За відчуття магнітного поля у піскориїв відповідають очі

Деяким тваринам властива магніторецепція - здатність відчувати магнітне поле Землі, але яка частина тіла за це відповідає довгий час було невідомо. А тепер вчені з’ясували, що принаймні у піскориїв Fukomys anselli магніторецепція забезпечується їхніми очима. Про це написали дослідники у статті журналу Journal of the Royal Society Interface.

Що це за тварини?

Піскорий Fukomys anselli - це один із найкраще вивчених землекопів із відносно нового для науки роду Fukomys, які є ендемічними для території східноафриканської країни Замбії. Це середнього розміру тварини, вагою 50-120 грамів, які копають великі та складні системи підземних тунелів довжиною до 2,8 кілометра. Вони мають поганий зір і маленькі, хоча й структурно цілі очі. Але зір не відграє значної ролі в навігації піскориїв. Попереднє дослідження цих гризунів висунуло гіпотезу, в очах F. anselli розміщуються магніторецептори, які дають змоги відчувати магнітне поле Землі - здатність, яка притаманна багатьом тваринам, наприклад, перелітним птахам. У новому дослідженні німецькі та чеські дослідники перевірили це твердження.

Як досліджували тварин?

Вчені вивчали поведінку 40 піскориїв F. anselli, 22 з яких були позбавлені очей. Досліди показали, що це не вплинуло на їхню здатність шукати їжу або на соціальну поведінку. Однак змін зазнала орієнтація гнізд, які вони будують. Як і багато інших гризунів, ці землекопи при побудові гнізд обирають конкретний напрямок, що без очей піскориям було явно важче зробити.

Чому так сталося?

Щоб з’ясувати причини спостережуваної поведінки, вчені помістили тварин у кільцеву арену, в якій магнітні поля використовували, щоб штучно змінити напрямок магнітної півночі. Виявилося, що піскориї з уцілілими очима завжди будували гнізда на магнітний південно-східний квадрант арени. Натомість тварини без очей робили це в абсолютно хаотичний спосіб, тобто без дотримання певної орієнтації. Це навіює на думку, що їхнє магнітне чуття пошкодилося.

У цьому дослідженні науковці вперше з такою точністю виявили розташування магніторецепторів у ссавців. Хоча самих рецепторів у піскориїв F. anselli вчені ще не знайшли, але вони припускають, що в них може міститися магнетит - магнітну залізну руду.

Деякі науковці припускають, що магніторецепція тварин виникає внаслідок їхнього симбіозу з групою бактерій, чия здатність відчувати магнітне поле є добре вивченою.