Рентгенівське сканування дозволило вивчити давньоєгипетські мумії тварин

Використовуючи неінвазивне об’ємне рентгенівське сканування, дослідники проаналізували давньоєгипетські мумії кота, змії та птаха, яким більше 2000 років. Це дозволило з’ясувати багато деталей про смерть цих тварин та ритуали їхньої муміфікації, повідомляють автори статті у журналі Scientific Reports.

Навіщо давні єгиптяни муміфікували тварин?

Стародавні єгиптяни муміфікували не тільки людей, але й тварин. Зокрема, археологи знаходили мумії котів, ібісів, яструбів, змій, крокодилів та собак. Іноді їх ховали разом зі своїм господарем, щоб вони змогли продовжити служити йому після смерті. Іноді вони виступали у якості харчів для загробного життя. Але частіше за все муміями ставали тварини, яких приносили в жертву богам за обітницею. Їх розводили чи захоплювали, а потім приносили храмовим священикам. Ті вбивали тварин та бальзамували їх. Вважається, що таким чином було створено близько 70 мільйонів мумій тварин.

Що вчені дізналися про трьох мумій?

Вчені ідентифікували мумії кота, птаха та змії. Виявилося, що кіт був одомашненим 5-місячним кошеням — про це свідчать його зуби, які ще не прорізалися. Судячи з ушкоджень хребта, його задушили. Інша мумія, скоріш за все, належить боривітру звичайному, хижому птаху з роду соколів. Третя мумія — це молода єгипетська кобра. Ушкодження нирок показує, що вона довгий час провела без води. Переломи хребта дозволяють припустити, що вона була забита ударами — технікою, яка зазвичай використовується для вбивства змій. Затверділа смола всередині її горла вказує на складний ритуал під час муміфікації.

Як їм це вдалося?

Рентгенівська мікротомографія дозволила вченим вивчити мумії, не пошкоджуючи їхню оболонку. Сканування згенерувало 3D-зображення з роздільною здатністю, що була у 100 разів вища за звичайне медичне сканування. Це дозволило проаналізувати залишки тварин до найдрібніших деталей.