової групи також демонстрували агресивний гумор — штовхання, смикання за волосся. Діти, старші трьох років, найчастіше жартують із соціальними правилами (наприклад, вигадують беззмістовні кумедні слова, пускають кота на обідній стіл).

І тільки скажіть, що не почули це «га-га» у своїй голові / GIPHY

Мозок не припинив тривожитися навіть після усвідомлення безпеки

Перебуваючи в апараті МРТ, добровольцям із діагностованими тривожними розладами (та без них для контрольної групи) запропонували пройтися віртуальною галявиною з квітами, де частина з них приховувала у собі бджіл, які могли «вжалити» невеликим розрядом струму. Всупереч очікуванням дослідників, з'ясувалося, що пацієнти з тривожністю добре розрізняють, яке середовище має загрози, а яке ні.

Однак власне мозку це не вдавалося — навіть за усвідомлення безпеки у зонах мозку, які пов’язані з тривожністю, спостерігалася підвищена активність. Ці результати є важливими для розробки методів лікування у боротьбі з тривожністю.

Одна і та сама сполука людського запаху посилила агресію у жінок та стримала чоловіків

127 добровольцям дали понюхати пахучу речовину, яка має сильний запах гвоздики, із підмішаним до неї гексадеканалом, що для людини запаху не має, але виділяється з людської шкіри чи слини. У процесі учасникам дали пограти у прості ігри, де ті мали виявити (або не виявити) свою агресію. Додатково під час досліду вони проходили сканування мозку, що у підсумку показало — запах людського тіла справді має вплив на поведінку людей, при чому різний у залежності від статі.

Вдихання гексадеканалу зробило чоловіків стриманішими і спокійнішими, у той час як жінки, навпаки, стали агресивнішими і посилали суперникові під час гри помітно гучніші звуки, ніж учасниці контрольної групи. Вчені вважають, що за допомогою цього запаху немовлята можуть маніпулювати своїми батьками, вберігаючи себе від потенційної агресії з боку батька, та при цьому підвищуючи можливість матері захистити їх.

Тепліше море призвело до розлучень серед альбатросів

Чорноброві альбатроси зберігають вірність подружжю протягом довгих років, хоча іноді і у них розпадаються пари. Але орнітологи з'ясували, що ці моногамні птахи частіше розлучаються з партнерами у роки з аномальним підвищенням температури моря — несприятливі умови погіршують здатність птахів вивести потомство, що спонукає самок змінити партнера.

У середньому відсоток розлучень у чорнобрових альбатросів за 15 років спостереження склав 3,7 відсотка, але у 2017 році, коли поверхня моря була найтеплішою, партнерів змінила максимальна кількість птахів — 7,7 відсотка.

Золото допомогло антибіотикам знищити стійкі до них бактерії

Наночастинки золота покращили двома оболонками і перетворили їх на біосумісні та водночас ефективні у боротьбі з бактеріями речовини. Так вони знищували стійкі до антибіотиків грампозитивні бактерії, а їхнє використання спільно з антибіотиками підвищило антибактеріальну активність препаратів проти мультирезистентних бактерій як в культурах клітин, так і в дослідах на тваринах.

Редактору це здалося смішним  —  мініатюра «стійкі до антибіотиків бактерії зіткнулися з золотом» / GIPHY

Редактору це здалося смішним — мініатюра «стійкі до антибіотиків бактерії зіткнулися з золотом» / GIPHY

Бджоли поїли м'ясо замість пилку і змінили собі кишковий мікробіом

Зміна раціону тягне за собою зміни мікробного складу травної системи, щоб остання сприймала нову дієту. Вчені дослідили кишковий мікробіом бджіл, що добувають білок не з пилку квіток, а з трупів хребетних тварин, та з'ясували, що комахи завдяки цьому набули потрібних для перетравлення падалі бактерій.

Тобто вони втратили деякі основні групи бактерій, які були властиві їхнім предкам, які замість трупів все ж надавали перевагу квітам, але натомість набули подібних іншим тваринам-падальникам бактерій.

Ну так, а Nat Geo Wild продовжує знімати милих бджіл на квіточках. Цікаво, чи ставляться вони до таких своїх родичів як до «тих дивних з Коста-Рики»? / GIPHY

Нейромережа визначила час за годинником зі стрілкою

Нейромережі вдалося розпізнати час на стрілкових годинниках із точністю до хвилини. Для цього їй знадобилися зображення і відео справжніх годинників зі стрілками, а також згенеровані, які спрощували навчання завдяки можливості регулювати параметри форми чи кількості стрілок. Так інженерам вдалося добитися того, щоб комп'ютер самостійно зчитував час зі стрілкового годинника у режимі реального часу.

Нейромережа навчилася визначати час за стрілками годинника, а авторка цього тексту  —  все ще ні / GIPHY

Нейромережа навчилася визначати час за стрілками годинника, а авторка цього тексту — все ще ні / GIPHY

Кишкові бактерії покращили довготривалу пам'ять джмелів

Бджолиним ще є чим вас дивувати принаймні у рамках цього дайджесту. Вчені згодували джмелям кишкових лактобацил та дали їм кілька завдань: запам'ятати і навчитися розрізняти за кольором п'ять штучних квіток із солодким цукровим сиропом від п'яти таких самих, але гірких на смак.

Через три дні після тренування комахи проходили тестування на пам'ять, де з'ясувалося, що джмелі, у яких було більше цих бактерій, краще пам'ятали, якого кольору яка на смак була квітка.