Археологи описали три унікальні єгипетські мумії

Вчені з Німеччини, США та Єгипту описали три рідкісні єгипетські мумії, знайдені ще 400 років тому. Вони є єдиними збереженими муміями, що поховані особливим чином без використання саркофагів чи трун, але з прикрашанням їх ліпниною. Сучасні технології сканування дали змогу дізнатися про вік, стать, зріст та соціальний статус похованих. Дослідження мумій опубліковане в журналі PLOS One.

Що за мумії?

Дві мумії в саркофагах були знайдені в Єгипті ще понад 400 років тому, 1615 року, а останні десятиліття пробули в музеї Дрездена в Німеччині. Ці дві знахідки разом із третьою, яка зараз виставлена в Єгипті, є єдиними зразками прикрашених ліпниною портретних мумій з Саккари, древнього некрополя. Їхня особливість в тому, що на відміну від інших мумій, ці тіла не були поміщеними в спеціальні труни. Натомість їх клали на дерев’яні дошки, замотували в тканину та коштовний, красивий саван. А зверху їх прикрашали золотом, об’ємною ліпниною з високоякісного гіпсового матеріалу та вимальовували портер у повний зріст померлого. Зараз науковці з Німеччини, Єгипту та США взялися досліджувати ці три унікальні знахідки за допомогою сучасних технологій.

Мумії чоловіка (зліва) та жінки (справа). Zesch et al. / PLOS One, 2020

Як їх вивчали?

Науковці застосували комп’ютерне сканування, щоб роздивитися деталі незвичайних мумій. З’ясувалося, що збережені тіла належали дорослому чоловікові, жінці середнього віку та юній дівчині. Вони жили й померли приблизно в кінці ІІІ чи на початку ІV століття, що відповідає пізньому Римському періоду.

Що показало сканування?

Аналіз КТ дозволив припустити, що чоловік помер у віці приблизно 25-30 років. Його зріст був десь 163 сантиметри і в нього не прорізалися два постійні зуби. Деякі кістки в нього були зламаними та змішалися. Вчені припускають, що невдовзі після знаходження мумії хтось, ймовірно, її відкривав. Мозок чоловіка не зберігся, але дослідники не знайшли свідчень того, що його витягували через ніс, як це характерно для єгипетських ритуалів. Крім того, його бальзамували з невеликою кількістю відповідних речовин, і радше просто загорнули та пофарбували.

Жінка, пишуть вчені, померла у віці десь між 30 та 40 роками, зростом була орієнтовно 151 сантиметр. Дослідження навіть вказало, що вона страждала від артриту лівого коліна. Її мозок, так само як і чоловіка, не зберігся, але вчені вважають, що органи всіх цих людей не виймали після смерті, особливо зважаючи на дані сканування молодої дівчини.

Дівчина зі шпилькою у волоссі скоріше за все померла підлітком у віці 17-19 років. На той час її зріст міг бути близько 156 сантиметрів. На відміну від інших двох мумій, у цієї добре зберігся головний мозок, зокрема стовбур головного мозку, хоч вони і зменшилися, а також інші внутрішні органи. Вона мала доброякісну пухлину хребта, відому як гемангіома хребців, що більш властива людям за 40.

Науковці вважають, що всі троє похованих були людьми високого статусу в суспільстві. На це вказують намистини на шиях жінок та дорогоцінні савани, в які загорнули тіла. Однак причину смерті цих людей встановити не змогли.

Попереду нас чекає ще багато цікавих досліджень мумій, зважаючи на те, що минулого місяця археологи знайшли аж 59 єгипетських саркофагів, яким понад 2600 років. Але древні єгиптяни муміфікували не тільки людей, а й тварин. Нещодавно вчені описали мумії кота, змії та птаха, віком понад 2 тисячі років.

КТ-зображення, на якому помітно намистини навколо шиї та тіла жінки. Zesch et al. / PLOS One, 2020