ДНК з водойми вказала на існування жаби, яку вважали зниклою 50 років

Єдиний музейний екземпляр, за яким відомий вид Megaelosia bocainensis. Délio Baêta / Cornell University

Завдяки дослідженню ДНК, зібраної з навколишнього середовища, американські вчені виявили ознаки існування в бразильських лісах рідкісних видів амфібій, деякі з яких вважалися зниклими. Зокрема, науковці знайшли сліди жаби Megaelosia bocainensis, яку не бачили в природі понад 50 років. Дослідження описане в статті журналу Molecular Biology.

Сліди ДНК для пошуку видів

Іноді буває важко визначити, чи є якийсь вид зниклим, або ж він дуже вдало уникає контакту з людиною, тож його просто не помічають. Проте навіть найбільш обережна істота залишає сліди у вигляді ДНК у своєму середовищі, наприклад, в складі шкіри, шерсті, випорожненнях, тощо. Таку ДНК можна зібрати та проаналізувати, що дасть краще розуміння того, які види населяють певну місцевість. При цьому не обов’язково їх відловлювати чи навіть безпосередньо спостерігати.

Дослідники з Корнелльського університету використали цей метод, щоб дослідити види жаб, яких довгий час не помічали в дикій природі.

Як їх шукали?

Вчені прагнули відшукати 30 видів амфібій в шести притаманних їм раніше локаціях атлантичного лісу та екорегіону серрадо, які розташовані в Бразилії. Спершу вони зібрали зразки води із бразильських джунглів, потім профільтрували її, щоб відділити з неї ДНК. Відтак в лабораторії вчені розшифрували генетичний матеріал та профільтрували його ще раз, поки врешті не залишилася лише ДНК жаб.

Що знайшли?

Найбільшим відкриттям було виявлення ДНК жаби Megaelosia bocainensis - рідкісного виду, який відомий завдяки єдиній особині, зловленій ще 1968 року. Вчені також знайшли сліди чотирьох інших видів жаб, які колись були типовими на досліджуваних територіях, але зараз є рідкісними. А також двох видів, які вважалися зниклими з тих територій.

Автори наукової статті кажуть, що хоча результати вказують на присутність деяких шуканих видів у природі, але вони все ж нічого не дають знати про їхню кількість особин чи стан здоров’я. Тож у наступних роботах вони спробують зібрати більше ДНК з середовища, щоб краще дослідити тварин.

Вчені регулярно знаходять підтвердження існування тварин, яких довгий час вважали зниклими. Наприклад, нещодавно знайшли декілька особин виду слонових землерийок, які зникли 50 років тому. В Адріатичному морі вперше за понад 30 років помітили білобоких дельфінів, а на Новій Гвінеї знайшли диких новогвінейських співочих собак, яких вважали зниклими 40 років.